دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

طرح " پایش سلامتی و توانبخشی " برای جمع بزرگی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران اجرا شد
 
توسط معاونت درمان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با مشاركت اعضای هیات علمی این دانشگاه؛

طرح " پایش سلامتی و توانبخشی " برای جمع بزرگی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران اجرا شد

طرح " غربالگری و پایش سلامتی و توانبخشی "، طی دیروز و امروز (پنجشنبه)، برای حدود صد تن از مادران، همسران و خواهران شهدا و جانبازان، با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر تهران و توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در مركز جامع توانبخشی ایثار واقع در دهكده نشاط ولیعصر (عج) اجرا شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در این طرح، خدمات پرستاری برای تشكیل پرونده سلامتی و ثبت اطلاعات اولیه از مراجعان (مانند میزان فشارخون و قندخون، بیماری های جسمی، داروهای مورد مصرف و ...)، خدمات فیزیوتراپی برای كنترل تعادل بدن، خدمات بینایی سنجی برای پایش سلامت بینایی، خدمات شنوایی شناسی جهت بررسی میزان شنوایی و طب فیزیكی و توانبخشی برای بررسی سلامتی ناحیه ستون فقرات و رفع مشكلات اسكلتی و عضلانی، توسط اساتید و متخصصان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ارائه می شود.

دكتر جعفر باباپور مدیر درمان معاونت درمان و توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درباره این طرح به خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: پیرو تفاهم نامه همكاری بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران و براساس مسئولیت های اجتماعی این دانشگاه، طرح غربالگری و پایش سلامت و توانبخشی برای خانواده معزز شهدا و جانبازان اجرا شد.

وی افزود: در قالب این طرح، وضعیت جسمی و حركتی این خانواده های محترم، تحت بررسی و پایش قرار گرفت و ضمن تشكیل پرونده سلامتی برای آنان، در صورت نیاز به خدمات پزشكی و توانبخشی، از طریق درمانگاه مركز نشاط ، به متخصصان مربوطه ارجاع داده می شوند.

دكتر فرهاد آزادی مدیر توانبخشی معاونت درمان و توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز درباره این طرح اظهار داشت: تاكنون در تامین سلامتی جامعه، نگرش نظام سلامت بیش از پیشگیری، بر خدمات درمانی استوار بوده است، در صورتی كه هم اكنون در دنیا، حتی قبل از پیشگیری، به ریسك فاكتورها و عوامل تهدیدكننده سلامتی و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه توجه می شود كه ارزش آن بالاتر از خدمات درمانی است، چرا كه می توانیم با توجه به عوامل تهدیدكننده سلامتی، نسبت به پیشگیری و كنترل بیماری ها اقدام كنیم.

وی افزود: با توجه به جایگاه خانواده معظم شهدا و جانبازان و دینی كه این گروه بر گردن همه هموطنان دارند، با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران و مسئولان مجموعه نشاط ولیعصر (عج)، اولین طرح پایش سلامت و توانبخشی برای مادران، همسران و خواهران شهدا و ایثارگران طی دو روز انجام شد.

مدیر امور توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح كرد كه ماحصل همه ارزیابی های جسمی و حركتی هر یك از مراجعان، در قالب پرونده سلامتی كه تشكیل شده و در اختیار متخصصان طب فیزیكی و ارتوپدی كه از اساتید دانشگاه می باشند، قرار گرفت. پس از بررسی های لازم توسط متخصصان، در صورتی كه نیاز به دریافت خدمات داشته باشند، طرح درمان برای هر یك تنظیم، و خدمات مورد نیاز در درمانگاه مجموعه نشاط، به این بزرگواران ارائه می شود.

دكتر امین اجلی مدیر پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز درباره چگونگی ارائه خدمات پرستاری در این طرح، گفت: در قالب این طرح، قرار بود كه خدمات ارزیابی وضعیت جسمی و توانبخشی به گروه هدف این طرح كه خانواده معزز شهدا و جانبازان می باشند، ارائه بشود و قاعدتا با توجه به سن اكثریت این افراد، وجود مشكلات جسمی نیز برای آنان متصور است كه فشارخون بالا، قند بالا و وجود مشكل دیابت، از جمله آنهاست.

دكتر اجلی افزود: همكاران پرستار در این مركز مستقر شدند تا با مشاركت در اجرای طرح پایش سلامت و توانبخشی خانواده معظم شهدا و جانبازان، علاوه بر اینكه علائم حیاتی این بزرگواران را كنترل می كنند، اگر كسی با مشكلات در زمینه فشار خون یا دیابت روبه رو باشد، به متخصص مربوطه ارجاع داده شود و در عین حال، بخش پرستاری این طرح می تواند در حد امكان به سئوال های پزشكی و بهداشتی مراجعان پاسخ گفته و آنان را برای درمان مشكلات، راهنمایی كند.

وی تصریح كرد: ضمن آنكه همكاران پرستار با دریافت شرح حال اولیه از مراجعان، تشكیل پرونده سلامت و ثبت اطلاعات مربوطه در آن، به متخصصان حاضر در این طرح كمك می كنند تا در بررسی های پزشكی و توانبخشی مراجعان، از این اطلاعات استفاده كنند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: در صورتی كه از میان مراجعان، افرادی متقاضی دریافت واكسن كرونا باشند، واكسن كرونا نیز آماده است تا توسط پرستاران مستقر در طرح، برای آنان تزریق شود.

گفتنی است؛ در اجرای این طرح، « خانم ها گنجی و عابدی كارشناسان پرستاری، دكتر زهرا مصلی نژاد و دكتر ستوده متخصصان فیزیوتراپی، اربابی متخصص بینایی سنجی، خانم ها مریم سیاف و خاكزند كارشناسان ارشد شنوایی شناسی و دكتر لونی و دكتر صادقی متخصصان طب فیزیكی و ارتوپدی »، همكاری داشتند.

انتهای پیام/10

   تاریخ: ۰۵:۱۵ - ۲۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۱