دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

دانش آموزان معلول در خراسان رضوی نیازمند توجه ویژه هستند
 
معاون توانبخشی بهزیستی استان خراسان رضوی گفت:20 هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی در سن 6 تا 18 سال قرار دارند كه از این تعداد پنج هزار و 55 نفر از آنها دانش آموز هستند.
دانش آموزان معلول در خراسان رضوی نیازمند توجه ویژه هستند
معاون توانبخشی بهزیستی استان خراسان رضوی گفت:20 هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی در سن 6 تا 18 سال قرار دارند كه از این تعداد پنج هزار و 55 نفر از آنها دانش آموز هستند. - اخبار استانها -
حمیدرضا علیزاده رضایی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت: انتظار می رود نهادهای مختلف به مناسبت روز دانش آموز نیم نگاهی نیز به مسائل و مشكلات دانش آموزان دارای معلولیت بیندازند،دانش آموزان دارای معلولیت با محرومیت ها و محدودیت های متعددی مواجه هستند كه تحصیل را برای آنها بسیار دشوار می سازد و در برخی موارد باعث بازماندگی آنها از تحصیل می شود.

وی درباره مشكلاتی كه این دانش آموزان با آن روبه رو هستند،گفت: نگرش های منفی موجود در جامعه نسبت به معلولین و حتی خانواده ها یكی از آزاردهنده ترین و بزرگ ترین مشكلات افراد دارای معلولیت است، بدین صورت كه گاهی خانواده از كودك خود قطع امید می كند مثلا گمان می كند كه فرزند او كه دارای معلولیت جسمی است هیچ آینده ای نخواهد داشت. گاهی نیز كودك در مدرسه مورد تمسخر و استهزاء همكلاسی ها قرار می گیرد و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: فقدان امكانات و عدم مناسب سازی محیط در برخی مدارس دسترس پذیری را برای افراد دارای معلولیت دشوار می سازد. مشكلات ایاب و ذهاب به دلیل محدود بودن مدارس استثنایی یكی دیگر از مشكلات این افراد است زیرا فقط مراكز شهرستان ها دارای مدارس استثنائی می باشند. این مشكل برای دانش آموزان روستایی دارای معلولیت از مهم ترین دلایل بازماندگی آنها از تحصیل است.

وی با بیان اینكه انتظار می رود همه ارگان ها به منظور حمایت از معلولین پای كار بیایند، گفت: طرح تلفیق دانش آموزان دارای معلولیت در كنار دیگر دانش آموزان، بدین صورت كه حداقل دانش آموزانی كه شدت معلولیت آنها كمتر است در مدرسه كنار دانش آموزان سالم قرار بگیرند، افزایش امكانات آموزشی برای این افراد، مناسب سازی حمل و نقل عمومی از طریق ارگان های مجری مانند ناوگان حمل و نقل شهری و شهرداری ها به طوری كه برای این افراد قابل استفاده باشد و... بخشی از اقداماتی است كه در راستای حمایت از دانش آموزان دارای معلولیت از سایر نهادها انتظار می رود.

تحریم های ظالمانه دسترسی معلولین به امكانات توانبخشی را محدود كرده است
علیزاده درباره خدمات بهزیستی به دانش آموزان دارای معلولیت گفت: پرداخت كمك هزینه تحصیلی، كمك هزینه ایاب و ذهاب در كنار پرداخت مستمری، لوازم توانبخشی، كمك هزینه های توانپزشكی و درمان از مجموعه خدمات قابل ارائه به دانش آموزان دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی می باشد كه با هدف كمك به اقتصاد خانواده های نیازمند ارائه می گردد. با توجه به مشكلات اقتصادی موجود و تورم حاكم، خدمات ارائه شده توسط معاونت توانبخشی عموما تكافوی نیازهای معلولین نمی باشد لذا حوزه مشاركت های مردمی بهزیستی خراسان رضوی نیز با توزیع سالیانه بیش از سه هزار كوله پشتی و بسته لوازم التحریر در مناطق محروم مكمل خدمات این حوزه می باشد.

وی افزود: یكی از اقداماتی كه به منظور بهبود شرایطِ محیط تحصیل برای این دانش آموزان انجام می گیرد، پیگیری و نظارت بررعایت استاندارهای مناسب سازی مدارس نوساز با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس است كه بازدیدهای دوره ای آن توسط بهزیستی انجام می گیرد. به همین منظور گزارشاتی در جلسات ستاد مناسب سازی استان كه برخی از مدیران دستگاه های اجرایی نیز در این جلسات حضور دارند، ارائه می گردد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینكه مددكاران و تسهیلگران در تلاشند كه دانش آموزان دارای معلولیت بازمانده از تحصیل را شناسایی كنند، گفت: شناسایی كودكان دارای معلولیت بازمانده از تحصیل از طریق مددكاران و تسهیل گران انجام می گیرد. این دانش آموزان به آموزش و پرورش نیز معرفی می شوند و از طریق پیگیری و همكاری بهزیستی و آموزش وپرورش تلاش می شود كه این دانش آموزان به مدرسه بروند.

وی خاطرنشان كرد: برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های متنوع در ایام مختلف یكی دیگر از اقدامات انجام گرفته در این حوزه است. به عنوان نمونه در سال جاری جشنواره مشق همدلی یكی از این اقدامات است كه از عموم مردم خواسته شد كلیپ هایی با موضوع معلولیت خصوصا در میان دانش آموزان تهیه كنند تا از این طریق جامعه را نسبت به این موضوع حساس نمائیم. پس از داوری این كلیپ ها و انتخاب برگزیدگان هدایایی نیز به آنها تعلق خواهد گرفت.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۲:۵۸ - ۱۴/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۷