دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

آخرین رویكرد جهانی در مدیریت بحران، ادغام مدیریت خطر حوادث و بلایا در تمام فعالیت های روزمره است
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

آخرین رویكرد جهانی در مدیریت بحران، ادغام مدیریت خطر حوادث و بلایا در تمام فعالیت های روزمره است

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (چهارشنبه) در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی دانشجویی " مدیریت خطر حوادث و بلایا در نظام سلامت " گفت: آخرین رویكرد جهانی در مدیریت بحران، ادغام مدیریت خطر حوادث و بلایا در تمام اتفاقات و زندگی روزمره مردم است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر حمیدرضا خانكه با عرض تبریك به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام و آغاز هفته وحدت، مروری بر تاریخچه مدیریت بحران در جهان داشت و افزود: از صد سال پیش با وقوع جنگ جهانی و زلزله ها، مفاهیم مربوط به مدیریت بحران مورد توجه قرار گرفت و به مرور با تغییر حوادث و بلایا، مفاهیم نیز تغییر كرد، اما آنچه كه همه مفاهیم بر آن اتفاق نظر دارند، این است كه " چگونه از مردم محافظت كنیم ".

وی اظهار داشت: نگرانی مردم نیز از صد سال پیش كه بر وقوع زلزله تمركز داشت، به مرور تغییر یافت و به نگرانی های دیگر كه جنبه های اجتماعی در آنها پر رنگ تر شده، تغییر كرد و روز به روز نیز بیشتر می شود.

دكتر خانكه بعنوان رئیس همایش ملی دانشجویی " مدیریت خطر حوادث و بلایا در نظام سلامت " افزود: آخرین رویكرد جهانی، ادغام مدیریت خطر حوادث و بلایا در كلیه اتفاقات و فعالیت های روزمره مردم است، اما با توجه به پیش بینی مخاطرات از سوی مدیران ما، باید از ادراك خطر به مدیریت آن نیز برسند.

وی ، " تاب آوری جامعه در مدیریت بحران " را بسیار مهم خواند و افزود: تاب آوری، مفهوم بسیار گسترده ای دارد و باید برای ارتقای تاب آوری جامعه به هنگام حوادث و بلایا، تمهیدات و سیاست هایی اعمال شود و به عنوان مثال، زیر ساخت های امكانات اولیه بگونه ای طراحی شوند كه در زمان وقوع بحران یا بلایا، جامعه بتواند از كمترین امكانات مانند آب آشامیدنی، برق و امكانات زیستی برخوردار باشد.

رئیس مركز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا همچنین " پاسخگویی به مخاطرات و بحران ها " را از دیگر مباحث مهم در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها بیان كرد و گفت: پاندمی كووید، و همه حوادث و بلایا، نشان می دهد كه ما در كشورمان دارای فرماندهی عمودی هستیم اما در مدیریت گسترده آن ضعف داریم و باید مانند كشورهای توسعه یافته دنیا، از رویكردهای تركیبی برای مدیریت بحران و خطر حوادث و بلایا استفاده كنیم.

دكتر خانكه افزود: آخرین چالش ها در كشور ما، شامل دو بخش می شود 1- خلاء موجود در ورود تكنولوژی های مربوطه به مدیریت بحران است. ریزش ساختمان پلاسكو، مثالی است بر این موضوع كه وسایل و تجهیزات تا چه اندازه می توانند به كمك مدیریت حادثه بیایند.

وی تصریح كرد: چالش دوم در مدیریت بحران نیز توجه به همه تخصص ها در مدیریت بحران است. باید این نكته مورد تاكید قرار بگیرد كه مدیریت بحران متعلق به یك تخصص خاص نیست، بلكه همه تخصص های مختلف باید بتوانند با هم كار كنند و در مدیریت بحران مشاركت داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به لزوم تقویت جایگاه سازمان مدیریت بحران در كشور، از چگونگی تدوین قانون مدیریت خطر پس از سال ها گفت كه هر چند اسناد ملی آن با همكاری متخصصان این حوزه آماده شد و خوشبختانه بر محتوای این اسناد ملی، توافق متخصصان و صاحبنظران وجود دارد، اما دارای اشكالاتی است كه باید بازنگری و نهایی شود.

وی بر عقبه نظام سلامت در مدیریت بحران تاكید كرد و از چگونگی تاسیس این رشته در كشور، گسترش آن برای تربیت نیروهای متخصص این حوزه گفت و یادآوری كرد كه نیاز به نیروهای متخصص برای این حوزه و تولید شواهد علمی، سبب شد كه جمعی از فارغ التحصیلان داخل و خارج از كشور تصمیم بگیریم تا با راه اندازی و تاسیس رشته سلامت در حوادث و بلایا در كشور، ضمن تربیت نیروی متخصص برای این حوزه، شواهد علمی برای اجرای سیاستگذاری های تخصصی در مدیریت بحران، تولید كنیم.

