دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

سراهای محله؛ حلقه اتصال بانوان توانمند با كارآفرینان
 
همه چیز از یك دورهمی مجازی شروع شد. بیماری «كوویدـ 19» كه از گرد راه رسید، بساط دورهمی ها و بسیاری از اجتماعات جمع شد.
كارآفرین همشهری آنلاین _ معصومه حق جو: به موازات ایجاد این فاصله ها و جدایی های اجباری برای پس راندن ویروس های كرونا كه از هر دریچه ای دنبال سرك كشیدن به جان آدم ها هستند، زندگی مجازی شكل جدی تری گرفت. ماجرای فعالیت های خیرخواهانه بانوان گروه «طریقه الجنت» محله كارون هم از دل همین دورهمی مجازی جان گرفت و در میان اهالی پررنگ شد. یك دورهمی از راه دور كه در این روزهای كرونایی باعث گره گشایی از مشكلات افراد نیازمند و بی بضاعتی شده كه در همسایگی ما زندگی می كنند. اگر علاقه مند به راه اندازی یك گروه خیریه در میان دوستان و آشنایان در فضای مجازی هستید، این گزارش را بخوانید.

روز زن بهانه ای شد تا با چند تن از بانوان موفق و شاغل هم محله ای صحبت كنیم. یكی از این بانوان موفق «مرضیه رحیم زاده» كارآفرین هم محله ای و مدیر سایت یاقوت بافت، است. او یكی از هزاران بانویی است كه با توجه به جایگاه و موقعیت شغلی خود تلاش می كند تا دیگر بانوان در جست وجوی شغل را زیر چتر حمایت بگیرد. بر این اساس، تعدادی از بانوان هنرمند را در مجموعه یاقوت گرد آورده تا فضایی برای عرضه هنرشان فراهم شود. به عقیده این بانوی كارآفرین، كمك به بانوان و شناسایی توانمندی های آنها باید در اولویت سراهای محله و فرهنگسراها باشد: «این مراكز كه زیر نظر شهرداری فعالیت دارند می توانند فهرستی از بانوان هنرمند و حتی كسانی كه توانایی هایی برای فعالیت در حوزه مشاغل خانگی دارند، تهیه كنند.

از این طریق، كارآفرینان می توانند از این ظرفیت استفاده و كمك كنند تا بانوان یادشده شغل و درآمد داشته باشند. حتی می توان صندوق هایی با كمك خیّران ایجاد كرد تا بانوانی كه قصد راه اندازی كسب وكاری دارند از این طریق وام بگیرند.» رحیم زاده سراهای محله و فرهنگسراها را پلی برای اتصال بانوان توانمند هم محله ای با كارآفرینان می داند: «این مراكز می توانند بانوان هنرمند و توانمندی را كه نیاز به شغل دارند علاوه بر معرفی به كارآفرینان، به سازمان ها و ارگان هایی كه نیاز به نیرو دارند هم معرفی كنند.» بانوان كارآفرین می توانند توانایی های این افراد را در مسیر درست هدایت كنند.

مرضیه رحیم زاده/ كارآفرین
او می گوید: «این روزها با توجه به استقبال از مواد غذایی خانگی و معرفی بانوان توانمند در همین زمینه توسط مراكز فرهنگی می توانیم برای افرادی كه كار بیرون از منزل برایشان مشكل است، اشتغالزایی كرد. بسیاری از بانوان خانه دار هم هستند كه ایده های زیادی دارند، ولی با چگونگی عملی كردن این ایده ها آشنایی ندارند. شهرداری منطقه می تواند با ایجاد كارگروه یا كمیته برای راه اندازی كسب و كار خانگی این افراد را راهنمایی كند.» رحیم زاده باور دارد كه كارآفرینان هم در كنار شهرداری می توانند در این راه نقش پررنگی داشته باشند: «باید كارآفرینانی كه تجربه و تخصص دارند دوش به دوش این افراد قرار بگیرند تا آنها بتوانند شغل دلخواهشان را ایجاد كنند. اشتغالزایی مانند سنگ بزرگی است كه برداشتن آن برای فردی كه اول راه قرار دارد بسیار مشكل است.

