دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

آمار 15 درصدی آرتروز در ایرانیان / تعویض مفصل؛ درمان نهایی این بیماری
 
رئیس مركر تحقیقات روماتولوژی كشور با اشاره به آمار 15 درصدی بروز آرتروز در ایرانیان، تاكید كرد: درمان نهایی آرتروز، تعویض مفصل است و درمان هایی تحت عنوان ازن تراپی، تزریق ژل و PRP در مفصل تنها درمان نگه دارنده هستند كه می توانند تعویض مفصل را به تعویق اندازند.
رئیس مركر تحقیقات روماتولوژی كشور با اشاره به آمار 15 درصدی بروز آرتروز در ایرانیان، تاكید كرد: درمان نهایی آرتروز، تعویض مفصل است و درمان هایی تحت عنوان ازن تراپی، تزریق ژل و PRP در مفصل تنها درمان نگه دارنده هستند كه می توانند تعویض مفصل را به تعویق اندازند.

آمار 15 درصدی آرتروز در ایرانیان / تعویض مفصل؛ درمان نهایی این بیماری
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دكتر احمدرضا جمشیدی در آستانه روز جهانی آرتروز درباره علل بروز این بیماری، گفت: بروز آرتروز علل متفاوتی دارد كه بخشی از آن مانند علل ژنتیكی در اختیار انسان نیست؛ برای آرتروز هم مانند اكثر بیماری های روماتیسمی زمینه ژنتیكی وجود دارد، ولی به طور كلی آرتروز یك اتفاقی است كه در طول زندگی رخ خواهد داد؛ زیرا همانطور كه انسان پیر می شود مفاصل و غضروف هایش هم پیر می شوند.

آرتروز چگونه مفاصل را درگیر می كند؟ وی افزود: به دنبال پیر شدن این بافت از بدن، غضروف آب خود را از دست می دهد و به دنبال آسیب پذیر شدن صدمه می بیند و بدن برای جبران غضروف از دست رفته شروع به بازسازی می كند. این بازسازی سبب تولید استخوان اضافه می شود كه ما از آن تحت عنوان استئوفیت (زوائد استخوانی ) یاد می كنیم.

او درباره استئوفیت ها، توضیح داد: این زوائد استخوانی سبب آسیب به بافت مفصل و به دنبال آن سبب ایجاد درد در مفاصل می شوند كه بیمار را آزار می دهند.

وی با اشاره به اینكه برخی عوامل سبب تشدید آرتروز می شوند، بیان كرد: وزن بالا سبب افزایش فشار به مفاصل تحمل كننده وزن مانند زانوها، كمر، مفاصل لگن و... شده و موجب بروز آرتروز می شود. موضوع دیگری كه افراد را مستعد ابتلا به آرتروز می كند، ضعف عضلات كنار مفاصل است كه متوجه كسانی است كه به طور منظم ورزش نكرده یا فعالیت روزانه انجام نمی دهند؛ بنابراین انجام فعالیت ورزشی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر با افزایش سن میزان و شدت آرتروز افزایش می یابد.

اهمیت اصلاح سبك زندگی در جلوگیری از بروز آرتروز او با تاكید بر نقش سبك زندگی بر بروز آرتروز، تصریح كرد: عادات غذایی اهمیت بسزایی دارد؛ به عنوان مثال مصرف كربوهیدرات به مقدار زیاد سبب افزایش وزن و به دنبال آن بروز آرتروز می شود. در وهله دوم نوع نشستن، راه رفتن، شیوه انجام فعالیت های روزانه و شغلی و حتی انجام ورزش بدون آمادگی قبلی می تواند در بروز بیماری موثر باشد.

علل بروز آرتروز زودرس در جوانان این فوق تخصص روماتولوژی در خصوص ابتلای زودرس به آرتروز، گفت: زمان ابتلا به آرتروز ممكن است در جوانی افراد باشد، اما علائم در سنین بالاتر خود را نشان دهند؛ به عنوان مثال جوانی كه به طور ناگهانی و بدون آمادگی بدنی كافی به كوهنوردی می رود یا ورزش های سنگین انجام می دهد تحت خطر آرتروز در سنین پایین است. البته بروز علائم ابتلا به بیماری بویژه در خانم های خانه دار ایرانی از حدود 35 تا 40 سالگی آغاز می شود و با افزایش سن نشانه ها هم افزایش می یابد.

