دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

برگزاری كلاس های مجازی دانشگاه سالمندان؛ پنج شنبه ها
 
مجری طرح های ملی بومی سازی دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) گفت: كلاس های مجازی دانشگاه سالمندان با همكاری دانشگاه علوم پزشكی ایران پنج شنبه هر هفته ساعت 18 برگزار می شود.
برگزاری كلاس های مجازی دانشگاه سالمندان؛ پنج شنبه ها
مجری طرح های ملی بومی سازی دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) گفت: كلاس های مجازی دانشگاه سالمندان با همكاری دانشگاه علوم پزشكی ایران پنج شنبه هر هفته ساعت 18 برگزار می شود.
سیده صالحه مرتضویبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سیده صالحه مرتضوی مجری طرح های ملی بومی سازی دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) در كشور افزود: اگرچه افزایش امید به زندگی یك موفقیت بزرگ بشر محسوب می شود و مرهون رشد، توسعه و پیشرفت در فناوری و حوزه های پزشكی است، اما سالخوردگی جمعیت یعنی افزایش نسبت افراد بالای 60 سال به كل یك جمعیت به عنوان یك واقعیت جهانی، فراگیر و نگران كننده نیازمند برنامه ریزی دقیق، جامع و چندبخشی است.

وی ادامه داد: چالش هایی مانند شیوع بالاتر انواع بیماری های مزمن در این گروه سنی و افزایش بار مالی بر سیستم سلامت، در كنار آن مسائل رفاهی، معیشتی و اجتماعی چالش هایی هستند كه سالخوردگی جوامع آن ها را شدیدتر و پیچیده تر می كند.

مجری طرح های ملی بومی سازی دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) گفت: وقتی جمعیتی به سمت سالخوردگی می رود، ما نیروی كار كمتر و نسبت سربازی بالاتری داریم. مسائلی مرتبط با بازنشستگی و صندوق های بازنشستگی و همچنین مسائل سیستم بیمه در جمعیت سالخورده، از دیگر مواردی هستند كه همراه با این تغییر بافت جمعیتی باید مورد توجه ویژه و دقیق تری قرار گیرد.

مرتضوی افزود: در ایران بر اساس سرشماری كه در سال 1395 انجام شد، 9 و 28 صدم درصد جامعه را افراد سالمند تشكیل می دادند كه اكنون این نسبت بالاتر رفته و به بیش از 10 درصد رسیده است، البته باید توجه كرد كه در همان سال 1395 هم مناطق متعددی مانند طالقان با میزان 24 درصد در كشور وجود داشت كه درصد جمعیت سالمندی آن بسیار بالاتر بود.

وی با بیان اینكه آنچه حائز اهمیت است سرعت رشد جمعیت سالمندی در كشور است، ادامه داد: در كشور های توسعه یافته طی 100 تا 150 سال جمعیت سالمندی آن حدود دو برابر شده، اما در ایران در كمتر از 30 سال آینده جمعیت سالمندی حدود 3 برابر خواهد شد.

مجری طرح های ملی بومی سازی دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) گفت: باید برای این آینده محتوم برنامه ریزی و سیاست گذاری و زیرساخت های لازم را در كشور برای پاسخگوئی به نیاز های مختلف مرتبط با سالخوردگی جمعیت فراهم كنیم.

مرتضوی افزود: از راهكار های مؤثر برای مواجهه با این پدیده، توانمندسازی سالمندان برای مدیریت مشكلات خودشان است. برای این منظور افزایش مهارت این افراد از طریق آموزش های كاربردی و عملی در بسیاری از كشور ها انجام شده است.

وی با بیان اینكه آموزش سالمندان با سایر گروه های سنی متفاوت است، ادامه داد: بستر خاصی برای این منظور طراحی شده كه در اغلب نقاط دنیا با عنوان دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) مطرح است.

مجری طرح های ملی بومی سازی دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) گفت: دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) به یك مفهوم كلیدی بین المللی تبدیل شده كه منظور از آن، ترویج یادگیری مادام العمر برای سالمندان علاقه مند به یادگیری است.

