دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

پیام رییس سازمان ملی استاندارد ایران به مناسبت گرامیداشت هفته استاندارد
 
مهدی اسلام پناه، معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد ایران در آستانه هفته استاندارد، در پیامی اعلام كرد: نظام استاندارد می بایست با نگاهی بی...

مهدی اسلام پناه، معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد ایران در آستانه هفته استاندارد، در پیامی اعلام كرد: نظام استاندارد می بایست با نگاهی بی طرفانه و تخصصی، نیازهای امروز جامعه را رصد و تحلیل نموده تا بتواند به عنوان یك نظام كارآمد و مؤثر برای مردم و در جهت حفظ حقوق آحاد جامعه عمل نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از استاندارد، متن كامل پیام به شرح زیر است: سازمان ملی استاندارد ایران مصمم است در راستای حفظ منافع ملی، توسعه اقتصادی و رفاه مردم و گسترش همكاری های منطقه ای و بین المللی، وظایف قانونی خود را به نحو شایسته انجام دهد.
عملكرد این سازمان طیف وسیعی از مخاطبین و ذی نفعان را در بر می گیرد. دامنه جغرافیایی این سازمان به مرزهای كشور محدود نشده و باتوجه به جایگاه آن در تدوین استانداردها و مقررات فنی و ارزیابی انطباق كالاها و خدمات و همچنین عضویت در مجامع و نهادهای بین المللی، به عنوان یك سازمان تخصصی ملی و بین المللی در مقیاس اقتصاد جهانی فعالیت دارد.
بر این باور هستیم كه سازمان ملی استاندارد ایران وكیل مردم و صدای مصرف كننده برای احقاق حقوق عامه در تأمین كیفیت، ایمنی و سلامت است و با رشد و توسعه متوازن در عرصه های مختلف تخصصی، با دانش، تجربه، تفكر خلاقانه و نوآورانه با قریب به یك قرن سابقه ارزشمند، در كنار نقش آفرینی جوانان متخصص گام دوم انقلاب اسلامی، زمینه ساز جهش های بلند و تحولات عظیم در نظام استاندارد كشور خواهد شد.
در مدت زمان كوتاهی كه از دوران مدیریتی جدید و تحولی سازمان ملی استاندارد ایران گذشته است، این سازمان با تعهد و اعتقاد به پاك دستی، بی طرفی، سلامت كاری، عدم منفعت طلبی و مقابله با فساد در كلیه امور تخصصی و نظارتی نظام استاندارد ایران اقدام نموده و دستاوردهای قابل توجهی داشته است:
از جمله اقدامات انجام شده در حوزه ارزیابی انطباق می توان به رفع تعلیق اجرای 9 استاندارد اجباری تعلیق شده در دولت قبل از سری استانداردهای اجباری 85 گانه خودرو، از رده خارج نمودن خودروهای با كیفیت پایین تر از حداقل استانداردهای اجباری، اعلام اجرای اجباری استاندارد برای گندم و برنج تولید داخل و اجباری شدن اجرای استاندارد خدمات پس از فروش خودروهای سواری اشاره نمود. همچنین این سازمان از جهت مقابله با كم فروشی و صحه سنجی در زمان هدفمندسازی یارانه ها در دولت مردمی سیزدهم اقدام به بررسی اوزان مواد پیش بسته بندی شده و عیارسنجی فلزات گرانبها نمود. علاوه بر این سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان تنها مرجع رسمی اعطای نشان حلال اقدام به ارزیابی انطباق و صدور 100 گواهی نشان حلال نموده است كه این موضوع در سنوات گذشته كاملاً راكد بوده و در دوره مدیریتی جدید راه اندازی و ساماندهی شده است. از دیگر اقدامات سازنده این سازمان در دوران تحولی فعال نمودن استانداردسازی خدمات از جمله خدمات گردشگری، خدمات آموزشی، خدمات بهزیستی و توانبخشی، خدمات ورزشی و خدمات پستی و غیره می باشد.
سازمان ملی استاندارد ایران اقدام به طرح مفهوم نوین «دیپلماسی استاندارد و كیفیت» با هدف توسعه دیپلماسی و رایزنی با كشورهای هدف تجاری و حل مسائل مربوط به صادرات و واردات در حوزه استاندارد و كیفیت نموده است. در این راستا سازمان ملی استاندارد ایران اقدام به تهیه، تدوین و عقد تفاهم نامه های كاربردی و برنامه های اجرایی، بروزرسانی تفاهمات قبلی، تسهیل صادرات از طریق صدور كدهای عمومی استانداردسازی برای فرآورده ها و مشتقات نفتی و همچنین تسریع و تسهیل امور در فرآیند ارزیابی انطباق كالاهای اساسی و مورد نیاز مردم عزیز ایران اسلامی با اتخاذ تدابیری همچون نمونه برداری روی عرشه، حمل یكسره و تعیین ضرب الاجل پاسخ دهی برای آزمایشگاه های همكار نموده است. علاوه بر این در راستای نقش آفرینی سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان مرجع و راهبر استاندارد و كیفیت در منطقه و جهان اسلام اقدام به تهیه و تدوین سند یكپارچه غذا (شامل اصالت، كیفیت، حلیت و ایمنی غذا) نموده است.
