دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

غربالگری پوكی استخوان زنان همدان به زودی آغاز می شود
 
راضیه السادات میرمعینی؛ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان در گفت وگو با خبرنگار فارس با اهمیت به پیشگیری از پوكی استخوان اظهار كرد: پوكی استخوان، یك بیماری خاموش نامیده می شود زیرا در مراحل اولیه بی علامت بوده و همین امر تشخیص را با مشكل مواجه می كند.

وی با بیان اینكه پوكی استخوان به كاهش توده استخوانی و ضعیف و سست شدن بافت استخوان گفته می شود كه این حالت سرانجام به شكستن استخوان منتهی خواهد شد گفت: هنگامی كه پوكی استخوان رخ می دهد فضای بین تیغه های داخلی استخوان بزرگتر شده و استخوان تو خالی می شود، بدین ترتیب استخوان ها نازك و شكننده شده و با كوچكترین ضربه و یا حتی خودبخود می شكنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان علایم پوكی استخوان را برشمرد و افزود: این بیماری با عوارض خود مشخص می شود شكستگی خودبخودی یا با كمترین ضربه به استخوان ها، به ویژه در نواحی كمر، لگن و مچ دست، درد شدید كمر در نقطه ای خاص كه می تواند به علت شكستگی مهره باشد و قوز پشت كه موجب انحنای پشت و كوتاه شدن قد نسبت به قد دوران نوجوانی بیشتر از 5.2 سانتی متر شود را نشان می دهد.

وی بیان كرد: با توجه به همه گیری بیماری كرونا یكی از معضلاتی كه آثار ماندگاری برای همه گروه های سنی و جنسی باقی خواهد گذاشت مسئله كم تحركی به عنوان یكی از مهمترین عوامل مستعد پوكی استخوان است.

میرمعینی با اشاره به عوامل مستعدكننده پوكی استخوان گفت: جنسیت یكی از این موارد است، شیوع پوكی استخوان در زنان بیشتر از مردان بوده و در سن 60 سالگی نیمی از خانم های سفیدپوست دچار كاهش توده استخوانی یا پوكی استخوان هستند.

وی با بیان اینكه با افزایش سن احتمال بروز پوكی استخوان بیشتر می شود خاطرنشان كرد: در هنگام یائسگی تولید هورمون استروژن از تخمدان ها متوقف می شود، بدین ترتیب پس از یائسگی سرعت كاهش توده استخوانی بالا می رود، زنانی كه قبل از سن 45 سالگی یائسه می شوند یا كسانی كه تخمدان هایشان با جراحی برداشته می شود بیشتر در معرض پوكی استخوان قرار دارند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به سابقه خانوادگی در بیماری پوكی استخوان گفت: وراثت بر تراكم استخوانی و سرعت كاهش آن اثر دارد، در سفیدپوستان این بیماری بیشتر دیده می شود.

وی با بیان اینكه نوع استخوان بندی نیز در این بیماری موثر است عنوان كرد:  استخوان بندی ظریف و كوچك، داشتن قد كوتاه و یا لاغر بودن فرد را مستعد پوكی استخوان می سازد.

میرمعینی از نژاد به عنوان ششمین عامل یاد كرد و گفت: برخی نژادها مانند ساكنان اروپای شمالی یا آسیای جنوب شرقی و یا كسانی كه پوست و مویی روشن دارند بیشتر در معرض پوكی استخوان هستند.

وی با بیان اینكه ابتلا به برخی از بیماری ها نیز از دیگر عوامل پوكی استخوان است افزود: بیماری هایی نظیر پركاری غده تیروئید، بیماری غده پاراتیروئید (پركاری یا كم كاری)، كم كاری غدد جنسی و بیماری غدد فوق كلیوی (كم كاری یا پركاری) از عوامل بیماری است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینكه مصرف سیگار می تواند بر ایجاد و تشدید پوكی استخوان موثر باشد گفت: بی حركتی طولانی مدت می تواند فرد را در معرض ابتلا به پوكی استخوان قرار دهد.

وی از اصول پیشگیری از پوكی استخوان سخن گفت و افزود: به كار بستن  توصیه های بهبود سلامت استخوان، قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم آفتاب، استفاده از مكمل های ویتامین D،  نكشیدن سیگار، مصرف نكردن نوشیدنی های حاوی الكل، ورزش و شیوه زندگی و تغذیه خوب می تواند از این بیماری پیشگیری كند.

میرمعینی با اشاره به اینكه اهداف درمان پوكی استخوان شامل جلوگیری از شكستگی از طریق كاهش عوامل خطر و بهبود تراكم معدنی استخوان است گفت: درمان های غیر دارویی این بیماری اصلاح شیوه زندگی، مصرف كلسیم و ویتامین D، تغذیه سالم، ورزش، فیزیوتراپی، جلوگیری از زمین خوردن در افراد سالمند، عدم مصرف الكل، حمایت های جسمی، روحی و روانی و دوری از سیگار است.

وی با اهمیت به رژیم غذایی متعادل و مناسب نظیر مصرف شیر و فراورده های شیری (هر سهم یك لیوان) ویتامین D 400 تا 800 واحد، سبزیها 5-3 واحد و نوشیدنی ها 6 تا 8 لیوان آب خاطرنشان كرد: یكی دیگر از راه های حفظ سلامت استخوان ها و پیشگیری از پوكی استخوان ورزش است نظیر ورزش های گرم كننده، كششی، افزایش دهنده توده استخوان، شكم و پشت.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به درمان های دارویی این بیماری گفت : داروهای تجویز شده توسط پزشك باید در طولانی مدت و طبق برنامه درمانی پزشك مصرف شود.

وی از اجرای طرح غربالگری پوكی استخوان در استان خبر داد و افزود: به زودی برنامه غربالگری پوكی استخوان را در زنان بالای 50 سال از شهرستان بهار آغاز خواهیم كرد و می تونیم وضعیت این بیماری را در استان مشخص كنیم.

میرمعینی بیان كرد: طبق گزارش های كشوری بیش از ٣٠ درصد افراد بالغ دچار پوكی استخوان یا كاهش تراكم استخوان (مراحل قبل از پوكی استخوان) هستند.

انتهای پیام/89026/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۲:۱۵ - ۲۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۳