دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

"سی سخت" زیر آوار مصیبت و ویرانی/ گلایه اهالی از بی عدالتی در توزیع اقلام ضروری/ مردم: مسئولان فقط بازدید می كنند / خرابی ها چند برابر آمارهاست
 
لرزش 7 ثانیه ای زمین در شامگاه 29 بهمن در سی سخت و روستاهای اطراف، بیش از 3 هزار واحد مسكونی را ویران كرد و 14هزار نفر از اهالی را در سرمای استخوان سوز منطقه وحشت زده به خیابان ها كشاند و این شروع روزهای تلخ و مصیبت بار بی خانمانی مردم بود. حادثه هر چند خسارت جانی نداشت ولی خانه و كاشانه مردم ...

لرزش 7 ثانیه ای زمین در شامگاه 29 بهمن در سی سخت و روستاهای اطراف، بیش از 3 هزار واحد مسكونی را ویران كرد و 14هزار نفر از اهالی را در سرمای استخوان سوز منطقه وحشت زده به خیابان ها كشاند و این شروع روزهای تلخ و مصیبت بار بی خانمانی مردم بود. حادثه هر چند خسارت جانی نداشت ولی خانه و كاشانه مردم به یغما رفت و آنها را ناگزیر كرد در شرایطی سخت روزگار بگذرانند. حالا تنها امید آنها برای عبور از این روزهای تلخ به دست های یاریگری دوخته شده كه پیش از این در زلزله سرپل ذهاب و سیل پلدختر سربلند بیرون آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زمین لرزه 5.6 دهم ریشتری چهارشنبه گذشته شهر سی سخت مركز شهرستان دنا در استان كهگیلویه و بویراحمد، حادثه تلخ و ویرانگر دیگری بود كه بسیاری از مردم منطقه را در سرمای استخوان سوز غرب كشور بی خانمان كرد تا بخش زیادی از اهالی سی سخت ناگزیر شوند در چادر و اسكان های موقت روزگار بگذرانند.

به گفته مردم زلزله زده سی سخت عمق فاجعه فراتر از آن است كه در رسانه ملی اطلاع رسانی شده و شرایط برای مردم زلزله زده به لحاط دسترسی به امكانات اولیه زندگی، غذا، دارو و وسایل گرمایشی بسیار دشوار است.

مصائبی كه پشت آمار انسانی زلزله مخفی است

این زلزله كه به هر دلیل تلفات جانی نداشت و آمارهای تلفات انسانی آن تنها به چند ده مجروح محدود شده است، سبب شده است كه از دریچه نگاه عمومی در كشور كم اهمیت تلقی شود، اما بدون تردید وضعیت تخریب منازل و ساختمان های مردم در این شهر و روستاهای اطراف كه از سوی مراجع رسمی تا 100 درصد نیز گزارش شده، به خوبی گویای وضعیت اسفبار حاصل از این زلزله است؛ وضعیتی كه شرایط جوی منطقه و بارش برف و باران آن را تا حد فاجعه پیش خواهد برد.

شرایط به هیچ وجه عادی نیست

رئیس شورای استان كهگیلویه و بویر احمد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: شرایط به هیچ وجه عادی نیست. مردم در شرایط سختی به سر می برند و زلزله خانه و كاشانه امنی برای اهالی باقی نگذاشته است. در پاتاوه نیز خانه ها بر اثر زمین لرزه ترك برداشته و به خصوص در روستاها كه با كوچكترین پس لرزه ممكن است به طور كامل تخریب و خسارت های جانی و مالی فراوانی را بر جای بگذارد.

40

چادرها كجا رفتند هنوز نمی دانیم

دلشادیان افزود: شبی كه در سی سخت زلزله آمد، باران و برف می بارید و مردم شب سختی را گذراندند. فردای همان روز 1800 تخته چادر برای اسكان موقت زلزله زدگان از سوی جمعیت هلال احمر استان برای توزیع بین مردم ارسال شد كه متاسفانه حدودا 400 نفر از این زلزله زدگان توانستند چادر دریافت كنند. مابقی چادرها كجا رفت، هنوز بی اطلاعیم!

وی ادامه داد: هیچگونه مدیریتی در توزیع اقلام ضروری برای زلزله زدگان توسط عوامل امدادی جمعیت هلال احمر وجود ندارد. همه مردم زلزله زده از این وضعیت گلایه مندند كه چرا اینجا مدیریت وجود ندارد و كسی به مشكلات شان رسیدگی نمی كند.

وی گفت: چرا مسئولان تصمیم گیر در این شرایط بحرانی به استان كهگیلویه و بویراحمد سفر نمی كنند تا در جمع مردم زلزله زده حضور پیدا كنند و بدون واسطه در جریان مشكلات اهالی قرار بگیرند و عمق فاجعه را ببینند. پس چطور در حوادث و بلایای طبیعی دیگر مناطق كشور همیشه در كنار مردم حضور داشتند. رئیس قوه قضاییه نیز اگر آمد از قبل برای سفرشان به استان برنامه ریزی شده بود كه مصادف شد با زلزله سی سخت و ایشان هم وعده هایی به مردم داد كه امیدواریم عملی شوند.