سازمان ملی استاندارد ایران موضوع طراحی «مدل جایزه كیفیت جهان اسلام» كه در آن علاوه بر دانش تخصصی روز از مبانی فكری اسلام و ارزش های بنیادین انقلاب اسلامی، اسناد بالا دستی با رویكرد بومی و لحاظ نمودن ویژگی های فرهنگی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و... كشور و همچنین ظرفیت های جهان اسلام بهره گیری شده باشد، در دستور كار قرار داده است تا علاوه بر بازتعریف مبانی نظام نامه جایزه ملی كیفیت ایران، در قالب همكاری سازمان ملی استاندارد ایران با مؤسسه استاندارد و اندازه شناسی كشورهای اسلامی (SMIIC)، موضوع تبیین و ترویج مدل و شناساندن آن به سایر كشورهای اسلامی در دستور كار قرار گیرد.
موضوع «طراحی سازوكار محاسبه نرخ رشد كیفیت» با همكاری دانشگاه های برتر كشور با استفاده از شاخص های علمی، روزآمد و بومی و با قابلیت هوشمند (برخط) ورود داده ها از سراسر كشور و گزارش گیری تخصصی و دامنه گسترده ای از كالا و خدمات اولویت دار تعریف شده است.
موضوع تدوین «بسته استاندارد محصولات دانش بنیان» به صورت مجموعه متنوعی از امور در بخش های تدوین و ترویج استاندارد، ارزیابی انطباق محصولات و خدمات دانش بنیان، اندازه شناسی، اوزان و مقیاس ها، آزمون های كیفی، فعالیت های بازرسی و... مرتبط با مقوله مهم استانداردسازی محصولات دانش بنیان در دستور كار سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفت.
شأن بالای سازمان ملی استاندارد ایران شایسته آن است كه این سازمان به بازیگردان اصلی، آینده نگر و پیش فعال در عرصه استاندارد و كیفیت در منطقه و جهان مبدل شود؛ لذا تدوین «سند تحولی مشاركت هوشمندانه و هدفمند در تدوین استانداردهای بین المللی» و نیز تهیه «روش اجرایی شناسایی اولویت های استانداردسازی بین المللی آینده نگرانه» از طریق شناسایی محصولات و فرآیندهای تحول آفرین با رویكرد آینده نگری و پیش دستی در پیشنهاد و مشاركت فعالانه در تدوین استانداردها در دستور كار این سازمان قرار دارد. در همین راستا سازمان ملی استاندارد ایران اقدام به ایجاد پردیس نوآوری و مركز رشد ایده های نوآورانه در پژوهشگاه استاندارد نموده است.
با عنایت به رسالت قانونی این سازمان در مسئولیت نظارت استصوابی و حسن نظارت در نظام استاندارد كشور، سازمان ملی استاندارد ایران در صدد ارتقای مرجعیت علمی، فنی و نوآوری در عرصه كیفیت پژوهی و استانداردسازی منطقه ای و بین المللی در جهت بهبود كیفیت زندگی، تأمین منافع ملی و ارتقاء توان رقابتی می باشد. همچنین راهبری نظام مدیریت كیفیت و تعالی در سطح منطقه و جهان اسلام به منظور تبیین و نهادینه سازی الگویی علمی، راهبردی، پیشران، مبتنی برمبانی فكری اسلامی و تجربیات موفق بومی از دیگر چشم اندازهای این سازمان است.
ان شاءا... تلاش فرزندان ایران عزیز اسلامی و متخصصین و دانشمندان گام دوم انقلاب در سنگر مهم و بی بدیل استاندارد در دولت مردمی و در دوران تحولی بتواند طعم زندگی با كیفیت را به آحاد مردم عزیز بچشاند و نقش نظام استاندارد را به عنوان عامل موفقیت و پیشران تجاری سازی محصولات دانش بنیان در زیست بوم فناوری و نوآوری كشور تقویت نموده و امكان ارتقای چشمگیر قابلیت های رقابتی كالا و خدمات ایرانی را در بازارهای جهانی فراهم سازد.

دكتر مهدی اسلام پناه
مهر 1401
منبع خبر:
پایگاه دولت
   تاریخ: ۲۲:۰۴ - ۲۱/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۹