دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

زنان به این نشانه هاحساس باشند!
 
استاد بیماری های زنان دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با تاكید براینكه افتادگی لگن در زنان مشكل نادری نیست، گفت:بسیاری از زنان به دلیل خجالت كشیدن از مطرح كردن این مشكل با پزشك برای درمان اقدام نمی كنند؛ در حالی كه افتادگی لگن عارضه ای برگشت پذیر است.
استاد بیماری های زنان دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با تاكید براینكه افتادگی لگن در زنان مشكل نادری نیست، گفت:بسیاری از زنان به دلیل خجالت كشیدن از مطرح كردن این مشكل با پزشك برای درمان اقدام نمی كنند؛ در حالی كه افتادگی لگن عارضه ای برگشت پذیر است.

زنان به این نشانه هاحساس باشند!
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، افتادگی لگن در زنان زمانی رخ می دهد كه لگن از جایگاه اصلی خود پایین بیاید. لغزش رو به جلو یا پایین آمدن اندام ها را اصطلاحاً افتادگی آن اندام می گویند. افتادگی گاهی محدود به یك اندام می شود و گاهی چندین عضو را درگیر می كند.

زمانی كه بافت پیوندی و عضله های نگهدارنده لگن ضعیف یا بیش از حد كشیده شوند، لگن دچار افتادگی می شود. مثانه، میزراه، راست روده، رحم و واژن اندام هایی هستند كه ممكن است افتادگی لگن آنها را نیز درگیر كند.

افتادگی لگن عمدتاً در زنان مشاهده می شود و در بانوان بالای 50 سال شایع تر است. افتادگی لگن در زنان مشكل نادری نیست؛ به ویژه در زنانی كه چند زایمان را پشت سر گذاشته اند احتمال ابتلا به این عارضه زیاد است. احتمال بروز این ناراحتی در بانوان پس از دو و چهار بار زایمان طبیعی به ترتیب هشت و دوازده برابر افزایش می یابد.

شهرزاد زاده مدرس،عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با اشاره به اینكه افتادگی لگن كه در برخی موارد از آن به عنوان افتادگی مثانه یاد می شود، ناشی از شل شدن عضلات نگهدارنده كف لگن است، اظهار كرد: بی اختیاری ادرار به دنبال سرفه یا عطسه، خنده، از جابلند شدن و احساس عدم رضایت جنسی از نشانه های این عارضه است.

وی با بیان اینكه افتادگی لگن زمانی رخ می دهد كه لگن از جایگاه اصلی خود پایین تربیاید و به دیواره واژن فشار بیاورد، افزود: مثانه، میزراه (پیشابراه)، راست روده، رحم، واژن و روده كوچك اندام هایی هستند كه ممكن است افتادگی لگن عملكرد آنها را نیز درگیر كند.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی خاطرنشان كرد:افتادگی لگن گاهی محدود به یك اندام می شود و گاهی چندین عضو را درگیر می كند ولی این عارضه عمدتا در زنان مشاهده می شود و در بانوان بالای 50 سال شایع تر است.

وی افزود: افتادگی لگن با نشانه های دیگری نیز همراه است؛ به طور مثال برخی از زنان به محض احساس ادرار، باید سریعا خود را به دستشویی برسانند، این مشكل نوع دیگری از بیماری های لگنی است.

فوق تخصص زنان و ناباروری بیمارستان مهدیه با تاكید بر اینكه هر نشانه و یا بروز مشكل ادراری صد درصد از نشانه های افتادگی لگن نیست،گفت: شل شدگی عضلات كف لگن می تواند منجر به تغییرات آناتومیك شود ولی این موضوع لزوما به این معنا نیست كه حتما باید بی اختیاری ادارای همراه باشد.

نشانه های رایج افتادگی لگن احساس فشار روی دیواره واژن، احساس مبنی بر افتادن و بیرون زدن چیزی از واژن، آمیزش دردناك (دیسپارونی)، بی اختیاری ادرار، تغییرات در دفع برای مثال یبوست، درد پایین شكم و احساس پر بودن پایین شكم از نشانه های رایج افتادگی لگن است كه این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره كرد و هشدار داد: بیرون زدن بافت از دهانه واژن از نشانه های پیشرفت عارضه افتادگی لگن است كه نیاز به درمان فوری دارد.

