دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

رصدخانه اجتماعی، فرصتی برای ترجمان دانش حاصل از مطالعات اجتماعی كروناست
 
مدیر پنل پیامدهای اجتماعی كووید 19 در دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19:

رصدخانه اجتماعی، فرصتی برای ترجمان دانش حاصل از مطالعات اجتماعی كروناست

دكتر قباد مرادی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی كردستان روز پنجشنبه در آستانه برگزاری دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19 گفت: رصدخانه اجتماعی، فرصتی برای ترجمان دانش حاصل از مطالعات اجتماعی كروناست، كه توسعه و ارتقای مستمر آن به عنوان یك مركز ملی پیشنهاد می شود.

وی به عنوان مدیر پنل پیامدهای اجتماعی كووید 19 در دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19 به خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: رصدخانه اجتماعی، با توجه به نامش دیده بان پیامدهای اجتماعی سلامت و یك فرصت برای ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی كردستان در خصوص بخشی از پیامد های اجتماعی كووید 19 گفت: انگ و استیگمای ایجاد شده در افراد مبتلا به كرونا و خانواده های آنان در ابتدای دوران كرونا، موضوعی قابل تامل است، در ابتدای دوران كرونا و بعد از موج ابتدایی ایجاد شده و ابهامی كه در خصوص این بیماری وجود داشت، افراد از این بیماری به شدت می ترسیدند، این ترس باعث شده بود تا از افراد مبتلا و خانواده های آنان دوری كنند، این دوری كردن باعث طرد شدگی می شد. البته با فراگیر شدن این بیماری و در طول زمان، این انگ كمتر شد، ولی اثرات این انگ و طرد شدگی در مبتلایان به سادگی برطرف نمی شود.

دكتر مرادی افزود: تغییر الگوهای روابط اجتماعی با فاصله گذاری اجتماعی، یكی دیگر از پیامد های اجتماعی كرونا بود. با توجه به اینكه یكی از توصیه ها برای كنترل این بیماری، فاصله گذاری اجتماعی بود، تغییرات زیادی در الگوی روابط اجتماعی ایجاد شد و در شبكه های خانوادگی و دوستانه گسست ایجاد كرد. به خصوص افراد سالمند كه به توجه و حمایت بیشتری نیاز داشتند، بیشتر از این موضوع آسیب دیدند.

وی در خصوص آموزش در ایام كرونا اظهار داشت: یكی از كاركردهای موسسات آموزشی تعامل فراگیران با همسالانشان است، همه آموزش ها صرفا از طریق خواندن حاصل نمی شود، بخشی از كارایی آموزش با بودن در میان همسالان حاصل می شود كه تعطیلی طولانی موسسات آموزشی در دوران كووید-19 باعث آسیب به آموزش فراگیران در همه مقاطع شد.

دكتر مرادی همچنین گفت: متأسفانه افزایش فقر از دیگر پیامد های اجتماعی پاندمی كووید بود و اغلب یافته های حاصل از گزارشات كشورها بیانگر افزایش فقر بود، كه در این میان، مشاغل كم درآمد خیلی بیشتر آسیب دیدند و افزایش نابرابری های اجتماعی و اقتصادی در دوران پاندمی كووید-19 بیشتر به چشم خورد و افراد فقیر بیشتر به بیماری كرونا مبتلا شدند.

وی در ادامه افزود: تشكیل رصدخانه اجتماعی كووید 19، ایده خوبی بود و باید از پیشنهاد دهندگان این ایده و توسعه دهندگان این برنامه قدردانی كرد، چرا كه این كار می تواند با تجربیاتی كه تا این مدت كسب كرده، پیشنهادهای خوبی برای كاهش آسیب هایی كه از كووید-19 باقی مانده، داشته باشد و هم می تواند به عنوان یك مركز ملی توسعه یابد و با كمك آن، در آینده آمادگی بیشتری درمقابله با بحران های این چنینی، به جامعه بدهد .

