دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

تداوم امداد رسانی ها و شرایط سخت «سی سخت» یك هفته بعد از زلزله
 


سرویس شهرستان ها : شامگاه 29 بهمن ماه و زمانی كه شمار زیادی از اهالی شهرستان دنا مشغول استراحت بودند، زلزله ای به قدرت 5٫6 ریشتر،زمین را لرزاند . بر اثر این زمین لرزه كه مركز آن شهر «سی سخت» اعلام شد، تعداد زیادی خانه آسیب جدی دیدند به نحوی كه بسیاری از اهالی این خطه از كشورمان را كوچه نشین كرد اما آنها اكنون و پس از گذشت یك هفته از این واقعه دردناك امیدوارند وعده های مسئولان هر چه زودتر به ثمر بنشیند و از چادر خوابی در سرمای جانسوز رهایی یابند.

در زلزله اخیر خوشبختانه هیچ یك از هموطنانمان جان خود را از دست ندادند اما خانه های بسیاری تخریب شد و مردم این منطقه گردشگری راهی كوچه و خیابان شدند. حالا یك هفته بعد از زلزله مردم نگران آینده هستند؛ آینده ای مبهم كه فقط در صورت همت خود مردم و كمك مسئولان ،روشن خواهد بود. 14 هزار نفر تحت تاثیر زلزله قرار گرفته اند و به بیش از 3 هزار واحد مسكونی از 60 تا 100 درصد خسارت وارد شده است. كه معنی اش این است: «بی خانمان شدن در روزگار كرونا و شرایط سخت اقتصادی .»

زلزله 5٫6 ریشتری خسارات زیادی به ابنیه و ساختمان های منطقه وارد كرده است كه آغاز برف و كولاك در منطقه امدادرسانی برای اسكان موقت اهالی منطقه را با مشكلاتی مواجه كرده است و حالا مردم بیش از هر زمان دیگری در شرایط شكننده ای قرار گرفته اند و نیازمند توجهی ویژه از سوی مسئولان هستند.

امداد رسانی های ستاد اجرای فرمان امام در «سی سخت»

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از اعطای وام بلاعوض برای بازسازی خانه های تخریب شده بر اثر این زلزله خبر داد.

محمد مخبر كه در مناطق زلزله زده شهرستان دنا حاضر شده بود، به بازدید از مناطق آسیب دیده و تخریب شده ،پرداخت و با مردم این منطقه از نزدیك دیدار و گفتگو كرد.

وی درحاشیه این بازدید و در جمع خبرنگاران تاكید كرد: از نخستین لحظه وقوع زمین لرزه هفته گذشته در این منطقه، همن نیروهای امدادی و جهادی ستاد اجرایی فرمان امام برای كمك به مردم بسیج شدند و در نخستین ساعات، قرارگاه جهادی ستاد در سی سخت راه اندازی شد.

مخبر افزود: چندین محموله حامل هزاران بسته غذای آماده ، پتو، چادر ، بخاری ، اقلام بهداشتی و ضدكرونایی به این منطقه ارسال و بین مردم توزیع كردیم ، 2 آشپزخانه مجهز هم برای طبخ 3000غذای گرم درهروعده و یك كاروان سلامت برای ارائه خدمات رایگان پزشكی و دارویی در سی سخت مستقر و راه اندازی كردیم.

وی گفت: باتوجه به برودت هوا در این شهرستان، از دیروز بیش از 100كانكس برای اسكان موقت زلزله زده ها و 100سرویس بهداشتی مجزا در سی سخت به ارزش 2میلیارد و 250میلیون تومان توسط ستاد اجرایی فرمان امام ارسال و مستقر شد كه اگر احساس كنیم كه منطقه به تعداد كانكس بیشتری نیاز دارد، نسبت به ارسال مجدد كانكس اقدام خواهیم كرد.

مخبر با اشاره به تخریب بخش زیادی از خانه های مردم گفت: اولویت نخست، بازسازی خانه هایی است كه 100درصد تخریب شده اند و به این منظور ستاد اجرایی فرمان امام 10میلیون تومان وام بلاعوض به صاحبان این خانه ها اعطا می كند.

وی افزود: بازسازی خانه هایی كه در خانواده آنها دومعلول یا بیشتر وجود دارند را به طور كامل و 100درصد برعهده می گیریم، ضمن این كه مبلغی راهم دراختیار بنیاد مسكن و گروه های جهادی برای بازسازی و مرمت خانه های مردم قرار خواهیم داد. مخبر تاكید كرد: پس از عادی شدن شرایط زندگی مردم دراین منطقه، بسته های لوازم خانگی هم به خانواده های آسیب دیده اهدا می كنیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام درباره طرح های اشتغالزایی ستاد در استان هم گفت: اجرای 1000طرح با ظرفیت ایجاد 3000شغل جدید و سرمایه گذاری 130میلیارد تومان در استان كهگیلویه و بویراحمد در دستور كار ستاد قرار دارد، ضمن این كه بزودی خبرهای خوبی در زمینه راه اندازی و احیای كارخانه های نیمه تعطیل و نیمه كاره این شهرستان برای مردم خواهیم داشت .

اما دركنار این كمك ها معاون استاندار كهگیلویه و بویراحمد هم وعده داد كه وام 45میلیون تومانی معیشتی و بلاعوض به زلزله زدگان سی سختی ارائه می شود.

محمدرضا رضایی كوچی گفت: مكانی برای مستاجران در نظر گرفته می شود و برای وسایل آنان كه دچار آسیب شده است 30 میلیون وام معیشتی و 15 میلیون وام بلاعوض برای اجاره درنظر گرفته می شود.