15 درصد ایرانیان از آرتروز رنج می برند او درباره آمار شیوع آرتروز در ایران، اظهار كرد: مطالعه ای در سال 1384 در افراد بالای 15 سال سطح شهر تهران با همكاری مركز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام و مشخص شد در تهران حدود 15 درصد مردم از آرتروز زانو رنج می برند كه شیوع آن در خانم ها حدود 16.5 درصد و در آقایان حدود 14 درصد بود كه البته در سنین بالاتر این درصدِ كلی بیشتر هم می شد. با توجه به گذر زمانِ قابل توجه از تاریخ انجام مطالعه، قطعا قدرمطلق آمار افزایش یافته است؛ زیرا جمعیت كسانی كه به واسطه سن در معرض بیماری قرار می گیرند، افزایش یافته است؛ ولی آمار كلی كشور در همان حدود است و حدود 15 درصد مردم بالای 15 سال ایران دچار آرتروز بویژه آرتروز زانو شده اند و سهم استان ها هم تقریبا یكسان بوده است.

"درد" مهم ترین نشانه بروز آرتروز این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاكید بر اینكه اصلی ترین نشانه بروز آرتروز، درد است، ادامه داد: درد در مفصل مبتلا به شكل مكانیكی است؛ یعنی دردی كه با استراحت كاهش پیدا می كند و با فعالیت افزایش می یابد. به عنوان مثال درد زانو هنگام راه رفتن نشانه آرتروز است كه به دنبال افزایش تدریجی آن ممكن است مفصل دچار تورم و محدودیت حركت شود؛ به عنوان مثال مفصل زانو باید بتواند به شكلی باشد كه موقع خم كردن پا بتوان پاشنه پا را به ران چسباند یا نهایتا فاصله پنج سانتی متری داشته باشد، اما وقتی فرد مبتلا به آرتروز زانو است فاصله پاشنه پا و ران پایش هنگام خم كردن به 30 سانتی متر می رسد و این دیگر مراحل پیشرفته آرتروز است. آرتروز در ایران و در آسیا بیش از همه مفصل زانو را درگیر می كند؛ زیرا این مفصل متحمل وزن بالای افراد می شود.

تعویض مفصل؛ درمان نهایی آرتروز وی باتاكید بر نقش مهم پیشگیری از بروز آرتروز، گفت: یكی از عادات ایرانیان دو زانو یا چهار زانو نشستن است كه باید اصلاح شود و از صندلی برای نشستن استفاده شود. از طرفی با كاهش وزن، ترك عادات بد مانند مصرف دخانیات، انجام ورزش مناسب و دقت در بالا رفتن از پله و... می تواند زمان بیشتری برای بیمار خرید تا كارش به تعویض مفصل نرسد، اما در نهایت پس از درمان دارویی و انجام تزریقات، درمان نهایی آرتروز، تعویض مفصل و انجام پروتز است.

جمشیدی درباره ورزش های مجاز برای مبتلایان به آرتروز، بیان كرد: پیاده روی بر سطوح صاف، ورزش های آبی و راه رفتن در آب، استفاده از دوچرخه ثابت و برای كسانی كه مبتلا به آرتروز كمر هستند ورزش هایی كه سبب تقویت این عضلات شود اهمیت دارد.

درمان های نگه دارنده با اُزن تراپی و تزریق ژل در مفصل او درباره تبلیغاتی كه برای راه های درمانی اُزن تراپی یا تزریق ژل در زانو برای درمان آرتروز مطرح می شود نیز به ایسنا توضیح داد: هیچ كدام از اینها درمان قطعی نیستند. درباره ازن تراپی مستند قوی علمی برای اثر درمانی وجود ندارد و برخی كسانی كه این كار را انجام می دهند راضی هستند و برخی دیگر هم رضایت ندارند. اقدام دیگری كه انجام می شود PRP در مفصل است كه درباره آن هم مستندات قوی وجود ندارد اما، برای برخی افراد تاثیرات مثبت دارد. درخصوص ژل تراپی مستنداتی وجود دارد كه باعث كاهش درد طی مدت زمانی خاص در مبتلایان شده است اما همه اینها سبب می شود برای بیمار زمان بخریم تا تعویض مفصل دیرتر انجام شود و اینها درمان قطعی نیستند.

رئیس مركر تحقیقات روماتولوژی كشور با اشاره به اینكه مشكلاتی برای تامین تجهیزات انجام جراحی های مرتبط با آرتروز در كشور وجود دارد، بیان كرد: بخش كوچكی از تجهیزات، تولید داخل و بخشی دیگر وارداتی است اما هزینه تامین این تجهیزات روز به روز افزایش یافته است و همین سبب می شود تعویض مفصل برای مردم مشكل شود و به همین دلیل بر درمان های نگه دارنده از جوانی تاكید داریم.