دكتر مرادی افزود: رصدخانه اجتماعی كووید 19 باید برنامه مدون با سازوكار و زمانبندی مشخصی با منابع تعریف شده برای اهدافش داشته باشد و تلاش لازم برای كسب مرجعیت مطالعات اجتماعی سلامت در این رصدخانه صورت گیرد و البته حمایت لازم هم از آن بشود.

وی تاكید كرد: انجام پیمایش های منظم برای شاخص های مرتبط در كشور، آمادگی برای پاسخ به پدیده های جدیدی مانند كووید-19 و... می تواند بخشی از این ماموریت ها باشد و از آنجائی كه زمان زیادی از تاسیس این رصدخانه نمی گذرد و با توجه به خروجی هایی كه داشته است، موفق عمل كرده است.

دكترمرادی افزود: عملی كردن یك ایده، ایجاد یك ساز و كار برای آن، تامین منابع و داشتن خروجی های مانند كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19، می تواند شاخص های مثبتی برای این رصدخانه باشد، اما مهم ترین نكته، توسعه و ارتقای مستمر آن است كه امیدواریم این رصدخانه در این زمینه موفق باشد.

مدیر پنل پیامدهای اجتماعی كووید 19 با اشاره به برگزاری دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19 گفت: دستاوردهای این كنگره، مانند هر كنگره علمی می تواند محل ارائه آخرین دستاوردها و دانش در این زمینه باشد، می تواند محلی برای ارائه نتایج مطالعات انجام شده و شنیدن نظرات متخصصان باشد و نباید به سادگی تجربیات و دانش به دست آمده را فراموش كرد، این كنگره می تواند فرصتی برای ترجمان دانش حاصل از مطالعات اجتماعی كرونا باشد.

دكتر مرادی تصریح كرد: ترجمان دانش، معرفی نتایج تحقیقات در خصوص ابعاد اجتماعی كووید-19، بحث و تبادل نظر متخصصان مرتبط در چنین كنگره ای، ارائه راهكارها و توصیه های كاربردی می تواند از دستاوردهای این كنگره باشد.

وی افزود: كسب اطلاعات جامعه و البته به كارگیری توصیه ها، هدف نهایی همه برنامه های علمی است، اما به طور كلی دولت، مجلس و به طور خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، وزارت رفاه، و همه سازمان هایی كه با مردم كار می كنند، می توانند مخاطب این كنگره باشند و از دستاوردهای آن استفاده كنند، جامعه دانشگاهی نیز می تواند با تبادل دانش موجب ارتقای علمی این موضوع شود و محققان می توانند زمینه های تحقیق مورد نیاز را در چنین كنگره ای پیدا كنند.

مدیر پنل پیامدهای اجتماعی كووید 19 گفت: همه سازمان هایی كه مسئولیت های اجتماعی در مقابل مردم دارند نیز می توانند از دستاوردهای كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19 استفاده كنند.

وی در پایان این گفت وگو، پیشنهاد داد كه رصدخانه برای موثر بودن و كاربردی كردن نتایج این كنگره، به ترجمان دانش مقالات ارائه شده بپردازد، ذینفعان را یافته تا بتواند از نتایج آن بهره مند شوند.

گفتنی است، دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19، طی روزهای 15 و 16 آبان ماه جاری به همت رصدخانه اجتماعی كووید 19 مستقر در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری سازمانها و نهادهای درگیر، و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برگزار می شود.

با توجه به اهداف و پنل های طراحی شده برای این كنگره كه شامل « پیامدهای روانی - اجتماعی كووید 19، سلامت اجتماعی در دوران كووید 19، سیاست ها، اقدامات و مداخلات اثربخش در دوره اپیدمی كووید 19، درس آموخته های اپیدمی كووید 19 و نظام ارائه اطلاعات و اطلاع رسانی در دوران اپیدمی كووید 19» می باشد، 12 مقاله در قالب سخنرانی و حدود 120 مقاله نیز بصورت پوستر به شركت كنندگان ارائه می شود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۲۱:۳۷ - ۱۳/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