دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

اجرای طرح ملی كاشت حلزون شنوایی در كشور / موارد مشمول كاشت رایگان
 
معاون فنی مركز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای طرح ملی كاشت حلزون شنوایی در كشور، موارد مشمول كاشت حلزون شنوایی رایگان را توضیح داد.
اجرای طرح ملی كاشت حلزون شنوایی در كشور / موارد مشمول كاشت رایگانعكس تزیینی است. به گزارش ایسنا، امیرصادق علیمردانی در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشكی كشور با اعلام این مطلب، افزود: برای اجرای این طرح، كمیسیون كشوری كاشت حلزون در قالب كمیسیون علمی، اجرایی تشكیل شده است.

وی افزود: ابلاغ دستور رایگان شدن خدمات مرتبط با كاشت حلزون شنوایی، معرفی دانشگاه مرجع، ایجاد سامانه ثبت و تحلیل آماری، تحویل 1209 پروتز كاشت حلزون شنوایی توسط هیات امنای صرف جویی ارزی، برگزاری جلسات متعدد هم اندیشی و راهبردی درون بخشی و برون بخشی در ارتباط با اجرای این طرح ملی از اقدامات انجام شده است.

معاون فنی مركز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت همچنین بیان كرد: بر اساس آخرین ویرایش منابع علمی در سال 2020 زمان طلایی غربالگری نوزاد تا یك ماهگی، تشخیص كم شنوایی تا دوماهگی و شروع مداخلات تا سه ماهگی است. در حال حاضر زمان طلایی این اقدامات در كشور یك، سه و 6 ماهگی است.

علیمردانی خاطرنشان كرد: بر اساس آخرین ویرایش منابع علمی در سال 2020 زمان طلایی كاشت حلزون شنوایی صفر تا 18 ماهگی و این زمان در ایران صفر تا چهار سالگی است. هم اكنون 15 مركز كاشت حلزون در 11 استان كشور داریم كه چهار مركز در تهران قرار دارد. ایجاد مركز در یزد تصویب شده و در لرستان و بندرعباس در دست اقدام است.

وی بیان كرد: ایجاد داشبورد اختصاصی كاشت حلزون شنوایی در كشور برای اولین بار است كه طی 30 سال گذشته در این دولت انجام شده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، علیمردانی افزود: بیش از 50 درصد كودكان در صف انتظار كاشت حلزون شنوایی در كشور بالای چهار سال سن دارند و 60 درصد موارد عمل شده سن چهار سال را رد كرده اند كه این روند باید اصلاح شود.

معاون فنی مركز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اعلام كرد: درصد بیماران عمل شده برای كاشت حلزون شنوایی به تفكیك سنی، 14 درصد كودكان زیر دو سال، 27 درصد بالای 18 ماه، 33 درصد 5 تا 18 ماه و 26 درصد سه تا چهار سال هستند.

وی افزود: جمعیت هدف در سال برای كاشت حلزون شنوایی، 2500 كودك هستند كه 250 میلیارد تومان بار مالی سالانه دارد.

علیمردانی گفت: كودكانی كه اندیكاسیون دریافت پروتز بر اساس تاییدیه كمیسیون كاشت حلزون مركز مرجع داشته و در سن كمتر از چهار سال پرونده آنها در مركز كاشت حلزون تشكیل شده است و همچنین بیماران بالای چهار سال كه بر اساس رای كمیسیون مركز كاشت حلزون مرجع، احتمال پاسخ دهی مطلوب (توانایی شنیدن همراه ارتقای گفتار) داشته باشند، مشمول طرح رایگان كاشت حلزون شنوایی می شوند.

وی تعداد پروتز تحویلی به دانشگاه ها در شهریورماه 1401 بر اساس صف انتظار 18 ماه گذشته را 1209 مورد و تعداد پروتز تحویلی در نیمه مهرماه امسال را 644 عدد اعلام كرده و گفت: قبل از اجرای طرح ملی كاشت حلزون شنوایی به طور متوسط ماهیانه 52 مورد و پس از اجرای طرح در شهریور امسال، 129 مورد كاشت حلزون شنوایی انجام شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۴۲ - ۲۷/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۵