دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

پشت پرده نایاب شدن ''سمعك'' در كشور؛ سودجویی ''مراكز شنوایی شناسی'' درمیان است؟
 
اخیراً تماسهای مختلفی با تسنیم صورت گرفته مبنی بر نایاب شدن "سمعك" و عدم امكان تهیه آن در مراكز عرضه این وسیله توانبخشی؛ ظاهراً علت پشت پرده این نایاب شدن، سودجویی برخی مراكز شنوایی شناسی است!
پشت پرده نایاب شدن
اخیراً تماسهای مختلفی با تسنیم صورت گرفته مبنی بر نایاب شدن ""سمعك"" و عدم امكان تهیه آن در مراكز عرضه این وسیله توانبخشی؛ ظاهراً علت پشت پرده این نایاب شدن، سودجویی برخی مراكز شنوایی شناسی است! - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، به ناتوانی كامل یا جزئی در شنیدن صداها اختلال شنوایی (ناشنوایی یا كم شنوایی) گفته می شود. افراد دچار كم شنوایی به دلیل كاهش توانایی شان در ارتباط كلامی با دیگران، منزوی شده و دچار مشكلات روحی زیادی می شوند و به همین دلیل، استفاده از تجهیزات توانبخشی مانند "سمعك" نقش مؤثری در بهبود وضعیت آنها دارد.

اخیراً تماسهای مختلفی با تسنیم صورت گرفته مبنی بر نایاب شدن سمعك و عدم امكان تهیه آن در مراكز عرضه این وسیله توانبخشی؛ مسئله ای كه بسیاری از افراد مسن یا كم شنوا را سردرگم و روند عادی زندگی آنها را مختل كرده است.

یكی از بیماران در این رابطه به تسنیم می گوید: "من كم شنوایی شدید دارم و به واسطه این ناتوانی، در حال طرد شدن از جامعه هستم و حدود دو ماه است كه متقاضی سمعكم اما هیچ خبری از توزیع سمعك نیست!"

روند تجویز سمعك چگونه است؟

پس از آن كه پزشك معالج تشخیص می دهد كه بیمار دچار مشكل شنوایی است، او را به شنوایی شناس ارجاع می دهد و پس از انجام تست های ارزیابی شنوایی، در صورت نیاز برای فرد، سمعك تجویز می شود.

یكی از شنوایی شناسان می گوید باید نام و كد ملی بیمار را در سامانه ثبت كنند و برای دریافت سمعك درخواست بدهند و بیمار در نوبت دریافت سمعك قرار می گیرد اما طی ماه های اخیر با توجه به توزیع قطره چكانی سمعك، این مدت چند ماه به طول می انجامد چرا كه تعداد محدودی سمعك در مراكز عرضه می شود.

تكذیب كمبود سمعك از سوی سازمان غذا و دارو

با وجود این، مدیركل تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو می گوید سمعك به اندازه كافی وارد كشور شده است.

روح الله مزینانی، مدیركل اداره تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو در گفت وگو با تسنیم با بیان این كه كمبود سمعك در كشور نداریم، می گوید: علت اینكه برخی بحث كمبود سمعك را مطرح می كنند، سوق دادن بیماران به سوی استفاده از برند خاصی است! میزان نیاز سالیانه به سمعك در كشورمان حدود 100 هزار عدد است و در حال حاضر 50 هزار سمعك موجود داریم.

وی افزود: پیش از این 80 درصد سهم بازار در دست دو شركت خاص بود اما امسال با توجه به بازمهندسی انجام شده برای تعدیل قیمت و تنظیم سهم بازار بین شركت های بیشتر، به میزان كافی سمعك در كشور داریم.

مزینانی با بیان اینكه ارز تخصیص یافته برای سمعك، ارز دولتی است و این سمعك ها با نرخ دولتی در شنوایی شناسی ها توزیع می شود، یادآور شد: قیمت سمعك نیز بین 5 تا 60 درصد نسبت به سال گذشته كاهش یافته است.

چرا سمعك به دست بیماران نمی رسد؟!

با وجود این اظهارات، این سؤال ایجاد می شود كه چرا علیرغم كافی بودن میزان سمعك وارد شده به كشور (طبق اذعان مدیركل تجهیزات پزشكی) توزیع این كالا در مراكز، قطره چكانی است و با وجود كاهش قیمت ها، این دستگاه در صورت یافت شدن نیز گاهاً با قیمت های بسیار گزاف به بیماران فروخته می شود؟!

پاسخ به این سؤال را در زنجیره داخلی توزیع سمعك می توان جستجو كرد.

طبق ابلاغیه اداره كل تجهیزات پزشكی، شركت های تأمین كننده سمعك مجازند كه 30 درصد اقلام موجودی را به طور مستقیم به فروش برسانند؛ 20 درصد را از طریق سازمان بهزیستی و 50 درصد را نیز از طریق عرضه كنندگان توزیع كنند كه این عرضه كنندگان عموماً شنوایی شناسانی هستند كه مطابق ضوابط اداره كل تجهیزات پزشكی، مجوز توزیع سمعك را دارند؛ باتوجه به اظهارات مدیركل اداره تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت، سمعك به اندازه كافی وارد كشور شده بنابراین باید سرنخ كمبود سمعك را در اجزای زنجیره توزیع یعنی تأمین كننده یا عرضه كننده جستجو كرد.

شفافیت؛ علت احتمالی كمبود سمعك در كشور

چندی پیش بود كه مراكز عرضه و شنوایی شناسان موظف شدند تا استعلام اصالت سمعك را در سامانه تیتك انجام دهند و شركت تأمین كننده یا نمایندگی فروش آنها نیز فاكتور فروش دستگاه سمعك را باید به نام بیمار و بر اساس قیمت مصوب اعلام شده صادر كنند.

همچنین تمام شركت های تأمین كننده سمعك از تاریخ اول تیر ماه سال جاری موظف شدند تا قیمت مصوب سمعك را روی محصول درج كنند؛ چندی پس از اجرای این طرح، زمزمه های كمبود سمعك به گوش رسید!

به نظر می رسد اجرای این طرح كه باعث شفاف شدن قیمت سمعك ها شده، به مذاق برخی كه به دنبال سودجویی از فروش سمعك ها بودند خوش نیامده زیرا شفافیت قیمت سمعك باعث شده نتوانند آن را با قیمت دلخواه خود به فروش برسانند و در این میان برخی توزیع كنندگان برای دریافت سود بیشتر از قبل فروش سمعك، كمبود كاذب و توزیع قطره چكانی آن را در كشور ایجاد كرده اند!

برای مثال در تماسی كه با یكی از مراكز عرضه سمعك داشتیم گفته شد كه "اگر بخواهید سمعك را با قیمت دولتی دریافت كنید باید چند ماه در صف بمانید اما می توانید با قیمت دو برابری، آن را بدون نوبت و به صورت آزاد تهیه كنید!"

همچنین مسائلی نظیر ورود سمعك از مراكز به بازار آزاد و قاچاق معكوس این كالا نیز محتمل است كه همین عوامل نیز می تواند منجر به كمبود سمعك در كشور شود.

انجام بیش از 14000 عمل كاشت حلزون شنوایی در كشور
صف انتظار برای دریافت پروتز حلزون شنوایی به صفر رسید
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۴:۱۹ - ۲۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۹