دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

گزارش خشونت خانگی به 123؛ از ضرب و شتم تا تجاوز و خودكشی
 
تهران - ایرنا - هنوز در جامعه عده ای هستند كه نمی دانند همه انواع خشونت های خانگی از كودك آزاری و همسرآزاری تا سالمندآزاری و معلول آزاری و نیز اشكال متفاوت خشونت از خیانت تا تجاوز جنسی و حتی خودكشی را می توانند به 123 گزارش دهند تا مددكاران در اسرع وقت به موضوع رسیدگی كنند.
گزارش خشونت خانگی به 123؛ از ضرب و شتم تا تجاوز و خودكشی تهران - ایرنا - هنوز در جامعه عده ای هستند كه نمی دانند همه انواع خشونت های خانگی از كودك آزاری و همسرآزاری تا سالمندآزاری و معلول آزاری و نیز اشكال متفاوت خشونت از خیانت تا تجاوز جنسی و حتی خودكشی را می توانند به 123 گزارش دهند تا مددكاران در اسرع وقت به موضوع رسیدگی كنند.

هنگامی كه مددكاران اجتماعی با خودروی ویژه اورژانس اجتماعی به محل خشونت می رسند، زن آنقدر مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود كه دچار شكستگی دست و پا و سر شده و چشمش صدمه دیده بود. مددكاران اجتماعی بلافاصله او را به بیمارستان ارجاع می دهند.

پس از ترخیص از بیمارستان، این زن به خانه امن بهزیستی منتقل می شود تا بقیه روند رسیدگی به موضوع در محیطی آرام دنبال شود.

در مورد دیگری از همسرآزاری كه به 123 اطلاع داده شده است، هنگامی كه مددكاران اجتماعی به محل خشونت می رسند، خانم بارداری به دلیل ضربات شدید دچار سقط جنین شده و در همین حال از خانه بیرون انداخته شده است. این زن به دلیل صدمات روحی و روانی در بیمارستان روزبه بستری می شود. شوهر این زن به كراك اعتیاد داشته است.

همسرآزاری اغلب ناشی از اعتیاد شوهر است

آنطور كه مدیر سامانه خط 123 كل استان تهران به خبرنگار ایرنا می گوید، اغلب موارد همسرآزاری كه به خط 123 گزارش می شود، ناشی از اعتیاد شوهر است.

منیژه جابری می افزاید: مردم می توانند موارد همسرآزاری، كودك آزاری، كودكان كار و خیابان، سالمندآزاری، دختران فرار، معلول آزاری و تمام خشونت های خانگی، افكار خودكشی و اقدام به خودكشی، دختران و زنان در معرض آسیب و آسیب دیده و سایر افراد كه در شرایط بحرانی هستند، را به خط 123 گزارش كنند.

وی با اشاره به افزایش آمار همسرآزاری، خشونت خانگی و ضرب و شتم از طرف همسر در دوران كرونا، اضافه می كند: هنگام كرونا، ساعات كاری روتین افراد زیادی تغییر كرده بود و ساعات بیشتری در خانه می ماندند و آمار اختلاف ها و خشونت ها افزایش یافت.

هنگام كرونا، ساعات كاری روتین افراد زیادی تغییر كرده بود و ساعات بیشتری در خانه می ماندند و آمار اختلاف ها و خشونت ها افزایش یافت.مدیر سامانه خط 123 كل استان تهران می گوید: ضرب و شتم به خاطر اعتیاد یا مشكلات روحی و روانی یا اختلاف خانگی اتفاق می افتد و در اغلب موارد زن با بچه بیرون خانه انداخته می شوند. گاهی اوقات این زنان باردار هستند و شرایط به گونه ای است كه لازم است زن محیط پرخشونت خانه را ترك كند.

جابری می افزاید: معمولا خانواده یا همسایه گزارش همسرآزاری را می دهد و سر و صدای زوج ها عاملی است كه این گزارش ها به خط 123 داده شود.

بالاترین آمار گزارش ها به 123 درباره كودك آزاری است

مدیر سامانه خط 123 كل استان تهران می گوید: بالاترین آمار گزارش ها به 123 مربوط به كودك آزاری است. حقوق كودك به درستی تعریف نشده است. از نظر قانونی ولی قهری هر بلایی سر بچه می آورد و كسی نمی تواند او را مجازات كند.