این سنگ بزرگ را بانوان با اتحاد می توانند از سر راه بردارند.»او بازارچه ها را هم در معرفی هنر بانوان بی تأثیر نمی داند: «در سرای محله جمالزاده مدت هاست غرفه هایی در قالب بازارچه در اختیار هنرمندان قرار گرفته و زمینه ای فراهم شده تا آنها بتوانند محصولاتشان را به فروش برسانند. دیگرسراهای منطقه 6 هم می توانند چنین امكانی برای بانوان هم محله ای فراهم كنند. حتی امور بانوان شهرداری می تواند غرفه های ثابت، ولی مسقف در مكان های پر تردد مانند پارك ها و فرهنگسراها و... جانمایی كند تا این تلاشگران با كمترین سختی بتوانند هنرشان را عرضه و درآمدزایی كنند.»

رحیم زاده نگاه تبعیض آمیز به بانوان در صندوق های كارآفرینی را نادرست می داند در حالی كه از نظر او بانوان هم باید از حق یكسانی در این صندوق ها برخوردار باشند: «در مراجعه هایی كه بارها به این صندوق ها داشتم این نوع نگاه برایم آزاردهنده بوده است. اگر این نوع نگاه وجود نداشت با دریافت وام می توانستم فضای كارم را گسترش دهم و طبیعتاً با خرید مواد اولیه برای بانوان بیشتری اشتغالزایی كنم.» بانوی كارآفرین موفقیت هایش را مدیون پشتیبانی های مادرش می داند و باور دارد بانوانی كه حال خوب دارند می توانند هر خانه ای را سرزنده و شاد نگه دارند.

پشتكار و امید؛ رمز موفقیت بانوان هنرمند
برای اغلب بانوان معمولاً استقلال مالی در عصر حاضر كنار فعالیت های هنری اهمیت زیاد دارد. در این میان، شركت در كلاس های هنری برای به روز كردن این آموخته ها در كنار هزینه هایش برای همه افراد میسر نیست، ولی هستند افرادی كه حاضرند این هزینه را كاهش دهند تا سهمی در شكوفایی استعدادهای بانوان و اشتغالزایی برای آنها داشته باشند. «شیما طراحانی» هنرمند و مدرس باتیك (نقاشی روی پارچه)، یكی از همین افراد است كه با برگزاری وركشاپ درسراهای محله سعی كرده بستری برای آموزش بانوان فراهم كند. او می گوید: «برای هنرجویانی كه توان مالی كمتری دارند وركشاپ هایی با كمترین هزینه برگزار می كنم تا بانوان بیشتری توانمند شوند و در آینده از هنر خود استفاده كنند.

شیما طراحانی/ هنرمند و مدرس باتیك
در محله هایی كه كمتر توانایی پرداخت هزینه داشتند هم با همكاری چند مؤسسه فعال در زمینه بانوان بی سرپرست و كودكان كار كلاس هایی برگزار و در نمایشگاه هایی كه شركت داشتیم، آثارشان را عرضه كردیم.» «پشتكار و امید، رمز موفقیت بانوان در همه عرصه هاست.» او با بیان این مطلب توضیح می دهد: «مؤلفه مهم دیگر، خلاقیت و شناخت بازار است. همچنین به روز نگه داشتن اطلاعات در زمینه فعالیت هنری یكی دیگر از اركان این مؤلفه است.»
به گفته طراحانی، طی چند سال اخیر برای فعالیت های بانوان تبلیغات زیادی شده است. استفاده از ظرفیت شهرداری وسراهای محله و فرهنگسراها می تواند به شكوفایی و بروز توانایی های بانوان كمك كند. اداره امور بانوان شهرداری منطقه هم تاكنون همكاری خوبی با بانوان داشته است: «فضایی كه این اداره به صورت رایگان برای برگزاری نمایشگاه در اختیار بانوان می گذارد برای تبلیغ فعالیت های ما بستری مناسب است. حتی نمایشگاه هایی با محوریت هنر بانوان و بانوان سرپرست خانوار برگزار شده است.»
به عقیده این بانوی هنرمند، بانوان می توانند با تشكیل تیم ورك فضای بهتری برای رشد یكدیگر فراهم كنند و قطعاً موفق تر خواهند بود.

