دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

نقش مددكار اجتماعی در مقابله با كرونا/حمایت روانی از بیماران
 
رئیس مركز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، از فعالیت 1034 مددكار اجتماعی در 641 مركز درمانی كشور خبر داد.
نقش مددكار اجتماعی در مقابله با كرونا/حمایت روانی از بیماران رئیس مركز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، از فعالیت 1034 مددكار اجتماعی در 641 مركز درمانی كشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا گل پیرا، با عنوان این مطلب كه سلامت مقوله ای است كه در طول زمان دچار تغییر شده است، گفت: مددكاران اجتماعی به عنوان نیروهای متخصص و عضو تیم درمان در نظام سلامت كشور، بر روی مؤلفه های اجتماعی سلامت متمركز هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 1034 مددكار اجتماعی در 641 مركز درمانی مشغول به كار هستند كه با ارائه حمایت های روانی اجتماعی به بیماران و خانواده آنان موجب كاهش سطح استرس، پیشگیری از بستری های مجدد، افزایش رضایتمندی، افزایش ضریب اشغال تخت در مراكز درمانی می شود.

گل پیرا به خدمات اداره مددكاری اجتماعی در دوران شیوع كرونا اشاره و خاطرنشان كرد: مددكاران اجتماعی از همان روزهای نخست پاندمی كرونا، با تولید محتواهای آموزشی، تدوین و ابلاغ سه پروتكل (حمایت های روانی اجتماعی در مقابله با ویروس كرونا، دستورالعمل حمایت های روانی اجتماعی در نقاهتگاه ها، پروتكل حمایت های روانی اجتماعی از بازماندگان متوفیان كووید 19 پا به پای پزشكان و پرستاران به بیماران و خانواده آنان، خدمات روانی اجتماعی ارائه كردند.

رئیس مركز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت تصریح كرد: هم چنان با جذب و به كار گیری ظرفیت های سازمان های حمایتی و مؤسسات خیریه و خیرین حوزه سلامت علاوه بر حمایت های روانی اجتماعی، حمایت های اقتصادی از گروه های آسیب پذیر و آسیب دیده در كرونا و بازماندگان متوفیان كووید 19 ارائه كردند.

وی در ادامه مراسم با بیان اینكه مددكاری اجتماعی در عرصه های آموزش، پژوهش و خدمت رسانی به گروه های آسیب پذیر به صورت تخصصی گام های مؤثری برداشته است، گفت: در زمینه آموزش با انتخاب و معرفی تسهیلگران آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی قطب های ده گانه، دانش و مهارت های مددكاران اجتماعی مراكز درمانی ارتقا یافت.

گل پیرا افزود: در زمینه پژوهش و تولید محتوای كاربردی، چندین پروتكل تخصصی نظیر مداخلات تخصصی مددكاری اجتماعی در حوزه بلایا، پیوندعضو، سالمندآزاری، كودك آزاری و سرطان تدوین شده است. در كنار این موارد با استقرار استانداردهای اعتبار بخشی و تدوین و ابلاغ شناسه شغلی مددكاری اجتماعی سعی بر آن شد همسو با پروتكل های تدوین شده و آموزش های صورت گرفته، نقش مددكاران اجتماعی در مراكز درمانی بازبینی شود.

رئیس مركز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: از سوی دیگر با جذب 220 مددكار اجتماعی در سال گذشته و امسال سعی بر آن شده با افزایش مددكاران اجتماعی شاغل در مراكز درمانی، خدمت رسانی عادلانه به گروه های آسیب پذیر و افزایش رضایتمندی بیماران محقق یابد.

وی همچنین در خصوص برنامه ها و سیاست های پیش روی اداره مددكاری اجتماعی، عنوان كرد: سند كسب و كار فرم های مددكاری اجتماعی در سامانه های اطلاعات بیمارستانی "HIS" در سال 99 طراحی و تدوین شد؛ درصدد هستیم با ابلاغ و اجرای آن در مراكز درمانی، فرایند خدمت رسانی به بیماران را تسریع دهیم و به یك نظام اطلاعاتی یكپارچه در كشور دست یابیم.

گل پیرا در پایان با بیان اینكه پروژه كارسنجی خدمات مددكاری اجتماعی در دو مرحله انجام شده است و امیدواریم با تحلیل یافته ها و آنالیز داده ها با همكاری معاونت توسعه بتوانیم فرایندهای خدمات مددكاری اجتماعی را اصلاح و ارتقا بخشیم و به بازتعریفی از تناسب تعداد مددكار اجتماعی و تخت های بستری برسیم، مطرح كرد: یكی دیگر از برنامه های پیش رو، پیگیری امور مربوط به ثبت خدمات مددكاری اجتماعی در كتاب ارزش نسبی خدمات است كه در همین راستا جلسات متعدد كارشناسی با حوزه مربوطه برگزار شده و امیدورایم در سال 1400 ثبت خدمات مددكاری اجتماعی در كتاب ارزش نسبی خدمات محقق یابد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۴:۴۵ - ۰۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۹۱