دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

برخورد ترحم آمیز با روشن دلان ممنوع/ عدم مناسب سازی معابر؛ نابینایان را خانه نشین كرده است
 
مدیركل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روحیه حساس نابینایان گفت: نابینایان نیاز به ترحم ندارند و فقط رعایت حقوق این افراد از سوی دیگران برایشان كافی است
برخورد ترحم آمیز با روشن دلان ممنوع/ عدم مناسب سازی معابر؛ نابینایان را خانه نشین كرده است مدیركل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روحیه حساس نابینایان گفت: نابینایان نیاز به ترحم ندارند و فقط رعایت حقوق این افراد از سوی دیگران برایشان كافی است
به گزارش شبكه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی نصیری مدیركل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار كرد: 32 هزار معلول در این استان وجود دارد كه 4 هزار و 451 نفر نابینا است و از این تعداد یك هزار و 512 نفر نابینای مطلق و 2 هزار و 939 نفر كم بینا هستند.

وی بیان داشت: نابینایان سه درصد از جمعیت كشور را به خود اختصاص می دهند و آمار این افراد در چهارمحال و بختیاری نسبت به نرم كشوری بالاتر یا پایین تر نیست.

نصیری با اشاره به اینكه 73 دانشجوی نابینا در این استان مشغول به تحصیل هستند تصریح كرد: یك هزار و 770 نفر از كل نابینایان مستمری بگیر بهزیستی هستند و ماهیانه مستمری دریافت می كنند.

وی یادآور شد: نابینایان مستمری بگیر از خدمات تحصیلی، دانشجویی، ایاب و ذهاب، درمان و... نیز بهره می برند، این درحالی است كه بهزیستی وسایل كمك توانبخشی در اختیار نابینایان قرار می دهد و بر همین اساس در سال 1400 بالغ بر 5 میلیارد و 600 تومان برای خرید تبلت گویا، دیزی پلیر، وویس ركوردر، ساعت لمسی گویا، فشارسنج گویا هدفن و قلم هوشمند هزینه شد.

مدیركل بهزیستی چهارمحال و بختیاری از فعالیت 120 ورزشكار نابینا در این استان خبر داد و افزود: این ورزشكاران در رشته های دو و میدانی، شطرنج، گل بال و تكواندو فعالیت دارند.

وی ادامه داد: 31 نابینا و كم بینا در این استان قاری قرآن و موذن هستند و در این زمینه فعال می باشند.

مدیركل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینكه مشكل اصلی نابینایان و كم بینایان اشتغال است خاطرنشان كرد: قانون سه درصد اشتغال در این زمینه در كل كشور وجود دارد و دستگاه ها باید آن را اعمال كنند.

نصیری با اشاره به ماده 11 قانون در زمینه اشتغال نابینایان و كم بینایای بیان داشت: طبق این قانون دستگاه ها مجاز هستند 30 درصد نیروهای اپراتور خود را از نابینایان به كارگیری كنند این درحالی است كه بهزیستی اقدام به پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و كارفرمایی به نابینایان می كند.

مدیركل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینكه عدم مناسب سازی معابر مشكل عمده نابینایان است ادامه داد: این موضوع بسیاری از نابینایان را خانه نشین كرده است درحالی كه طبق ماده دو قانون جامع حمایت همه دستگاه ها، سازمان ها و شركت ها موظفند محیط و مبلمان شهری را به نحوی مناسب سازی كنند كه افراد دارای معلولیت مانند سایر افراد وارد شهر شوند و از محیط شهری استفاده كنند.

وی ادامه داد: در جلسات مكرر ستاد مناسب سازی استان به ریاست معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری پیگیری ها و تاكیدات در این زمینه صورت گرفته است و فرخشهر به عنوان شهر پایلوت شهر بدون مانع انتخاب شده و تا سال 1402 همه موانع باید حذف شود.

نصیری با اشاره به روحیه حساس نابینایان تاكید كرد: نابینایان نیاز به ترحم ندارند و فقط رعایت حقوق این افراد از سوی دیگران برایشان كافی است از همین رو دوره های آموزشی قبل از كرونا برای خانواده های معلولان تشكیل شده و نحوه صحیح برخورد با معلولان آموزش داده شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
دانا
   تاریخ: ۲۲:۳۱ - ۲۳/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۲