دكتر خانكه افزود: به همین منظور، آئین نامه بورد تخصصی این حوزه نوشته شد و از سال 1390، با تائید شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی كشور، پذیرش دانشجو در مقطع دكتری رشته سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آغاز شد و بتدریج دانشگاه های متقاضی این رشته، زیاد شدند و از دو سال گذشته نیز مجوز كارشناسی ارشد این رشته كسب شد و ان شاالله از سال آینده، دانشجو در مقطع كارشناسی ارشد سلامت در حوادث و بلایا نیز پذیرش خواهد شد.

وی ادامه داد: همزمان، پذیرش دانشجو در مقطع كارشناسی ارشد دو رشته " پدافند غیرعامل و سلامت ترافیك " را پیش می بریم، چرا كه حوادث و بلایا 10 تا 15 درصد تولید ناخالص را به خود اختصاص می دهد، و حوادث ترافیكی سالانه حدود 40 هزار معلول دائمی و 17 تا 22 هزار كشته برجای می گذارد. و تربیت دانشجو در حوزه سلامت در حوادث و بلایا و تولید حجم زیادی دانش در كشور كه باعث شده یكی از كشورها با بیشترین تولیدات علمی دنیا در این حوزه باشیم، توانسته بر تصمیم گیری ها، برنامه ها و سیاستگذاری ها تاثیر بگذارد و بر توجه سیاستمداران نسبت به اهمیت حوادث و بلایا، اثر داشته باشد و ادبیات و نگرش آنان را تغییر بدهد.

رئیس بورد تخصصی رشته سلامت در حوادث و بلایا كشور، همچنین از تامین شرایط احراز شغل برای فارغ التحصیلان كارشناسی ارشد و دكتری، با همكاری وزارت بهداشت گفت و افزود: برنامه آینده ما طبق قانون مدیریت خطر حوادث و بلایا، داشتن ساختار برای مدیریت خطر در نظام سلامت كشور است. ساختاری كه زیر نظر وزیر بهداشت شكل بگیرد، كارگروه های مختلف داشته باشد و در دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور گسترش یابد.

دكتر خانكه در پایان سخنانش، با اشاره به جایگاه فارغ التحصیلان حوزه سلامت در حوادث و بلایا كه برای آموزش 30 درصد دروس عملی در دانشگاه ها و جایگاه های مدیریتی و مسئولیتی در بخش های مختلف پیش بینی شده اند، ابراز امیدواری كرد كه با كمك همه فارغ التحصیلان و نخبگان این حوزه بتوانیم تاب آوری جامعه را بالا برده و اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم بزنیم.

گفتنی است؛ اولین همایش ملی دانشجویی " مدیریت خطر حوادث و بلایا در نظام سلامت " صبح امروز (چهارشنبه) به مناسبت روز جهانی كاهش خطر حوادث و بلایا (13 اكتبر)، به همت مركز تحقیقات و گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و انجمن علمی سلامت در حوادث و بلایا در سالن اجتماعات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شده است.

این همایش كه اولین رویداد ملی دانشجویی حوزه " سلامت در حوادث و بلایا " در كشور می باشد، تعداد 44 مقاله را در دو بخش سخنرانی و به شكل پوستر به شركت كنندگان كه از دانشجویان، فارغ التحصیلان، متخصصان و نخبگان حوزه سلامت در حوادث و بلایا، پرستاری و ... تشكیل شده، ارائه می دهد.

سه پنل تخصصی با عناوین " كاهش خطر در نظام سلامت " ، " توسعه پایدار بر اساس مدیریت خطر " و " تاب آوری در نظام سلامت " در حال برگزاری است، ضمن آنكه در ادامه، نشست صمیمی اعضای بورد تخصصی این حوزه با شركت كنندگان برای پاسخگویی به سئوالات آنان، برگزار خواهد شد.

« فناوری های نوین در حوزه مدیریت خطر، مدیریت خطر و ارتقای تاب آوری نظام سلامت، تجارب و درس آموخته های نظام سلامت در مدیریت خطر، توسعه پایدار مبتنی بر مدیریت خطر، ارتباطات خطر، مدیریت رسانه ها و فضای مجازی و مشاركت جامعه در حاكمیت خطر و حوادث ترافیكی » محورهای اولین همایش ملی دانشجویی " مدیریت خطر حوادث و بلایا در نظام سلامت " را تشكیل می دهند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۳:۴۳ - ۲۰/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۳