38

با این تسهیلات مردم نمی توانند منازل شان را بازسازی كنند

دلشادیان عنوان كرد: به مردم زلزله زده وعده 80 میلیون تومان تسهیلات و 20 میلیون تومان بلاعوض داده اند اما آیا با این تورم و شرایط نابسامان اقتصادی كه هر بسته سیمان 45 هزار تومان است، می شود خانه ای را ساخت یا بازسازی كرد؟ چگونه توقع دارند مردمی كه خانه های بالای سیصد متری شان تخریب شده را با این میزان وام بازسازی كنند؟ حداقل برای ساخت این خانه ها 500 میلیون تومان نیاز است.

عضو شورای شهر دنا ادامه داد: مردم سی سخت فقیرند به خصوص روستائیان كه با سال ها رنج و زحمت بر روی زمین های كشاورزی كار كردند تا توانستند یك چهار دیواری و سرپناه برای خانواده شان تهیه كنند كه در شرایط فعلی و در زمان كوتاه تصور نمی كنم بتوانند خانه و زندگی شان را دوباره بازسازی كنند.

34

سرمای شدید و روزهای دشوار برای زلزله زدگان

وی گفت: فرماندار برای رسیدگی به مشكلات پیش رو دست تنها است. بیشتر مردم و خیرین با پخت غذای گرم و تهیه لوازم اولیه زندگی در كنار زلزله زدگان هستند و تنهای شان نمی گذارند اما با توجه به بارش برف و بارانی كه در راه است شرایط را از آنچه هست برای خانواده ها دشوارتر خواهد كرد.

رئیس شورای استان كهگیلویه و بویر احمد عنوان كرد: طبق برآوردها میزان خسارت منازل مسكونی در كل شهرستان اعلام شد كه تنها 3 هزار و 800 منزل مسكونی دچار خسارت شده اند و این در حالی است كه تنها در خود شهر سی سخت 3 هزار خانه تخریب شده و آمارها در كل شهرستان چیزی حدود 3 برابر آمار اعلام شده است.

33

عضو ستاد مردمی شهر سی سخت نیز در ادامه به خبرنگار ایلنا، گفت: با توجه به سرمای طاقت فرسای منطقه وسایل گرمایشی جوابگوی نیاز مردم زلزله زده كه ناگزیرند در چادر و فضای باز زندگی كنند، نیست. شرایط تاحدودی از روزهای اول مساعدتر شده ولی مردم داخل چادر در این سرمای استخوان سوز وضعیت نامناسبی دارند و در این شرایط حداقل اسكان در كانكس برای حفظ سلامت و جان مردم ضروری است.

بلاتكلیفی مردم برای تهیه چادر بعد از گذشت یك هفته از زلزله

داریوش زابلی ادامه داد: زلزله زدگان جلوی خانه های تخریبی شان چادر برپا كرده و برای گرم شدن آتش روشن می كنند. با كمك خیرین تعدادی هیتر برای این افراد تهیه كرده ایم كه جوابگوی سرمای اینجا نیست و زلزله زدگان در زیر چادرها گاز پیك نیك روشن می كنند. با گذشت یك هفته از زلزله مردم هنوز برای تهیه چادر جلوی اداره هلال احمر بلاتكلیف اند.

نیاز به تجهیزات مكانیكی برای آواربرداری

وی ادامه داد: هنوز بسیاری از منازل تخریبی به دلیل كمبود تجهیزات مكانیكی آوار برداری نشده اند. در سفر وزیر راه و بازدید از مناطق زلزله زده از ایشان تقاضای بیل مكانیكی كردیم كه تا امروز خبری نشده است. مردم خودشان برای آواربرداری اقدام كرده اند و با دست خالی آوارها را جابه جا می كنند و این در حالی است كه اگر بیل مكانیكی باشد این ویرانی های زلزله زودتر پاكسازی می شود و مردم زودتر كار بازسازی را شروع می كنند.

ابوذر كریمی یكی از زلزله زدگان سی سخت نیز در ادامه به ایلنا، گفت: شرایط بسیار سختی را سپری می كنیم مخصوصا ما كه در این شرایط ناگزیریم از دو بیمار مسن هم نگهداری كنیم. پدر خانمم سكته مغزی كرده و مادرش هم آلزایمر دارد. 13 سالی می شود كه بیماری زمین گیرشان كرده است.

وی افزود: فعلا در داخل ساختمان دادگستری شهرستان اسكان داریم و هفته دیگر باید به داخل كانكسی كه بهزیستی برای محل نگهداری آنها تحویل داده، منتقل شویم. كانكسی كه نه برق دارد نه سرویس بهداشتی.

كریمی عنوان كرد: مسئولان در این شرایط به مردم زلزله زده منطقه كمك كنند و نیایند بازدیدی انجام بدهند و عكس یادگاری بیندازند و بروند. 50 درصد شهر سی سخت تخریب شده و نمی دانم چرا این میزان تخریب ها و فاجعه رخ داده را به درستی اطلاع رسانی نمی كنند. آنچه مردم از دور می بینند با اتفاقی كه برای ما افتاده زمین تا آسمان تفاوت دارد.

١4 هزار نفر تحت تاثیر زلزله قرار گرفته اند

در زلزله سی سخت كسی جان خود را از دست نداده است، اما توجه می دهم به اعدادی درباره این حادثه: ١4 هزار نفر تحت تاثیر زلزله قرار گرفته اند و به بیش از 3 هزار واحد مسكونی از 60 تا 100 درصد خسارت وارد شده است. معنی اش این است: بی خانمان شدن در روزگار كرونا و شرایط سخت اقتصادی.

گزارش از: مریم بازوند
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۰۸:۲۴ - ۰۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۹