دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

وب دا - ایران رتبه پانزدهم تولید علم را در دنیا دارد
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام كرد جمهوری اسلامی ایران در تولید علم رتبه اول منطقه و رتبه 15 دنیا را دارد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت: ایران رتبه پانزدهم تولید علم را در دنیا دارد
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام كرد جمهوری اسلامی ایران در تولید علم رتبه اول منطقه و رتبه 15 دنیا را دارد.



به گزارش وبدا، دكتر یونس پناهی در سخنرانی خود با عنوان "تهدیدهای سلامت و راهكارهای برون رفت با تمركز بر مرجعیت علمی" در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی كشور به میزبانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: تولید دانش، ترجمان دانش، تولید تكنولوژی، دیپلماسی علمی و بهبود اقتصاد دانش بنیان از مهمترین شاخص های مرجعیت علمی است.

وی افزود: در تولید علم ایران رتبه اول را در كشورهای منطقه دارد و سال گذشته رتبه 16 جهانی را داشت كه امسال رتبه 15 را به دست آورده است.

وی با بیان اینكه میانگین سرعت تولید علم در دنیا 5 درصد است، بیان كرد: شتاب تولید علم (میانگین رشد سالیانه علم) در آمریكا 3.6، در آلمان 4 و در هلند 4.3 است. در كل، سرعت تولید علم در غرب نسبت به شرق كمتر شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: هم اكنون میانگین سرعت تولید علم در چین 11، سنگاپور 8، مالزی 9.9، ایران 7.74، عربستان 12.6، تركیه 7.5 و در امارات 13.3 است.

وی افزود: در بحث آینده نگاری و تعیین رشد سالیانه، میانگین تولید علم در دانشگاه های ایران، 8.31 درصد است. سرعت 10 دانشگاه علوم پزشكی در تولید علم از میانگین سرعت رشد تولید علمی در كشور كمتر است.

دكتر پناهی این دانشگاه ها را شامل سه دانشگاه تیپ یك، پنج دانشگاه تیپ دو و سه دانشگاه علوم پزشكی تیپ سه دانست و گفت: در زمینه انتشار مجلات علمی، پژوهشی با 467 مجله بعد از تركیه، رتبه دوم منطقه را داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح كرد: وضعیت ایران در دومین شاخص مرجعیت علمی، یعنی ترجمان دانش و كاربست آن، از میانگین جهانی پایین تر است. در دنیا 5 درصد كل پژوهش ها منجر به محصول می شود.

دكتر پناهی یادآور شد: اختراعات یا ایده ها باید منجر به یك محصول یا یك خدمت یا یك تغییر رفتار شود تا شاخص دوم مرجعیت علمی یعنی ترجمان دانش در كشور رشد كند.

وی بیان كرد: در سومین شاخص كه تولید تكنولوژی است رتبه ایران در سال 2020 در دنیا 67 بود، در سال 2021 این رتبه به 60 رسید و اكنون رتبه 53 دنیا را داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در شاخص تولید تكنولوژی هم سرعت رشد كشورهای منطقه بالاست و باید بتوانیم مراكز رشد، نوآوری، دانش بنیان و پارك های علم و فناوری خود را تقویت كنیم. دانش بنیان ها در كشور 16 درصد میانگین رشد سالیانه دارند.

هر دانشمند یك دیپلمات

دكتر پناهی افزود: در شاخص بعدی مرجعیت علمی كه دیپلماسی سلامت و مورد تاكید ویژه وزیر بهداشت است، هر دانشمند ایرانی باید یك دیپلمات علمی برای ایران در جهان باشد. رشد تولید علمی بدون ارتباط با محافل جهانی ممكن نیست.

وی ادامه داد: در پنجمین شاخص مرجعیت علمی كه بهبود اقتصاد دانش بنیان است باید بگوییم در كل، استفاده از دانش برای اقتصاد یك معضل جهانی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاكید كرد: باید با ایجاد دانشگاه های نسل سه و چهار كه دانشگاه های ثروت آفرین و اجتماعی هستند به ارتقای این شاخص كمك كنیم.

تدوین نقشه مرجعیت علمی

وی گفت: برای تدوین نقشه مرجعیت علمی تمام الزامات، امكانات و ابزارهایی كه در كشور وجود دارد را بر پایه افزایش بهره وری احصاء كرده ایم. در تمام این شاخص های پنجگانه آینده پژوهی نقش اساسی دارد و نقشه نهایی مدل های مرجع شدن تهیه شده اند.

دكتر پناهی گفت: با برگزاری جلسات با دانشمندان ایرانی یك درصد در جهان، 300 برگزیده جشنواره رازی، برترین های المپیادهای علمی و اساتید داخل و خارج از كشور، از تجارب آن ها به عنوان منابع نیروی انسانی در اكوسیستم مرجعیت علمی بهره برده ایم.

دكتر پناهی افزود: در كشور 900 مركز تحقیقاتی، 60 پژوهشكده، 25 شبكه تحقیقاتی، 84 كوهورت و 20 پرشین كوهورت داریم كه ساز و كار مناسبی برای به كارگیری اولویت ها و امكانات در مرجعیت علمی است.

ایجاد زنجیره تولید محصول

وی گفت: باید بتوانیم زنجیره تولید علمی كه تبدیل به محصول شود را در دانشگاه های علوم پزشكی ایجاد كنیم و با كمك دانش بنیان ها و پارك های علم و فناوری فاصله بین دانشگاه و صنعت را كاهش دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، كسب مرجعیت علمی ایران در جهان را یكی از مطالبات مقام معظم رهبری دانست و افزود: توجه به تهدیدهای حوزه سلامت همچون تهدیدات غذایی یا اعتیاد و كاهش بار بیماری ها منجر به شكوفایی اقتصادی كشور می شود.

دكتر پناهی با اشاره به تغییر سیمای بار بیماری ها در دنیا بین سال 1990 تا 2019 از بار بیماری های واگیر به بیماری های نوپدید مانند كرونا و بیماری های غیرواگیر همچون سرطان ها، قلبی، عروقی و دیابت یاد و خاطرنشان كرد: وزارت بهداشت آمادگی دارد از طرح های تحقیقاتی محصول محور تا 400 میلیارد تومان پشتیبانی كند./202
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۶:۲۱ - ۰۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۰