دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

لزوم اختصاص 5 درصد تخت های بیمارستان های عمومی به خدمات توانبخشی
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبكه كشور و اختصاص پنج درصد تخت های بیمارستان های عمومی به خدمات توانبخشی را برای ارتقای این حوزه پیشنهاد داد.
حمیدرضا خانكه:
لزوم اختصاص 5 درصد تخت های بیمارستان های عمومی به خدمات توانبخشی
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبكه كشور و اختصاص پنج درصد تخت های بیمارستان های عمومی به خدمات توانبخشی را برای ارتقای این حوزه پیشنهاد داد.
حمیدرضا خانكهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ «حمیدرضا خانكه» در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی كشور گفت: سند ملی توانبخشی با دستور وزیر و با همكاری «محمداسماعیل مطلق» رئیس دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذا و گروهی از نمایندگان دستگاه های ذیربط، هر دو هفته یكبار در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نگارش می شود و به خواست خدا، تا دو هفته آینده این سند آماده رونمایی می شود.
 
وی افزود: باید وضع موجود توانبخشی كشور را تحلیل كنیم، در سال 1398 آخرین وضع توانبخشی در كشور را دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تحلیل كرده است كه من خلاصه ای از نتایج آن را ارائه می كنم.
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: فقط 136 مركز جامع توانبخشی در كشور، فعال هستند كه متاسفانه به علت كمبود پوشش بیمه ای، نبود نظام ارجاع، منطقی نبودن تعرفه ها، این مراكز توسعه پیدا نكردند. مطب ها و دفاتر خصوصی گسترش خوبی داشتند، اما این مطب ها و دفاتر در قالب سیستم های اعتباربخشی قرار نمی گیرند و گسترش آن ها نیز به واسطه ارتباط مستقیم با مردم است و مبالغی نیز كه دریافت می كنند مطابق با تعرفه استاندارد نیست.
 
خانكه گفت: رشد نكردن بخش دولتی در این خصوص، عمدتا شاید بخاطر این بوده كه توزیع نیروی انسانی، تربیت نیروی انسانی و نظارت كافی در این بخش صورت نگرفته است. درصورتی كه ایران، تنها كشور در میان كشور های منطقه است كه آموزش دانشگاهی در حوزه توانبخشی دارد، ان شاالله كه بتوانیم از كشور های منطقه، دانشجوی بیشتری جذب كنیم.
 
وی افزود: طرح حوزه توانبخشی باید اجباری شود تا بتوان از توان علمی و تخصصی فارغ التحصیلان علوم توانبخشی نهایت استفاده را برای نیازمندان جامعه ببریم.
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: بیمارستان رفیده كه تحت پوشش این دانشگاه است، 80 تخت دارد و شیوه نامه های بستری ما، سه تا 21 روز و همچنین 63 روز است و به علت كمبود تخت توانبخشی در كشور، فهرست انتظار و در نوبت بستری، شش ماه و هشت ماه برای افراد ضایعه نخاعی داریم تا از خدمات توانبخشی در بخش های بستری استفاده كنند.
 
خانكه همچنین گفت: سنجه های اعتباربخشی به شدت در زمینه توانبخشی، ضعیف هستند و مراكز خصوصی و دولتی انگیزه ای ندارند كه بخش توانبخشی خودشان را گسترش بدهند كه ان شاءالله برای این موضوع نیز راهكاری اندیشیده شود، مراكز مراقبت در منزل (بالینی و توانبخشی) كه می توانند بار بستری را كاهش دهند، تعدادشان بسیار كم است.
 
وی افزود: مراكز توانبخشی مبتنی بر اجتماع، كه قبلا در كنار خانه های بهداشت بود، متاسفانه چند سالی است كه از خانه های بهداشت فاصله گرفتند و بسیار ضعیف شدند و اگر بتوانیم خدمات توانبخشی مبتنی بر اجتماع را در سیستم بهداشتی كشور ادغام كنیم، مطمئنا خدمات خوبی را می توانند ارائه بدهد.
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بیان اینكه در حوزه آموزش باید دبیرخانه مستقلی شكل بگیرد، گفت: باید دانشكده های علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در كشور به خصوص در مناطق كمتر برخوردار راه اندازی شود و با تضاد منافع برای تربیت نیروی متخصص حوزه توانبخشی مقابله شود.
 
خانكه افزود: همچنین باید برای ماندگاری اعضای هیئت علمی حوزه توانبخشی در مناطق محروم فكر شود و كوریكولوم رشته های پزشكی به گونه ای طراحی شود كه حتما واحدی برای آشنایی دانشجویان پزشكی با حوزه توانبخشی وجود داشته باشد، ضمن آنكه اضافه كردن دروس توانبخشی و تقویت رشته های بین رشته ای در توانبخشی كه 100 درصد وابسته به فناوری های توانبخشی است، پیشنهاد می شود.
 
وی با اشاره به حمایت های «محمدمهدی ناصحی» رئیس سازمان بیمه سلامت كشور از خدمات توانبخشی، با پیشنهاد تعریف بسته های خدمتی در حوزه بیمه ای گفت: ما نیز آمادگی كمك و همكاری در این زمینه را داریم و تا كنون هم انجام دادیم و پوشش بیمه ای به گونه ای پیش برود كه دانشگاه ها رغبت بیشتری برای مداخله در حوزه توانبخشی داشته باشند.
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: ایجاد تولیت واحد برای حوزه توانبخشی، ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبكه كشور، توسعه آموزش توانبخشی، افزایش مراكز تحت حاد، اختصاص پنج درصد از 150 هزار تخت بستری در بیمارستان های عمومی كشور به خدمات توانبخشی، ایجاد بانك اطلاعات جامع برای افراد دارای معلولیت، شكل گیری ساختار نظارت، ارزشیابی و اعتباربخشی خدمات توانبخشی، تدوین سیاست های تشویقی برای متخصصان این حوزه و تولید شواهد علمی توصیه می شود.
 
خانكه با اشاره به لزوم توجه بیشتر به حوزه سلامت اجتماعی در نظام سلامت كشور گفت: دیروز در سخنان وزیر نكات جالبی بود كه حجم زیادی از بار سلامت ناشی از قسمت های بیرون از نظام سلامت است، مانند اینكه ما در حوادث ترافیكی اصلا نقشی نداریم، اما سالی 40 هزار معلول به نظام سلامت تحمیل می شود و سالانه 500 هزار مراجعه به نظام سلامت داریم.
 
وی افزود: همچنین ما در آلودگی هوا نقشی نداریم، اما بیماران ناشی از این مشكل به مراكز نظام سلامت مراجعه می كنند، بار كمبود سواد سلامت جامعه، بر دوش ماست و در واقع، باری كه به نظام سلامت تحمیل می شود، از جانب حوزه های اجتماعی است و انتظار می رود كه ما بتوانیم یك رصدخانه سلامت اجتماعی در كشور داشته باشیم تا این شاخص ها را رصد كنیم و بتوانیم در سیاستگذاری ها، از آن ها كمك بگیریم.
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در همین راستا، از افتتاح دانشكده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی خبر داد و گفت: این دانشكده، نخستین دانشكده سلامت اجتماعی در منطقه جغرافیایی ماست كه در زمینه ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت اجتماعی فعالیت خواهد كرد.
   تاریخ: ۰۳:۰۱ - ۰۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۸