دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

نوزادان مبتلا به اختلالات شنوایی در قزوین شناسایی شدند
 
قزوین- ایرنا- معاون امور توانبخشی بهزیستی قزوین با اشاره به نوزادان مبتلا به اختلالات شنوایی در قزوین شناسایی شدند،گفت: 66 كودك مبتلا به این عارضه امسال مورد شناسایی قرار گرفته اند.
نوزادان مبتلا به اختلالات شنوایی در قزوین شناسایی شدند قزوین- ایرنا- معاون امور توانبخشی بهزیستی قزوین با اشاره به نوزادان مبتلا به اختلالات شنوایی در قزوین شناسایی شدند،گفت: 66 كودك مبتلا به این عارضه امسال مورد شناسایی قرار گرفته اند.

زهرا غلامرضایی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از غربالگری هفت هزار و 361 نوزاد قزوین در طرح غربالگری شنوایی خبر داد و گفت: نوزادان دارای مشكل جهت اقدامات تشخیصی و درمانی به مراكز مربوطه ارجاع داده شده اند.

این مسوول یادآور شد: كم شنوایی از شایع ترین نقایص مادرزادی در زمان تولد بوده و از آنجا كه نقص پنهانی به شمار می آید نیز تشخیص زودهنگام آن بسیار مشكل است و دیر اتفاق می افتد كه در صورت عدم اجرای برنامه های غربالگری شنوایی ممكن است كم شنوایی تا 18 الی 24 ماهگی پنهان بماند.

وی با بیان اینكه میزان شیوع كم شنوایی در زمان تولد بیش از 2 برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در كودكان است، اظهار داشت: طرح كشوری غربالگری، تشخیص و مداخله نوزادان و شیرخواران توسط سازمان بهزیستی طراحی شده و از اسفند سال 83 در كلیه استان ها اجرا می شود.

غلامرضایی تصریح كرد: برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در استان قزوین با تهیه دستگاه های مدرن غربالگری و همكاری بسیار مناسب دانشگاه علوم پزشكی در قالب عقد تفاهم نامه نیز در زایشگاه ها و با مشاركت بخش خصوصی اجرا می شود.

این مسوول تاكید كرد: هم اكنون طرح غربالگری شنوایی نوزادان در پنج بیمارستان كوثر و رازی در قزوین، 96 تختخوابی (تأمین اجتماعی) و شفا در شهرستان تاكستان و بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) بویین زهرا انجام می شود.

وی اضافه كرد: در قالب اجرای طرح غربالگری شنوایی، كلیه نوزادان متولد شده پیش از ترخیص مورد معاینه شنوایی قرار می گیرند و در صورت مشكوك شناخته شدن، ضمن ارائه بروشور راهنما جهت تشخیص به مراكز سنجش شنوایی ارجاع داده می شوند.

وی افزود: تعداد 12 نفر سمعك دریافت كرده و 54 نوزاد هم از اقدامات درمانی بهره مند شدند و مجموعاً 13 نوزاد در نیمه نخست امسال دچار كم شنوایی بود.

این مسوول گفت: سال گذشته 15 هزار و 158 نوزاد مورد سنجش شنوایی قرار گرفت كه از این تعداد 84 نفر مبتلا به اختلات شنوایی شناسایی شده و با پیگیری مستمر جهت انجام اقدامات تشخیصی و درمانی ارجاع داده شدند.

برچسب ها
- سازمان بهزیستی
- استان قزوین
- كم شنوایی
- ناشنوایان
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۵۸ - ۲۴/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۲