تامین مایحتاج ضروری

مشاور و نماینده ویژه وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی هم كه برای بررسی شرایط این شهر در سی سخت به سر می برد از تهیه و تامین مایحتاج ضروری مردم زلزله زده سی سخت در استان كهگیلویه و بویراحمد خبر داد .

كریم یاوری در دیدار با استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس دستور وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی همه زیر مجموعه های وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی مكلف شده اند به یاری هموطنان آسیب دیده بشتابند و تاكنون كمك های زیر مجموعه ها حداقل به ارزش بیش از 60میلیارد ریال و حدود 12كامیونت به سی سخت رسیده كه در انباری با نظارت اداره كل تعاون كار و رفاه اجتماعی استان ذخیره و بزودی توزیع خواهد شد.

یاوری از تهیه و تامین سایر مایحتاج ضروری و نیازهای عمده مردم این منطقه خبر داد و افزود: وظیفه انسانی ،اخلاقی ،اجتماعی حكم می كند در حد توان و امكان با سرعت و دقت به عزیزان زلزله زده كمك و امدادرسانی شود.

وی تاكید كرد: تمامی كمك های اهدایی پس از هماهنگی كامل با مدیریت بحران استان و فرمانداری سی سخت در بین قشرهای آسیب دیده از زلزله توزیع خواهد شد.

انتقاد مردم از كمك رسانی ها

در این میان جمعی از اعضای كمیسیون عمران مجلس هم از منطقه زلزله زده سی سخت دیدن كردند.اقبال شاكری از اعضای این كمیسیون در پایان بازدید گفت : مردم در منطقه زلزله زده سی سخت از نحوه توزیع مواد غذایی، چادر و دیگر ملزومات انتقاد دارند و می گویند این كار به طور مرتب و با برنامه انجام نمی شود.

وی ادامه داد: همه ساختمان هایی كه به طور غیر مهندسی ساخته شده اند و از مصالح ساختمانی استاندارد در آن ها استفاده نشده است، 100 در صد تخریب شده اند ولی ساختمان هایی كه با استانداردهای جدید و اسكلت بتنی ساخته شده اند،فقط به بخش دیوارهای خارجی و داخلی آسیب وارد شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این امر نشان می دهد كه سازمان نظام مهندسی علاوه بر دقت بر سازه بر بقیه اجزای ساخت و ساز باید دقت كافی به خرج دهد. نكته مهمی كه مشاهده می شود مدیریت پراكنده در رسیدگی به زلزله زدگان است كه در همه حوادث طبیعی كشور متاسفانه رخ می دهد.

شاكری همچنین تاكید كرد: كماكان بعد از گذشت چند روز از این حادثه مردم از نحوه خدمات رسانی ها شكایت دارند و گله مند هستند و تاكید می كنند كه وضعیت آنان مشخص نیست.

امدارسانی نهادهای متولی

نماینده عالی دولت در استان كهگیلویه و بویراحمد هم بر تسریع عملیات اسكان موقت در سی سخت مركز شهرستان دنا تأكید كرد و افزود: وضعیت اضطراری آواربرداری به سرعت در حال انجام است.

كلانتری درباره خدمات دهی در حوزه درمان، گفت: در همان نخستین ساعات وقوع زلزله نخستین مرحله امداد و نجات انجام شد و 100 درصد موفقیت آمیز بود در حالی كه زلزله سال 96 تلفات جانی داشت.

آسیب جدی به خانه های 900خانوار مددجو

در این میان شرایط خانواده هایی كه یكی از اعضای آنها معلول یا كم توان هستند، سخت تر است. مدیركل امور اجرایی زكات كشور با تائید این مطلب از آسیب جدی زلزله به 900خانوار مددجو در شهر زلزله زده سی سخت مركز شهرستان دنا در استان كهگیلویه و بویراحمد خبر می دهد.

محمدطاها مهری ادامه داد: خانه هایی كه به ساخت دوباره نیاز دارند شناسایی و بسته معیشتی به آنها تحویل داده شد . به بخشی كمك های بلاعوض تخصیص داده ایم كه حتما به آنها پرداخت

می شود.

مدیركل امور اجرایی زكات كشور با بیان این كه بخشی دیگری از آسیب دیدگان زلزله شهر سی سخت هم تا زمانی كه اسكان كامل پیدا كنند، اجاره اسكان موقت آنها را بر عهده می گیریم، افزود: این كه بگوئیم هیچ مشكلی وجود ندارد؛ این گونه نیست حتما مشكل وجود دارد و در بحث مددجویان سعی كرده ایم به خانواده های تحت پوشش خدمت مناسب شود.

مهری در حالی كه یك هفته از كوچه نشینی و چادر خوابی شمار زیادی از زلزله زدگان گذشته است، تاكید كرد: برخی از زلزله زدگان به اسكان موقت نیاز دارند و اولویت بندی ها در حال انجام و طبق اولویت به خانواده های تحت پوشش كمیته امداد در منطقه زلزله زده خدمات رسانی می شود.

همچنین خدرویسی معاون حمایت و سلامت خانواده كمیته امداد در خبری دیگر از آسیب دیدن 307خانه خانواده های تحت حمایت كمیته امداد خبر داد و افزود: خوشبختانه هیچ یك از مددجویان كمیته امداد در این زلزله دچار مصدومیت جدی نشدند و فقط یك نفر به دلیل مصدومیت جزئی از خدمات بهداشتی سرپایی برخوردار شد.
   تاریخ: ۲۳:۱۹ - ۰۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۱