دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

تحصیل 125 دانش آموز آسیب دیده بینایی در مدارس كردستان
 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی كردستان گفت: در سال تحصیلی جاری 125 دانش آموز آسیب دیده بینایی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی استان استفاده می كنند.
طالب محمدی در گفت وگو با ایسنا با تبریك فرارسیدن 23 مهرماه(15 اكتبر) روز جهانی عصای سفید گفت: 125 دانش آموز آسیب دیده بینایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: از این تعداد 25 دانش آموز دختر و پسر دارای آسیب بینایی در مدارس با نیازهای ویژه پیش دبستانی و ابتدایی شهرستان های سنندج، سقز، دیواندره، مریوان و قروه تحصیل می كنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی كردستان اافزو: 100 دانش آموز تلفیقی - فراگیر دارای آسیب بینایی خفیف تا شدید نیز در كنار همسالان خود و در مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به " اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، نوید بخش حضور اجتماعی نابینایان " بعنوان شعار روز عصای سفید گفت: با تمركز هر چه بیشتر جامعه نسبت به مسائل افراد نابینا وكم بینا و آگاه سازی جامعه می توان تحقق اهداف پیش رو در راستای احیای حقوق نابینایان را محقق كرد.

محمدی با اشاره به اهمیت پیشگیری از معلولیت ها اظهارداشت: در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان سال جاری هزارو 255 نوآموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع داده شدند كه 580 نفر بدون مشكل و675 نفر دارای اختلال بودند.

وی افزود: از این تعداد نوآموز كه نیاز به مداخلات درمانی داشتند 521 نفر نیاز به عینك ،116 نفر تحت درمان آمبلیوپی ،31 نفر تحت درمان دارویی و جراحی ،6 نفر معرفی به مدارس عادی با كمك معلم رابط وكتاب درشت خط و1 نفر به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.

محمدی با اشاره به اینكه آموزش و پرورش وظیفه سنگین تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی را عهده داراست، یادآور شد: آموزش باید بر مبنای ظرفیت دانش آموزان باشد، چرا كه هر دانش آموز نیازهای مخصوص به خودرا دارد و بر اساس همین نیازها باید آموزش های لازم را دریافت كند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با تأكید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: روز جهانی نابینایان، تبلور قابلیت ها، توانمندی ها و شان و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با بهره گیری از این فرصت كوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به آنان فراهم شود.

محمدی با بیان اینكه نابینایان در بسیاری از قابلیت ها و ویژگی ها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امكانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، خاطرنشان كرد:آموزش وپرورش استثنایی تلاش می كند كه دانش آموزان نابینا و كم بینا همراه با سایر دانش آموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۷:۲۰ - ۲۳/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