برچسب ها
- آرتروز

اخبار مرتبط كاهش وزن روند بیماری آرتروز را كُند می كند
راه درمان آرتروز
پیاده روی مناسب ترین ورزش برای مبتلایان به آرتروز زانو
علتهای زانو درد از نگاه یك متخصص
علایم آرتروز گردن را بشناسید

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 8 + 7 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار چطور یك آشپز حرفه ای شویم؟
ساده ترین راه برای پاكسازی معده
بالابردن ضریب هوشی جنین با مصرف امگا 3
دلایل عدم توانایی كنترل ادرار در مردان
به هیچ عنوان پروانه پزشكانی كه مصدومین اعترضات را درمان كنند، باطل نمی شود
خواص جادویی لبو
عوارض باورنكردنی عمل های زیبایی
شیب تند رشد آمار پریشانی روان
چه غذاهایی منجر به تپش قلب می شود؟
برای لاغری، هفته ای چند تا تخم مرغ بخوریم؟
عاداتی ساده برای پرانرژی بودن در طول روز
آبریزش طولانی مدت دهان در كودكان باید مورد بررسی قرار گیرد
كم آبی ترسناك
موضوعاتی كه هرگز نباید با كودكان خود مطرح كنید!
برمودای لاغری
علائمی كه نشان می دهد در سلامت روانتان مشكلی وجود دارد
بهترین غذاها برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن
با این نسل شوخی نكنید!
آیا دختر خانم ها هم می توانند عمل فریز تخمك انجام دهند؟
بارش باران در برخی مناطق كشور/كاهش دما در اردبیل و استان های ساحلی خزر

پیشنهاد سردبیر آیا خوردن آب استخوان برای بدن مفید است؟ آیا خوردن آب استخوان برای بدن مفید است؟ قرن هاست از آب استخوان در آشپزی استفاده می شود. آب استخوان از جوشاندنِ طولانی مدتِ استخوان ها و بافت های هم بندِ حیوانات در آب تهیه می شود، اما فایده ی خوردن آن چیست؟ آب استخوان حاوی مواد مغذی از جمله پروتئین، كلسیم و كلاژن است. این مواد مغذی اثرات مفیدی روی پوست، استخوان ها و سلامت كلی بدن می گذارند. با این حال، پیش از مزه كردن این ماده غذایی، چه نكاتی را باید بدانیم؟

پتوهای سنگین به بهبود خواب كمك می كنند پتوهای سنگین به بهبود خواب كمك می كنند بر اساس یك مطالعه جدید، پتوهای سنگین ممكن است تأثیر قابل توجهی بر كیفیت خواب داشته باشند.

بهترین غذاها برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن بهترین غذاها برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن با مصرف منابع غذایی كه در این مطلب معرفی شده اند، به قدر كافی ویتامین دی یا «ویتامین خورشید» را دریافت خواهید كرد.

چه غذاهایی منجر به تپش قلب می شود؟ چه غذاهایی منجر به تپش قلب می شود؟  مصرف برخی غذاها یا نوشیدنی ها، به خصوص بیش از حد، ممكن است باعث شود كه قلب شما تپش كند.

موضوعاتی كه هرگز نباید با كودكان خود مطرح كنید! موضوعاتی كه هرگز نباید با كودكان خود مطرح كنید! همان طور كه كودكان بزرگ می شوند، بیشتر تاثیرپذیر و شنوا هستند. جملاتی كه ما آن ها را معرض آن قرار می دهیم بیشتر شبیه چیزی هستند كه با خودشان همیشه حمل می كنند؛ گاهی چند ماه و گاهی یك عمر. در واقع آن ها بار حرف های ما را مدتی بر دوش خود خواهند كشید.

عاداتی ساده برای پرانرژی بودن در طول روز عاداتی ساده برای پرانرژی بودن در طول روز عادات ساده ای وجود دارند كه بیدار شدن را آسان تر و شما را در طول روز پرانرژی می كنند.

بالابردن ضریب هوشی جنین با مصرف امگا 3 بالابردن ضریب هوشی جنین با مصرف امگا 3 اگر می خواهید فرزندان باهوشی به دنیا بیاورید، ما در اینجا لیستی از مواد غذایی را آماده كرده ایم كه برای بالابردن ضریب هوشی جنین بسیار مفیدند.

خواص جادویی لبو خواص جادویی لبو چغندر یا لبو، خوردنی خوشمزه ای است كه بسیاری فقط در فصل سرما آن را می خورند. اما این ماده غذایی خواصی جادویی برای بدن دارد.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار تشخیص بیماری ها از روی تغییرات ناخن
ترفندهایی برای از شیر گرفتن كودكان
چه مواردی باعث ریفلاكس در معده می شود ؟
عادات روزمره ای كه به چشم ها آسیب می رساند
""هاری"" و راه های پیشگیری از آن
تغییرهایی برای سلامتی
دلایل كم اشتهایی سالمندان/ تغذیه افراد مسن چگونه باشد
راهكارهای طب سنتی برای درمان كودكانی كه دیر حرف می زنند

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۲:۰۷ - ۱۹/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۸