دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

شایع ترین بیماری مفصلی را بشناسیم/ آیا كودكان هم مبتلا می شوند
 
دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران گفت: كاهش وزن یا رسیدن به وزن نرمال می تواند درد بیماران، خشكی مفاصل و نیاز به درمان های مداخله ای را در مبتلایان به آرتروز كاهش دهد.
شایع ترین بیماری مفصلی را بشناسیم/ آیا كودكان هم مبتلا می شوند دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران گفت: كاهش وزن یا رسیدن به وزن نرمال می تواند درد بیماران، خشكی مفاصل و نیاز به درمان های مداخله ای را در مبتلایان به آرتروز كاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد رئیس السادات، با اشاره به اینكه آرتروز زانو شایع ترین بیماری مفصلی است، اظهار كرد: این موضوع باعث اختلال در عملكرد و كاهش كیفیت زندگی افراد می شود.

وی با اشاره به اینكه كنترل وزن، اصلی ترین راه پیشگیری از آرتروز زانو است، افزود: ورزش و اصلاح ارگونومی محیط كار و زندگی می تواند از بروز آرتروز جلوگیری كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به روش های درمان آرتروز اشاره كرد و گفت: تقویت عضلات، استفاده از مدل های فیزیكی سرما و گرما و فیزیوتراپی های نوین از ساده ترین درمان ها برای مبتلایان به آرتروز است.

رئیس السادات خاطرنشان كرد: استفاده از داروهای ضدالتهابی و كورتون ها از انواع دیگر درمان بیماری آرتروز است كه باید توسط پزشك متخصص تجویز شود.

وی، تزریق داخل مفاصل را از دیگر درمان های آرتروز دانست و ادامه داد: شایع ترین تزریق داخل مفصلی، استروئیدهای معروف به كورتون هستند كه برای كوتاه مدت (بین چند هفته تا سه ماه) توصیه می شود، برای مبتلایان به آرتروز در این بازه زمانی ورزش درمانی و تقویت عضلات تجویز می شود.

دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران با بیان اینكه ازون تراپی بیشتر از سه ماه طول اثربخشی ندارد، گفت: در مقایسه با درمان ها سلول درمانی ، استفاده از اگزوزوم و پلاسمای غنی از پلاكت و فاكتور رشد، طول اثر دیرتری دارند ولی در عین حال می تواند بیش از یكسال از درد ناشی از آرتروز بكاهد.

رئیس السادات با تاكید بر اینكه تمامی روش های درمان و یا كاهش درد، مبتلایان به آرتروز باید در مراكز درمانی معتبر تحت نظارت وزارت بهداشت یا دانشگاه های علوم پزشكی انجام شود، افزود: مبتلایان به آرتروز برای درمان از مراجعه به كلینیك ها یا مراكز غیر معتبر كه صلاحیت علمی ندارند، خودداری كنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی عنوان كرد: كاهش وزن یا رسیدن به وزن نرمال می تواند درد بیماران، خشكی مفاصل و نیاز به درمان های مداخله ای را در مبتلایان به آرتروز كاهش دهد.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا كودكان نیز مبتلا به آرتروز می شوند، گفت: آرتروز بیماری وابسته به سن است و معمولاً كودكان به این بیماری مبتلا نمی شوند.

دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران ادامه داد: به طور كلی ورزش نكردن، عدم فعالیت یا فعالیت های خیلی شدید، حركت در سطوح ناهموار، بالا و پایین رفتن زیاد از پله و ضربه به زانوها می تواند از عوامل خطر ابتلاء به آرتروز باشد.

رئیس السادات با تاكید بر این موضوع كه تقریباً استفاده از هیچ ماده غذایی موجب ابتلاء به آرتروز نمی شود، خاطرنشان كرد: اضافه وزن، استفاده از مواد قندی و چربی ها كه باعث افزایش وزن می شود می تواند زمینه ساز بروز آرتروز شود اما در عین حال برخی از داروها یا مواد غذایی موجب كاهش دردهای آرتروز می شوند كه از بین آنها می توان به زنجبیل، زردچوبه، سویا و آواكادو اشاره كرد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۴:۰۵ - ۲۱/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۵