دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

17.5 درصد از جامعه معلولین استان روشندل هستند
 
17.5 درصد از جامعه معلولین استان روشندل هستند
مدیركل بهزیستی ایلام گفت: تاكنون حدود 2 هزار و 800 فرد دارای معلولیت نابینا در این استان شناسایی شده است.
به گزارش تابناك ایلام ؛ حسین نورعلیوند  به مناسبت روز جهانی نابینایان  اظهار داشت : هم اینك از مجموع حدود 16 هزار معلول استان این افراد دارای معلولیت بینایی معادل 17.5 درصد بوده و از خدمات مستمر و غیر مستمر این اداره كل برخوردارند.

وی با ذكر اینكه از این شمار یك هزار و 674 نفر مرد و یك هزار و 104 نفر زن بوده كه در شهرستان های مختلف استان سكونت دارند ادامه داد: از مجموع كل روشندلان 874 نفر دارای معلولیت بینایی خفیف، 999 نفر متوسط، 669 نفر شدید و 236 نفر نیز خیلی شدید است.

مدیركل بهزیستی ایلام یكی از مهمترین طرح های این اداره كل را اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه "CBR" عنوان كرد و یادآور شد: عمده این افراد كه دچار معلولیت نابینایی هستند در قالب این طرح و در مناطق روستایی شناسایی شده اند.

نورعلیوند علاوه بر پرداخت مستمری و هزینه معیشتی درمانی، حمایت تحصیلی را یكی از عمده اقدام ها برای حمایت از افراد دارای معلولیت نابینایی در این استان عنوان كرد و اظهار داشت: هم اینك از مجموع 360 دانشجوی دارای معلولیت این استان حدود 60 نفر نابینا هستند كه از حمایت های مالی این اداره كل استفاده می كنند.

وی یكی از اقدام های مهم برای پیشگیری از معلولیت نابینایی را اجرای طرح غربالگری بینایی پیشگیری از تنبلی چشم عنوان كرد و تاكید كرد: این طرح با هدف سنجش بینایی كودكان سه تا 6 ساله در این استان اجرا و پارسال نیز بیش از 20 هزار كودك سه تا شش ساله معاینه شده اند.

مدیركل بهزیستی ایلام ارایه خدمات توانبخشی شامل توزیع وسایلی نظیر عصا، ضبط صدا، ساعت گویا و كاغذ بریل، ارایه خدمات فرهنگی، ورزشی، پرداخت شهریه، ایاب و ذهاب و مناسب سازی فضاهای عمومی و شخصی را از جمله مهمترین حمایتهای این اداره كل از روشندلان برشمرد.

نورعلیوند عدم مناسب سازی مطلوب معابر و محیط های عمومی را یكی از مشكلات افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان در این استان عنوان و تاكید كرد: در این زمینه همه دستگاه های اجرایی باید مشاركت كنند تا زمینه تردد آزادانه افراد دارای معلولیت در فضاهای عمومی را به عنوان یكی از حداقل حقوق های این افراد فراهم كنند.

مدیر كل بهزیستی ایلام، اشتغال را از دیگر مشكلات جامعه معلولان استان بویژه نابینایان برشمرد و گفت: در صورت رعایت اعمال قانون سه درصد استخدام ها به افراد دارای معلولیت بخشی از مشكلات این افراد رفع خواهد شد./م
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۹:۳۲ - ۲۳/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۸