دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

تسهیلات ویژه زوجین روستایی تا آخر سال پرداخت می شود
 
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تا پایان سال تسهیلات برای كسانی كه شرایط را داشته اند به طور كامل پرداخت می شود.
تسهیلات ویژه زوجین روستایی تا آخر سال پرداخت می شود معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تا پایان سال تسهیلات برای كسانی كه شرایط را داشته اند به طور كامل پرداخت می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دكتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، عصر شنبه در نشست همایش روز جهانی زن روستایی و ششمین همایش نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار اظهار داشت: بنای دولت خدمت گذار این است كه زمینه را برای فعالیت، رشد و ارتقا زنان فراهم كند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان در ادامه گفت: از وزیر كشاورزی برای اهتمامی كه دارند تشكر می كنیم كه در طول سال گذشته در سفرها به صورت ویژه برای زنان جایگاه قائل بودند و همچنین اعتباراتی كه به جامعه زنان در سال گذشته اختصاص داده شد فراتر از اعتبارات سایر سازمان ها و وزارت خانه ها بود.

دكتر خزعلی عنوان كرد: وزیر كشاورزی تاكید داشت كه اگر نیاز باشد بدون سقف از فعالیت زنان در حوزه های مختلف اعم از كشاورزی، صنایع دستی و صنایع تبدیلی پشتیبانی می كند كه جای تقدیر دارد و در این راستا بسیاری از بانوان در روستاها و محیط هایی كه به طور جدی محروم بودند و بسیاری از امكانات به آنها نمی رسید توانستند تلاش های خوبی را انجام داده و كار خود را توسعه دهند. به زودی از بسیاری از كارهایی كه در سال گذشته انجام شده رونمایی می شود. امید داریم همكاری ما با صندوق امید بیش از سال گذشته شود و همچنین از پشتیبانی ها و اعتباراتی كه در نظر گرفته اند بهره مند شویم.

وی ادامه داد: سال گذشته در همین روز بود كه دكتر مدنی در خصوص وام زدواج زوجین دهه 60 وعده دادند. با توجه به آمارها مطرح شد كه مسئله تجرد زنان روستایی بیشتر از شهر است و نیاز است كه پشتیبانی های لازم برای ازدواج، تشكیل، تحكیم و پشتیبانی خانواده در روستا وجود داشته باشد در این راستا سال گذشته مصوب شد تسهیلات ویژه ای برای زوجین روستایی در نظر گرفته شود و تا پایان سال تسهیلات برای كسانی كه شرایط را داشته اند به طور كامل پرداخت می شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه اظهار داشت: امسال نیز با وسعتی كه در این كار در نظر گرفته شده شامل زوجین شهری نیز می شود و امیدواریم سریع تر اعتبارات اختصاص پیدا كند تا همچون سال گذشته تا پایان سال كسانی كه ازدواج آنها از مهر ماه صورت گرفته تا پایان سال پرداخت كنیم و بتوانیم در بودجه سال آینده نیز این تسهیلات را قرار دهیم.

دكتر خزعلی عنوان كرد: طبق آمار سال 95 ،10 میلیون از جمعیت زنان در روستا زندگی می كنند و میانگین سن ازدواج آنها 23 سال است. كه به دلیل تجردی كه وسعت گرفته نیاز به پشتیبانی های جدی از لحاظ فرهنگی و نه فقط اقتصادی انجام بگیرد. 65 درصد زنان روستایی دارای همسر هستند و علت آن 8 درصد فوت همسر، حدود 2 درصد طلاق و حدود 26 درصد تجرد است و گاهی اوقات به تجردهای قطعی منجر می شود.

دكتر خزعلی با اشاره مسئله سواد اظهار داشت: برخی مسائل همچون سواد، آموزش و پشتیبانی هایی كه باید از زندگی زنان روستایی انجام گیرد در اولویت مسائل زنان قرار دارد. بیش از 90 درصد در كشور باسواد داریم اما این سهم در روستاها و عشایر به خصوص در بخش زنان پایین می آید كه برنامه ریزی شده تا به صورت ویژه به سواد زنان روستایی و عشایر و بازماندگان از تحصیل كه متأسفانه در كرونا افزایش یافته اقدامات لازم انجام شود.

دكتر خزعلی عنوان كرد: روش های جدیدی برای فراگیری تحصیل به زودی اجرایی می شود و امید داریم بازماندگی از تحصیل ریشه كن شود و همه دختران و زنان از سواد بهره مند شوند.

وی با بیان اینكه اگر زنان روستا را ترك كنند ماندگاری روستا را نخواهیم داشت، گفت: ماندن زنان در روستا و عدم مهاجرت آنها به شهرها موجب ماندگاری، آبادی و نشاط در روستا می شود و لازمه آن توسعه خدمات در روستاهاست. سال گذشته معاونت زنان طی تفاهم نامه ای با استانداری ها تسهیلاتی در 15 استان در اختیار كارآفرینانی قرارداد كه بتوانند زنان خصوصاً زنان سرپرست خانواده را تحت پوشش قرار دهند و به نوعی پایداری شغلی آنان را تضمین كنند.

وی افزود: صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار در همین راستا تأسیس شد. وام زوجین دهه شصتی در سال گذشته پرداخت شد و امیدواریم برای مسكن زوجین نیز اقدامات مؤثری انجام شود.

تولید خشكاله توسط زنان و خرید تضمینی توسط وزارت جهاد كشاورزی

وی با بیان اینكه زنان روستایی در حوزه كشاورزی فعالیت های مطلوبی انجام دادند، اظهار داشت: برنامه ریزی شده امسال علاوه بر تولید كمپوست، تولید خشكاله نیز در دستور كار قرار گیرد و وزارت كشاورزی خرید آنها را تضمین كرده است و در برخی مناطق نیز آغاز شده است. این امر نه تنها می توانبخشی از نیاز نهاده های دامی را تأمین كند كه از بسیاری از آسیب ها به محیط زیست و تولید زباله پیشگیری خواهد كرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: بیمه سلامت زنان روستایی به صورت فراگیر انجام شده است و در قالب طرح جوانی جمعیت انجام خواهد شد.

دكتر خزعلی تصریح كرد: در برنامه هفتم طرح توانمندسازی زنان روستایی را خواهیم داشت و اعتبارات لازم تسهیل كسب و كار، تأمین بازار با اولویت صادرات آنها مد نظر می باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان اظهار داشت: برنامه ورزش همگانی، تأمین سلامت و بهداشت و آموزش زنان روستایی و فراتر رفتن از سواد معمول به سواد رسانه ای و آموزش مهارتها و سبك زندگی از جمله طرح ها و برنامه های معاونت زنان در سراسر كشور است.

در انتهای این همایش، از زنان كارآفرین و فعال روستایی و عشایری تقدیر به عمل آمد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۰:۴۶ - ۲۴/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۵