شكوفه نظری كورانی/ معلم
نگرانی های مادرانه معلمان
عشق به تدریس در این روزهایی كه كرونا از انسان ها جان طلب می كند، هنوز در وجود بانوان معلم می جوشد؛ این فرشته ها اهمیت كارشان كم از مدافعان سلامت نیست و همچنان با وجود مسئولیت سنگین خانه داری و تربیت فرزندان در خط مقدم این جبهه برای پرورش و یادگیری دیگر فرزندان این مرزوبوم تمام قد ایستاده اند. «شكوفه نظری كورانی» یكی از همین بانوان فعال است كه در آستانه روز مادر بهترین هدیه ای را كه هر بانوی معلم می تواند دریافت كند فراهم كردن امكانات بیشتر برای برگزاری كلاس و تدریس مجازی به دانش آموزان می داند. او به عنوان یك مادر معلم از سال گذشته با چالش های زیادی روبه رو بوده است: «ناآشنایی والدین و دانش آموزان با فضای جدید آموزشی و فراهم كردن امكانات آموزش الكترونیك برای دانش آموزان و معلمان در دوران كرونا چالش بزرگی بود. در حال حاضر هم با توجه به اینكه معمولاً در منزل هر فردی یك دستگاه الكترونیك وجود دارد، همزمان شرایط آنلاین بودن برای مادران معلم و فرزندانشان به سختی فراهم می شود.»

به گفته نظری كورانی، سختی های كار منزل و مسئولیت تدریس به دانش آموزان بار مضاعفی بر دوش مادران معلم گذاشته است: «بانویی كه معلم است، مادر هم است و مسئولیت مادری و تدریس به دانش آموزان را همزمان برعهده دارد، اما در عین حال جایگاه مادران معلم هنوز آن طور كه باید شناخته شده نیست. می توان از فضای رسانه برای معرفی این جایگاه استفاده كرد، فرصتی كه می توان به آن توجهی بیشتری داشت.»او ضمن قدردانی از والدین دانش آموزان و همه دست اندركاران نظام آموزشی بابت تلاش برای فراهم كردن زیرساخت آموزش مجازی می گوید كه می توان در همین شرایط نیز با روش هایی حضوری در فضای باز مدارس، كیفیت آموزش مجازی را ارتقا داد: «این روزها خانه نشینی اجباری همه دانش آموزان را دچار خستگی و اضطراب كرده و میزان یادگیری و تمركز آنها را كاهش داده است. می توان برای روحیه بخشی به دانش آموزان در صورت مهیا بودن شرایط جوی و رعایت پروتكل های بهداشتی از حیاط مدارس برای آموزش حضوری استفاده كرد.

حتی شهرداری هم می تواند با در اختیار گذاشتن میز و صندلی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی امكان استفاده از فضاهای سبز عمومی منطقه را فراهم كند. این اقدام مسلماً در روحیه دانش آموزان تأثیر زیادی دارد و كیفیت آموزش را افزایش می دهد.»



بانوان؛ موتور محرك جامعه
صحبت درباره نقش بانوان در جامعه مانند این است كه بخواهیم درباره نقش موتور محرك هر پدیده ای سخن بگوییم. بی شك بسیاری از جوامع پیشرفته توسعه یافتگی خود را مرهون حضور فعال بانوان در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و صنعتی هستند. بنابراین نادیده گرفتن بانوان در عرصه اشتغال یعنی قطع رگ های حیاتی یك جامعه كه لازمه بقای آن نیز است. اهمیت نقش بانوان در جامعه بر هیچ كسی پوشیده نیست. مسئولیت ها و نقش های بانوان در خانه و خانواده و نیز ناملایمت های گاه و بیگاه نتوانسته بر حضور موفق آنها در اجتماع خط بكشد.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۹:۵۶ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۰