زاده مدرس به عوامل زمینه ساز ایجاد مشكل افتادگی لگن اشاره كرد و افزود: مشكلات زمینه ای، ژنتیك وهورمون ها نقش مهمی در ایجاد افتادگی لگن دارد.

فوق تخصص زنان و ناباروری بیمارستان مهدیه با بیان اینكه هورمون استروژن اثرات مثبتی بر تقویت بافت لگن دارد، اضافه كرد: با نزدیك شدن به سن یائسگی، برداشت تخمدان ها و یا هر شرایطی كه به كاهش ترشح استروژن منجر می شود، ممكن است نشانه های بی اختیاری ادرار بروز كند، این علامت ها لزوما با افتادگی رحم یا لگن در ارتباط نیست.

علت افتادگی لگن عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: افتادگی رحم یا لگن در زنان می تواند ناشی از چاقی، زمینه های ژنتیكی، حاملگی(نه زایمان یا روش زایمان)، ورزش های سنگین، یبوست مزمن یا تقلای شدید هنگام دفع، سرفه مزمن، استعمال دخانیات، تومور لگن، جراحی لگن، اختلال های عصبی، بالا رفتن سن، یائسگی و سابقه خانوادگی باشد؛ بنابراین هرعلتی كه فشار داخل شكم را بالا ببرد می تواند عاملی برای ایجاد آن باشد.

مهمترین موضوع در ایجاد افتادگی لگن زاده مدرس تاكید كرد: مهمترین موضوع در ایجاد افتادگی لگن زمینه ژنتیكی فرد و ساختار بدنی اوست.

وی به روش های درمانی افتادگی لگن یا رحم اشاره كرد و گفت: باید زمینه بروزایجاد این مشكل بررسی شود؛ معمولا اگر تركیبی از عوامل مختلف باشد بهترین روش جراحی است ولی نكته اینجاست كه در برخی موارد با كمك ورزش های لگنی، فیزیوتراپی، روش های نوین اصلاحی و یا درمان های دارویی می توان وضعیت و قدرت انقباضی مثانه را افزایش داد.

راه قوی تر كردن عضله های لگن استاد دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی خاطرنشان كرد: آموزش تقویت عضله های كف لگن و نحوه منقبض كردن آنها این امكان را مهیا می كند كه عضله ها قوی تر شوند تا فرد بتواند بر اندام های لگن در طول فعالیت های روزمره كنترل داشته باشد.

زاده مدرس با اشاره به اینكه خدمات درمان عارضه های افتادگی لگن در تمامی بخش های زنان و جراحی زنان بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی تحت پوشش بیمه و با تعرفه های دولتی ارایه می شود، ادامه داد: بخش های فوق تخصصی كف لگن در بخش های جراحی زنان این خدمات را ارایه می دهند.

برچسب ها
- افتادگی لگن

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 5 + 8 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار پسردار شدن با راهكارهای معجزه آسا
پاسخ به رایج ترین سوالات جنسی و زناشویی
پایین آوردن تب با آبلیمو
عدس پلو و عدسی، غذاهایی مناسب برای فصل گرما
خودارضایی عارضه جانبی فیزیكی ندارد
چه كسانی باید كولونوسكوپی شوند؟
دلایل دردهای شكم و زیر شكم در بارداری
آبغوره لاغر می كند؟
خواص سركه سیب برای بیماران دیابتی
دانشجویان و دانش آموزان اغتشاشگر نیستند/خشم نهفته مردم از اختلاس های مسوولین عالی رتبه كشور
زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟
چرا زبان كوچك،بزرگ می شود؟
مردان در چه سنی میل جنسیشان كم می شود؟
سلامت خود را با خوردن انار گارانتی كنید
ارتباط طول عمر با تعداد دندان ها
این میان وعده ها را هرگز به كودكان ندهید!
كدام بیماری در زنان از سرطان پستان و رحم خطرناكتر است؟
انجمن علمی روانپزشكان ایران در نامه به ابراهیم رییسی: اجرای قانون با اعمال خشونت، به تشدید خشونت در جامعه دامن می زند
شلاقی كردن موها سرطان رحم می آورد؟
قبل از خواب این میوه را هرگز نخورید

