دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

تفاوت های ژنتیكی در مردان و زنان، عامل تفاوت الگوی ابتلا به كرونا
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تبریز، تفاوت های ژنتیكی در مردان و زنان را عامل تفاوت الگوی ابتلا به كرونا در دو جنس عنوان كرد.
تفاوت های ژنتیكی در مردان و زنان، عامل تفاوت الگوی ابتلا به كرونا عباسعلی درستی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به كرونا و نقش مردان در حفظ سلامت خانواده، اظهار كرد: بر اساس اطلاعات تفكیكی جنسی گزارش شده از 41 كشور، اگرچه تعداد موارد قطعی ابتلا به كووید19 در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما مردان بیش از زنان از این عفونت فوت كرده و نسبت كشندگی آن در مردان 2.4 برابر بیشتر از زنان است.

وی افزود: كروموزوم X حاوی ژن های متعدد مرتبط با ایمنی بوده و بر تفاوت تاثیر ژن ها و هورمون های جنسی و پاسخ ایمنی تاثیر گذاشته و از طرف دیگر بالاتر بودن سطح آنزیم مبدل آنژیاتانسین در پلاسمای مردان عامل بیولوژیك دیگری است كه بر ابتلا و شدت بیماری تاثیر می گذارد.

وی خاطرنشان كرد: علاوه بر تفاوت های بیولوژیك، تفاوت های رفتاری و روانی و اجتماعی نیز در ابتلا به كووید19 تاثیر دارد؛ مطالعات انجام شده بر روی موج اول همه گیری در آمریكا و تفاوت های دو جنس نشان داده است كه شدت خطر ادراك شده پاندمی كووید در بین مردان كمتر از زنان بوده و بنابراین اقدام به رفتارهای حفاظت نشده نظیر حضور در اجتماع و پرهیز نكردن از تماس فیزیكی در بین مردان بیشتر است.

درستی ادامه داد: در اغلب كشورها رفتارهایی مانند مصرف الكل و دخانیات در آقایان شایع تر بوده و همین طور رفتارهایی نظیر دست شستن، فاصله گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسك و مراجعه برای دریافت خدمات در بین آقایان رواج كمتری دارد؛ بسیاری از مردان برای این كه ترس خود از بیماری را نشان ندهند، از پوشیدن ماسك به سایر رفتارهای حفاظت كننده پرهیز می كنند.

وی با بیان اینكه به نظر می رسد مسئولیت مردان در حفاظت سلامتی خانواده در همه گیری كرونا بسیار مهم است، ترویج و آموزش مفاهیم خود مراقبتی در مردان برای حفظ سلامت خانواده را بسیار قابل توجه و ضروری ، عنوان كرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تبریز متذكر شد: خود مراقبتی در شرایط كنونی با توجه به شیوع ویروس جهش یافته جدید (نوع انگلیسی) كه دارای میزان سرایت بیشتر از نوع قبلی و كشندگی بیشتر بوده، دارای اهمیت بسیار است، چرا كه مردان همانطور كه در بالا به آن اشاره شد، نسبت به رعایت اصول اولیه پیشگیری كه توجه هستند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۱۲ - ۰۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