مرتضوی افزود: در ایران نیز با توجه به گذار جمعیتی و جمعیت رو به رشد سالمندان در كشور با الهام از تجربیات موفق در دنیا به منظور عملیاتی شدن و گسترش این راه كار در كشور، طرح های متعددی با هدف بومی سازی و تبیین مدل ایرانی دانشگاه سالمندی توسط اینجانب، با همكاری ذی نفعان كلیدی و همراهی استادان و متخصصان مربوطه به سفارش اداره سلامت سالمندان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشكی ایران انجام شده است.

وی مروری بر ساختار و فعالیت های دانشگاه های سالمندان جهان و ایران، تبیین نیاز های آموزشی – مهارتی سالمندان ایرانی، ارائه مدل مفهومی U 3 A ایرانی، طراحی مدل بازایابی اجتماعی برای U 3 A در ایران و گام های اجرایی برای راه اندازی دانشگاه سالمندان در كشور را به عنوان فعالیت های انجام شده برشمرد و ادامه داد: تدوین برنامه حمایتی دانشگاه سومین نسل سنی (U 3 A) در حال انجام است و در نهایت شركت دانش بنیان دانشگاهی فرزانگان دوستدار سلامت، كه به همین منظور در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشكی ایران تأسیس شده است به زودی پایلوت ابتدایی آن را انجام می دهد.

مجری طرح های ملی بومی سازی دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) گفت: همزمان با اجرای این طرح ها در طول سه سال گذشته بازنگری كلی و تدوین مجدد محتوا های بهبود شیوه زندگی سالم و فعال در دوره سالمندی و در حوزه های تغذیه، سلامت روان، فعالیت بدنی، مشكلات شایع دوران سالمندی و توانبخشی انجام شده است.

مرتضوی با بیان اینكه برنامه دوره های آموزشی دانشگاه سالمندان با همكاری گروه آموزش پزشكی دانشگاه علوم پزشكی ایران و جمعی از استادان این حوزه آماده شده است، افزود: فیلم های آموزشی كوتاه و كاربردی نیز در قالب یك طرح مشترك بین اداره سلامت سالمندان و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در این زمینه نیز تهیه شده كه در برنامه پخش شبكه های سراسری صدا و سیما قرار گرفته است.

وی با اشاره به تفاوت آموزش سالمندان با سایر گروه های سنی ادامه داد: كارگاه آموزشی برای مربیان سالمندی و افرادی كه قرار است به سالمندان آموزش دهند به سفارش اداره سلامت سالمندان و با همكاری مؤسسه بازاریابی اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی یاسوج طراحی شده و آماده ارائه به آموزش دهندگان سالمندان است.

مجری طرح های ملی بومی سازی دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) گفت: از پنجشنبه هفتم مهر 1401 مصادف با هفته ملی سالمند، كلاس های مجازی دانشگاه سالمندان در كشور با همكاری اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشكی ایران و دانشگاه علوم پزشكی مجازی آغاز شده است و نخستین كلاس با موضوع آموزش تغذیه سالم در دوران سالمندی با تدریس دكتر درستی؛ متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد.

مرتضوی با بیان اینكه این كلاس ها هر پنجشنبه ساعت 18 به شكل مجازی و با موضوعات مختلف مورد نیاز سالمندان برگزار می شود، افزود: خانواده ها می توانند برای دسترسی والدین و پدربزرگ و مادر بزرگ ها در منزل آن ها حاضر شوند و امكان دسترسی آنان را از طریق نشانی اینترنتی Vc1.vums.ac.ir/salmand فراهم كنند، همچنین فیلم ضبط شده این كلاس ها در لینك آپارات به نشانی aparat.com/vums در دسترس و قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: به محض آماده شدن شرایط، كلاس های حضوری به صورت آزمایشی ابتدا در دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار می شود و پس از رفع مشكلات اجرایی و فنی در همه دانشگاه های علوم پزشكی علاقه مند اجرا خواهد شد.
   تاریخ: ۱۲:۱۶ - ۲۱/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۵