دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

ضوابط انتقال دانشجویان پزشكی خارج از كشور به ایران اعلام شد
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه "سیاست ها و ضوابط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی خارج كشور به دانشگاه های داخل" را برای اجرا ابلاغ كرد.
ضوابط انتقال دانشجویان پزشكی خارج از كشور به ایران اعلام شد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه ""سیاست ها و ضوابط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی خارج كشور به دانشگاه های داخل"" را برای اجرا ابلاغ كرد. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه "سیاست ها و ضوابط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی خارج كشور به دانشگاه های داخل" كه در جلسه 166 مورخ 15‏‏/6‏‏/1401 شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور و بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به تصویب رسیده را برای اجرا ابلاغ كرد.

مصوبه "سیاست ها و ضوابط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی خارج كشور به دانشگاه های داخل" به شرح ذیل است:

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی

مصوبه "سیاست ها و ضوابط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی خارج كشور به دانشگاه های داخل" كه در جلسه 166 مورخ 15‏‏/6‏‏/1401 شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور و بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به تصویب رسیده است، با استناد به مواد 5 و 6 مصوبه جلسه 700 مورخ 17‏‏/8‏‏/1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی، به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ می گردد:

1‏‏- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی موظف است فهرست دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی مورد تأیید برای تحصیل در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی خارج از كشور را تهیه كند و در سامانه معاونت آموزشی قرار دهد. انتقال به داخل كشور صرفاً برای دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی امكان پذیر است.

تبصره 1‏- تصمیم گیری درخصوص فرزندان مأمورین ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران كه كشور محل خدمت والدین، فاقد دانشگاه مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باشد، بر عهده شورای انتقال دانشجویان ایرانی خارج از كشور آن وزارتخانه است.

تبصره 2‏- فهرست دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی مورد تأیید برای تحصیل در رشته پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی خارج از كشور، هر سه سال یك­بار، قابل بازبینی و تغییر است و تغییرات یك سال پس از انتشار ملاك عمل قرار می­گیرد و تا یك سال پس از انتشار فهرست جدید، پذیرش طبق لیست مسبوق مورد تأیید و اقدام است.

2‏‏- انتقال دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارج از كشور كه پس از اول ژانویه 2019 وارد دانشگاه شده اند، با گذارندن 72 واحد درسی مرتبط و از طریق شركت و قبولی در آزمون ارزیابی صلاحیت علمی صورت می پذیرد.

3‏‏- تعیین شروع به تحصیل افراد در خارج از كشور با در نظر گرفتن همه معیارهای ذیل صورت می­ گیرد:

1) تاریخ ویزا یا اقامت معتبر 2) خروج از كشور و حضور در كشور محل تحصیل بر اساس مستندات گذرنامه 3) گواهی اشتغال به تحصیل با ذكر زمان شروع برگزاری كلاس های درسی
4‏‏)آزمون ارزیابی صلاحیت علمی توسط مركز سنجش آموزش علوم پزشكی به صورت سالانه برگزار می شود. حد نصاب قبولی 60 درصد نمره كل آزمون خواهد بود و ظرفیت پذیرش توسط شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی تعیین می­ شود.

رویكرد نظام سلامت "درمانی" است
توقف تربیت متخصص طب سالمندی در كشور/ راه هایی برای افزایش دسترسی مردم به خدمات توانبخشی
5- متقاضیانی كه حد نصاب قبولی 60 درصد نمره كل آزمون را كسب كرده اند، بر اساس نمره و ظرفیت های تعیین­ شده، امكان تحصیل در مقاطع دكتری عمومی یا كارشناسی پیوسته رشته های علوم پزشكی به شرح ذیل را خواهند داشت:
1) حداكثر 2 درصد از تعداد شركت­ كنندگان در آزمون ارزیابی علمی هر سال، بر اساس بالاترین نمره، می توانند در مقطع دكتری عمومی رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی در دانشگاه های داخل كشور در رشته­ محل های تعیین شده توسط شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی ادامه تحصیل دهند.

2) سایر متقاضیانی كه حدنصاب قبولی 60 درصد نمره كل آزمون را كسب نموده اند، لیكن جزو مشمولین بند نخست نشده اند می توانند:
الف‏- جهت ادامه تحصیل در مقطع كارشناسی پیوسته رشته های علوم پزشكی موجود، در رشته محل های تعیین­ شده توسط شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی انتخاب رشته كنند.

تبصره‏- این افراد پس از دانش­ آموخته ­شدن در مقطع كارشناسی پیوسته، همانند سایر دانش آموختگان مقاطع كارشناسی داخل كشور، از طریق شركت در آزمون­های ورودی مربوطه، امكان ادامه تحصیل در مقطع دكتری عمومی رشته­های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی و یا مقاطع كارشناسی ارشد ناپیوسته و دكتری تخصصی (Ph.D) متناسب با رشته تحصیلی مقطع كارشناسی را خواهند داشت.

ب‏- جهت ادامه تحصیل در مقطع كارشناسی پیوسته رشته حد واسط علوم سلامت در رشته محل های تعیین ­شده توسط شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی اقدام كنند. این گروه پس از گذراندن 76 واحد در این رشته می­توانند در آزمون علوم پایه شركت كنند و در صورت كسب نمره قبولی در این آزمون، در مقطع دكتری عمومی رشته­ های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی در دانشگاه های داخل كشور در رشته­محل­های تعیین­شده توسط شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی ادامه تحصیل دهند.

تبصره 1‏- حداكثر تعداد دفعات مجاز شركت در آزمون علوم پایه برای متقاضیان مذكور سه نوبت خواهد بود.

تبصره 2‏- متقاضیانی كه در این آزمون نمره قبولی را كسب نكرده اند، می­توانند در مقطع كارشناسی پیوسته رشته حد واسط علوم سلامت با گرایش پرستاری، بهداشت عمومی و سایر گرایش های علوم پزشكی ادامه تحصیل دهند.

تبصره 3‏- معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای این منظور، نسبت به ایجاد رشته حد واسط علوم سلامت در مقطع كارشناسی با گرایش های مختلف و نیز صدور مجوز پذیرش دانشجوی پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی از مقطع كارشناسی اقدام خواهد كرد.

6 ‏‏- دانشجویان انتقالی مشمول این مصوبه ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی بر اساس مصوبات هیئت امنای دانشگاه مقصد هستند.

تبصره‏- میزان شهریه با توجه به نوع رشته و سطح خدمات آموزشی، كمك­ آموزشی و رفاهی ارائه ­شده و نیز با در نظر گرفتن سرانه سالانه مورد نیاز برای تربیت دانشجو كه از سوی سازمان برنامه و بودجه كشور اعلام می گردد، توسط هیئت امنای دانشگاه مقصد تعیین می شود.

7‏‏- مركز سنجش آموزش علوم پزشكی موظف است به صورت سالیانه گزارشی از اجرای این مصوبه را به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور ارائه كند.

8‏‏- این سیاست­ها به مدت پنج سال از تاریخ ابلاغ لازم الاجراست. تصمیم­گیری در خصوص تداوم یا تغییر این سیاست ها بر عهده شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور خواهد بود.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۴:۳۳ - ۱۰/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۶