دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

نتایج تحقیقات ملی در حوزه حوادث و بلایا، قابل بهره برداری در دبیرخانه شورایعالی سلامت كشور می باشد
 
رئیس كارگروه هماهنگی سیاست های امنیت غذا و تهدیدكننده های محیطی سلامت دبیرخانه شورایعالی سلامت:

نتایج تحقیقات ملی در حوزه حوادث و بلایا، قابل بهره برداری در دبیرخانه شورایعالی سلامت كشور می باشد

رئیس كارگروه هماهنگی سیاست های امنیت غذا و تهدیدكننده های محیطی سلامت دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی دانشجویی " مدیریت خطر حوادث و بلایا در نظام سلامت " گفت: تحقیقات ملی در حوزه حوادث و بلایا كه به سیاستگذاری های این حوزه در كشور كمك می كند، مورد حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت قرار می گیرد و قابل بهره برداری در دبیرخانه شورایعالی سلامت كشور می باشد.

دكتر شیدا ملك افضلی با اشاره به جایگاه دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت كه رئیس آن، رئیس جمهوری است، افزود: كار دبیرخانه، سیاستگذاری است و از این همایش انتظار داریم كه با تولید شواهد علمی و ارائه آن به سیاستگذارانی مانند دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی، این دبیرخانه را در آگاهی از شواهد علمی و سیاستگذاری براساس این شواهد علمی، كمك كنند.

وی همچنین پیشنهاد كرد كه متخصصان حوزه سلامت در حوادث و بلایا، سیاست های مصوب را مورد بررسی قرار بدهند و ایرادات آنها را اعلام نمایند، تا به تدوین مقررات و سیاستگذاری های جدید كمك كند.

دكتر ملك افضلی افزود: با توجه به اینكه اسناد و برنامه ها در سازمان ها و نهادهای مختلف نوشته شده است، دبیرخانه شورایعالی سلامت هم اكنون درحال یكپارچه كردن اسناد و برنامه هاست تا به عنوان یك برنامه واحد برای نظام سلامت ساماندهی شود.

وی همچنین به خلاء موجود مربوط به تكنولوژی های حوزه حوادث و بلایا اشاره كرد و گفت: متاسفانه طی سال های اخیر به این بخش ورود نكردیم و جای آن در این حوزه، خالی است كه باید با كمك شركت های دانش بنیان، به بحث تكنولوژی های مربوط به مدیریت خطر نیز وارد شویم.

رئیس كار گروه هماهنگی تهدیدكننده های محیطی سلامت دبیرخانه شورایعالی سلامت در ادامه سخنانش، پیشنهاد داد كه محققان پروژه ها و طرح های تحقیقاتی را در جهت رفع مشكلات و خلاء های موجود قرار بدهند، چرا كه خیلی از اسناد و قوانین نوشته می شوند، اما در اجرا و عمل، با مشكلاتی همراه هستند و چه بهتر كه این مشكلات استخراج شده و راهكارهای آن ها در قالب پروژه ها و طرح های تحقیقاتی، ارائه شوند.

دكتر ملك افضلی بر چند بخشی بودن مدیریت بحران تاكید كرد و گفت: كنترل بحران، تقویت تاب آوری و برگشت اوضاع به وضعیت قبل، نمی تواند مسئولیت یك بخش باشد. بلكه همه بخش ها با هماهنگی و همكاری همدیگر می توانند به این اهداف برسند.

وی با اشاره به فعالیت كمیته مدیریت خطر در ذیل كارگروه تهدیدكننده های سلامت در دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی افزود: ما انتظار داریم تا متخصصان و محققان حوزه سلامت در حوادث و بلایا در سیاستگذاری ها و بازنگری سیاست ها كمك كنند و لذا، نتایج پزوهش هایی كه می تواند به اصلاح و یا تغییر فرایندها و سیاست ها بیانجامد، برای دبیرخانه شورایعالی سلامت و كارگروه تهدیدكننده های سلامت ارسال شود.

وی ادامه داد: ضمن آنكه بخشی به نام " مدیریت دانش و اسناد سلامت " در دبیرخانه شورایعالی سلامت فعالیت می كند كه می تواند یك نسخه از اسناد، نتایج تحقیقات و پایان نامه ها برای استفاده و هرگونه بهره برداری، در آنجا نگهداری شود.

دكتر ملك افضلی، یكپارچه كردن همه اسناد مربوط به حوزه حوادث و بلایا كه در مراكز و دستگاه های مختلف نوشته شده است را از جمله برنامه های در دست اجرای دبیرخانه شورایعالی سلامت خواند و خاطرنشان كرد كه با تائید سند نهایی از این اقدام توسط شورایعالی سلامت و رئیس جمهوری، برنامه واحدی برای نظام سلامت بدست می آید.

گفتنی است؛ اولین همایش ملی دانشجویی " مدیریت خطر حوادث و بلایا در نظام سلامت " صبح امروز (چهارشنبه) به مناسبت روز جهانی كاهش خطر حوادث و بلایا (13 اكتبر)، به همت مركز تحقیقات و گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و انجمن علمی سلامت در حوادث و بلایا و با حضور دانشجویان، فارغ التحصیلان و نخبگان این حوزه از سراسر كشور در سالن اجتماعات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شده است.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۹:۳۷ - ۲۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۰