دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

دلایل بروز سردرد های صبحگاهی
 
سردرد های صبحگاهی را ممكن است هر چند وقت یك بار بعد از كم خوابی، هنگام استرس یا به طور منظم آن ها را تجربه كنید.
دانستنی های سلامت؛
دلایل بروز سردرد های صبحگاهی
سردرد های صبحگاهی را ممكن است هر چند وقت یك بار بعد از كم خوابی، هنگام استرس یا به طور منظم آن ها را تجربه كنید.
دلایل بروز سردرد های صبحگاهیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مركز چهارمحال و بختیاری، سردرد های صبحگاهی می توانند به دلایل مختلف ایجاد شوند. این سردرد ها به هر دلیلی و با هر علائمی كه رخ داده باشند، شما باید از روش های درمان سردرد صبحگاهی اطلاع داشته باشید. از هر 13 نفر یك نفر سردرد صبحگاهی را تجربه می كند.

این درد ها ممكن است نتیجه تغییر در فیزیولوژی بدن شما باشند. در ساعات اولیه صبح، توانمندی در كاهش درد داخلی بدن ممكن است ضعیف شود.

علاوه بر این، بدن امكان دارد در این مدت آدرنالین بیشتری تولید كند و منجر به درد های میگرنی شود. فقدان خواب با كیفیت یا اختلال خواب نیز ممكن است چنین درد هایی را پدید آورند. افرادی كه دارای اختلالات خواب هستند 2 تا 8 برابر بیشتر از كسانی كه دچار اختلال خواب نیستند دچار درد صبحگاهی در ناحیه سر می شوند.

میگرن و سردرد های صبحگاهی

میگرن ممكن است علت درد های صبحگاهی باشد. میگرن یكی از عوامل شایع برای درد در ناحیه سر است. این نوع درد می تواند بر عملكرد افراد تاثیر بگذارد و به طور كلی منجر به درد ضربان دار در سر می شود. اختلالات خواب هم می تواند منجر به چنین درد هایی شوند و 50 درصد از افرادی كه سردرد های تنشی یا میگرن را تجربه می كنند دچار بی خوابی هستند. بیشتر بخوانید: درمان میگرن با روش های دارویی و خانگی انواع مختلف سردرد چیست؟ درد های مبهم، تیز یا ضربان دار ممكن است در ناحیه سر ایجاد شوند. امكان دارد درد را به طور مختصر، برای مدت یك ساعت یا كمتر یا به مدت طولانی تا چند روز تجربه كنید.

انواع درد های ناحیه سر كه گاهی با سردرد های صبحگاهی همراه اند عبارت اند از:

میگرنی سردرد خوشه ای خواب آور تنشی همیكرانی پاروكسیسمال سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو

بدون شك شناخت انواع این موارد می تواند كمك خوبی برای درمان سردرد صبحگاهی باشد.

بی خوابی

بی خوابی می تواند مانع بزرگی برای خواب كافی و مورد نیاز بدن باشد. بی خوابی شرایط زیر را ایجاد می كند: وقتی سعی می كنید به خواب بروید، شما را بیدار نگه می دارد شما را در طول خواب بیدار می كند باعث خواب ناآرام می شود كم خوابی ناشی از بی خوابی می تواند باعث درد های میگرنی هم شود. بی خوابی را می توان به طرق مختلف درمان كرد و باید با پزشك خود مشورت كنید. ممكن است پزشك از شما بخواهد الگو های خواب خود را پیگیری كنید تا به تشخیص این بیماری كمك كند. درمان بی خوابی می تواند شامل مصرف دارو یا امتحان تركیبی از دارو ها باشد. كاهش بی خوابی باید منجر به خواب بیشتر و درمان سردرد صبحگاهی شود.

افسردگی یا اضطراب

در مطالعه ای كه در مجله انجمن پزشكی آمریكا منتشر شده است، مهم ترین عوامل ایجاد سردرد های مزمن صبح اضطراب و افسردگی شناخته شده است. شرایط بهداشت روانی نیز می تواند منجر به بی خوابی شود كه ممكن است خطر ابتلا به سردرد های صبحگاهی را افزایش دهد. اگر مشكوك به بیماری های روحی و روانی هستید با پزشك خود مشورت كنید. اغلب این شرایط را می توان با گفتاردرمانی، دارو یا تركیبی از درمان ها مدیریت كرد. مدیریت این شرایط ممكن است به كاهش بروز سردرد های صبحگاهی كمك كند.

خروپف یا آپنه خواب

اختلال در خواب ناشی از خروپف یا آپنه خواب ممكن است منبع درد های صبحگاهی در سر باشد. خروپف می تواند به تنهایی یك بیماری یا علامت آپنه خواب به شمار برود. وقفه تنفسی در خواب باعث می شود گاهی اوقات در طول شب تنفس توقف كند. به طور كلی سردرد های مرتبط با آپنه خواب كمتر از 30 دقیقه طول می كشد. شما می توانید آپنه خواب را با تجهیزات خاصی مانند دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی درمان كنید. با تشخیص میگرن بازیلار، آن را زودتر كنترل كنید

دندان قروچه كردن

این مشكل می تواند در شب به عنوان یك اختلال خواب رخ دهد. وقتی صبح از خواب بیدار می شوید امكان دارد این رفتار شبانه باعث درد در ناحیه سر شود. درد در این ناحیه به طور كلی خسته كننده است و در نزدیكی شقیقه ها احساس می شود. دندان قروچه همچنین با سایر شرایط خواب مانند آپنه خواب ارتباط دارد و باعث آسیب به دندان ها و درد فك می شود. درمان ممكن است شامل محافظ دهان، تكنیك های كاهش استرس یا تغییر رفتار باشد. درمان دندان قروچه در نهایت می تواند منجر به درمان سردرد صبحگاهی شود.

ماهیچه های كشیده

سردرد های صبحگاهی ممكن است نتیجه فشار عضلات گردن باشند. امكان دارد لازم باشد وضعیت خواب و بالش هایی را كه برای تسكین این نوع درد صبحگاهی استفاده می كنید را ارزیابی كنید. بالش ها قرار است به شما در حفظ وضعیت خواب كه به درستی از گردن و ستون فقرات پشتیبانی می كند، كمك كنند.

پیدا كردن بالش مناسب به آزمون و خطا نیاز دارد و شاید اندكی زمان لازم داشته باشد. بالش باید سر و گردن را در وضعیتی مشابه حالت ایستاده نگه دارد. بالش های نرم امكان دارد گردن و ستون فقرات را به درستی نگه ندارند و بالش های سخت ممكن است زاویه بسیار زیادی برای بدن ایجاد كنند.

سعی كنید بالش خود را در صورت لزوم تعویض كنید تا وضعیت خواب صحیح پیدا شود.

مصرف دارو یا الكل

سردرد های صبحگاهی ممكن است نتیجه مصرف دارو ها یا الكل باشند. دارو ها می توانند با الگوی خواب شما تداخل داشته و منجر به اختلال در خواب و درد های صبح زود شوند. مصرف الكل هم ممكن است منجر به خواب نامطلوب و سردرد صبحگاهی شود.

در صورت مشكوك بودن به اینكه مصرف داروهای تان منجر به درد صبحگاهی می شود با پزشك خود مشورت كنید. برای جلوگیری از خماری باید مصرف الكل را قطع كرد. شاید درمان سردرد صبحگاهی تحت این موارد، با توجه ویژه خود فرد بسیار ساده انجام شود.
   تاریخ: ۱۵:۵۱ - ۱۹/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۵