دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

جایگاه ویژه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پوشش ابعاد اجتماعی كرونا، حائز اهمیت است
 
رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران اعلام كرد:

جایگاه ویژه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پوشش ابعاد اجتماعی كرونا، حائز اهمیت است

رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران در آستانه برگزاری دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19، اعلام كرد: برگزاری این كنگره ملی بسیار ارزشمند است، چرا كه ما نیاز به این گفت و گوها داریم، هنوز بحران تمام نشده، ما باید از بحرانها و تجارب حضور در آن بحران ها و تولید دانش بازنگری در سیاست ها، برای آینده استفاده كنیم و این مهم در جایگاه ویژه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پوشش حوزه سلامت اجتماعی و ابعاد اجتماعی كرونا، حائز اهمیت است.

دكتر سیدحسن موسوی چلك مدیر پنل سیاستها، اقدامات و مداخلات اثربخش در دوران اپیدمی كووید 19 در این كنگره، به خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: واگذاری مسئولیت بررسی ابعاد اجتماعی كرونا از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رصدخانه اجتماعی كووید 19، اتفاق خوبی بود، چرا كه این دانشگاه، ابعاد اجتماعی و سلامت اجتماعی را خوب می شناسد، ماهیت فعالیت های دانشگاه و اساتید خوب این دانشگاه در حوزه اجتماعی، بهترین گزینه از بین دانشگاه های علوم پزشكی بود .

وی تصریح كرد: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، نشست ها و پژوهش های خوب متعددی در حوزه اجتماعی كووید انجام داده و می تواند یافته های پژوهش های اجتماعی در این حوزه را جمع آوری كند و بانك اطلاعاتی از پژوهش ها، گزارش ها و اقداماتی كه در كشور در حوزه كرونا انجام شده را تشكیل بدهد، در گام دوم، مطالعه تطبیقی، تجارب و سیاست های سایر كشورها را بررسی كند و در گام سوم، این دانشگاه با توانمندی علمی خود می تواند ارزیابی علمی از سیاست های اتخاذ شده در حوزه اجتماعی در دوران كرونا را در حوزه مدیریتی، درمانی، رفاه و سلامت اجتماعی توسعه بدهد.

دكتر موسوی چلك افزود: اگر دستاوردهای كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19 به چندین شكل در اختیار ذینفعان نظیر دولت، مدیران سازمان های مرتبط، وزارت بهداشت، كمیسیون های مرتبط درمجلس شورای اسلامی، كمیسیون های مرتبط در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجامع آموزشی و پژوهشی مرتبط قرار بگیرد و اگر یافته های مطالعات اجتماعی رصدخانه، توسعه پیدا كند و از ظرفیت دانشگاه های علوم پزشكی و دانشكده های روانشناسی و علوم اجتماعی استفاده شده و به گفت وگوهای اجتماعی تبدیل شود، شاهد جریانات خوبی در عرصه اجتماعی خواهیم بود.

وی اظهار داشت: بحران ها به شكل های مختلف اتفاق می افتد، مردم انتظار دارند مدیران مرتبط در آن حوزه، سیاست های مناسبی اتخاذ كنند و این سیاست ها، اعتماد مردم را به مسئولان و مجموعه مرتبط افزایش می دهد.

وی افزود: بحران كرونا تجربه زیسته جدیدی از بحران هایی است كه ایران و جهان تجربه كرد، و به دلیل ناشناخته بودن كرونا در ابتدا یك سردرگمی را شاهد بودیم، اما به مرور زمان با كسب اطلاعات بیشتر و تجربه سایر كشورها كه چگونه عمل كردند، ایران تلاش كرد و اقدامات مناسب انجام داد.

رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران خاطرنشان كرد كه از جمله سیاست های متمركز در ایران، بهره مندی از ظرفیت سازمان های غیردولتی به ویژه در بخش اجتماعی بود. در واقع سیاست هایی اتخاذ شد كه سازمان های مردم نهاد ورود كردند.

دكتر موسوی چلك افزود: ورود سازمان مردم نهاد در حوزه اجتماعی موجب شد، گروه های درخطر مثل كودكان كار، معلولان، معتادان، كودكان خیابانی و مراكز اجراكننده خدمات در این حوزه با حضور سازمان های مردم نهاد، اقلام اولیه بهداشتی را در اختیار جامعه هدف قرار دهند، چون در ابتدای كرونا در مقطعی محدودیت هایی داشتیم .

بگفته وی، از دیگر اقدامات در حوزه خانواده های نیازمند تحت پوشش، تلاش برای جبران بخشی از هزینه ها توسط دولت بود. هرچند كمك ها كافی نبود، اما موجب كاهش نگرانی شد وحمایت هایی كه سازمان های مختلف برای كارگران بیكار شده تامین اجتماعی و پرداخت مستمری از كارافتادگی انجام دادند، از دیگر اقدامات بود.

مدیر پنل سیاستها، اقدامات و مداخلات اثربخش در دوران اپیدمی كووید 19 در دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19 همچنین گفت: تشكیل ستاد هماهنگی نیز اتفاق خوبی بود، معمولا" در بحران ها باید یك مرجعیت اول تصمیم گیری را بعهده بگیرد، بررسی وضعیت، مرور اتفاقات با حضور رئیس جمهوری موجب كاهش ناهماهنگی ها شد و به مرور شاهد هماهنگی بیشتر بودیم .

دكتر موسوی چلك افزود: توزیع واكسن، ایجاد پایگاه های گوناگون و تعدد مراكز واكسیناسیون، توسعه ظرفیت ها و اطلاع رسانی از سوی صدا وسیما جهت تشویق مردم به تزریق واكسن و تبعیت اكثریت مردم از برنامه واكسیناسیون و تلقیح دوز اول و دوم، و همچنین انجام پژوهش ها كه موجب سیاستگذاری مناسب و مدیریت بحران شد، از دیگر اقدامات و مداخلات اجتماعی در كنترل و پیشگیری اپیدمی كووید 19 بود.

گفتنی است، دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19، كه طی روزهای 15 و 16 آبان ماه جاری به همت رصدخانه اجتماعی كووید 19 مستقر در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری سازمانها و نهادهای مرتبط، و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، برگزار می شود، 12 مقاله در قالب سخنرانی و حدود 120 مقاله نیز بصورت پوستر به شركت كنندگان ارائه می دهد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۰۱:۰۸ - ۱۴/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۸