پیشنهاد سردبیر ویتامینی كه خطر ابتلا به اوتیسم را 3 برابر می كند ویتامینی كه خطر ابتلا به اوتیسم را 3 برابر می كند  مادرانی كه در دوران بارداری سطوح ویتامین B12(كوبالامین) یا B9(فولات) خون آنان افزایش می یابد، احتمال بیشتری دارد كه فرزندان اوتیسمی داشته باشند.

زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟ زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟ زگیل ها توسط ویروس ها ایجاد می شوند و می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. آنهایی كه در ناحیه تناسلی ظاهر می شوند توسط ویروس پاپیلومای انسانی كه معمولاً HPV نامیده می شود ایجاد می شوند و به راحتی از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می كنند.

خواص سركه سیب برای بیماران دیابتی خواص سركه سیب برای بیماران دیابتی بسیاری از مردم ادعا می كنند كه سركه ی سیب می تواند طیف گسترده ای از مشكلات مربوط به سلامت را تسكین دهد؛سركه سیب دارای خواص سلامتی مختلفی از جمله اثرات ضد میكروبی و آنتی اكسیدانی است.

چطور بفهمیم «آنفلوآنزا» گرفتیم؟ چطور بفهمیم «آنفلوآنزا» گرفتیم؟ این روزها با تغییر فصل و سرد شدن تدریجی هوا ابتلا به بیماری های ویروسی از جمله آنفلوآنزا و سرماخوردگی و به دنبال آن كرونا زیادتر شده است. آنفلوانزا یك بیماری شدید تنفسی است كه عامل آن ویروس آنفلوانزا است.در این گزارش شما را با این بیماری بیشتر آشنا می كنیم

بهترین رژیم غذایی برای كاهش وزن بهترین رژیم غذایی برای كاهش وزن داستان كاهش وزن و آشفته بازار دست یافتن به وزن دلخواه آن هم با سرعت اعجاب آور و سریع، ذهن بسیاری افراد را در گیر ساخته و افراد زیادی نیز هستند كه در فضای مجازی نسخه خود را بهترین نسخه برای كاهش وزن عنوان می كنند.

سلامت خود را با خوردن انار گارانتی كنید سلامت خود را با خوردن انار گارانتی كنید انار، یكی از میوه های پر خاصیت در روزهای سرد سال است كه خوردن آن به همگان توصیه می شود.

مردان در چه سنی میل جنسیشان كم می شود؟ مردان در چه سنی میل جنسیشان كم می شود؟ میل جنسی در دهه 20 به بالاترین حد خود می رسد. برای زنان، با كاهش باروری افزایش می یابد، سپس پس از یائسگی كاهش می یابد. برای مردان، در دهه 20 به اوج خود می رسد و سپس به تدریج كاهش می یابد.

شلاقی كردن موها سرطان رحم می آورد؟ شلاقی كردن موها سرطان رحم می آورد؟ پژوهشگران دریافته اند كه خطر ابتلا به سرطان رحم در زنانی كه به طور مكرر از محصولات صاف كننده مو استفاده می كنند، دو و نیم برابر بیشتر از سایر زنان است.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار پاسخ به رایج ترین سوالات جنسی و زناشویی
زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟
پسردار شدن با راهكارهای معجزه آسا
چه غذاهایی برای میكروب معده خوب است؟
با به تاخیر انداختن بلوغ نمی توان قد ژنتیكی كودكان را تغییر داد
چه كسانی باید امگا3 بخورند؟
10 علامت آرتریت روماتوئید كه نباید از آنها چشم پوشی كرد
سلامت دانش آموزان مهمترین گلوگاه نظام سلامت

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۵:۴۷ - ۲۷/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۷