جابری می افزاید: در موارد كودك آزاری، كودك را از خانواده دور می كنیم اما برای فرد آزارگر معمولا نمی توانیم اقدامی انجام دهیم.

وی در ادامه به موارد تجاوز كودكان از سوی محارم و اطرافیان اشاره می كند و می گوید: در یكی از این موارد، دختر سه و نیم ساله از سوی ناپدری مورد تجاوز قرار گرفته بود. این مورد از طریق همسایه ها گزارش شد. مادر و ناپدری این كودك اعتیاد دارند در خیلی از قسمت های بدن دختر، جای سوختگی مشاهده می شد.

شرایط سخت زندگی برخی خانواده ها را به سمت معلول آزاری سوق داده است

مدیر سامانه خط 123 كل استان تهران می گوید: گزارش معلول آزاری زیاد داریم. شرایط نگهداری فرد دارای معلولیت سخت است و هزینه بالایی برای خانواده دارد و شاید هم معلول آزاری به خاطر خستگی است كه به 123 اعلام می شود.

جابری می افزاید: در بسیاری از موارد، شرایط ساختمان اجازه نگهداری از معلولان سن بالا را نمی دهد. در اینگونه موارد خانواده ها افراد دارای معلولیت را آزار می دهند یا رها می كنند.

وی ادامه می دهد: هنگامیكه معلولیت شدید است فرد را به مراكز توانبخشی ارجاع می دهند اما گاهی معلولانی با مشكلات روانی داریم كه به همسایه ها آسیب می زنند یا باعث تشنج در ساختمان می شوند.

جابری می گوید: در مورد خاصی كه مردی معلولیت شدید داشت، صاحب خانه جوابشان كرده بود و باید بیرون می رفتند. زن كه دیگر توان نگهداری معلول را نداشته، خانه را ترك كرد و فرد دارای معلولیت یك هفته در خانه تنها بود.

از خیانت تا خودكشی

مدیر سامانه خط 123 كل استان تهران می گوید: براساس آمار گزارش های رسیده به خط 123، موضوع خیانت كاملا زیاد است. در موردی از خیانت، چند روز پیش زنی با خط اورژانس اجتماعی قبل از آنكه خودكشی كند تماس گرفت و اعلام كرد به علت تعدد خیانت زیاد همسرش قرص خورده و خودكشی كرد. او به بیمارستان منتقل شد.

جابری افزود: در مورد دیگری، زنی در خانه می بیند كه شوهرش به او خیانت می كند و با او درگیر می شود. زن مورد ضرب و شتم شدید قرار می گیرد و از خانه بیرون انداخته می شود. او اكنون در خانه امن بهزیستی پذیرش شده است.

تهران، مقصد تمام دختران فراری

مدیر سامانه خط 123 كل استان تهران می گوید: دختران فراری از شمال و جنوب و از تمام استان های كشور به تهران می آیند. آنها چند روز به واسطه قولی كه به آنها داده شده، ساپورت می شوند و بعد در خیابان رها می شوند.

جابری می افزاید: دختران فراری معمولا از طرف كلانتری ها به مراكز بهزیستی معرفی می شوند. هفته پیش دختری خودش به كلانتری مراجعه كرده بود و اعلام كرد كه راه برگشت به خانه ندارد. این دختر در مركز مداخله در بحران پذیرش شد تا با خانواده اش رایزنی و تحویل خانواده شود.

وی درباره اهمیت آشنایی مردم با خط اورژانس اجتماعی 123 خاطرنشان می كند: مردم باید به حقوق خود آگاه شوند و گزارش خشونت ها را به 123 اعلام كنند. در هر جامعه ای آسیب وجود دارد اما می توانیم با استفاده از خط اورژانس اجتماعی 123، این آسیب ها را به حداقل برسانیم و از بحران پیشگیری كنیم.

دختران فراری از شمال و جنوب و از تمام استان های كشور به تهران می آیند. آنها چند روز به واسطه قولی كه به آنها داده شده، ساپورت می شوند و بعد در خیابان رها می شوند.جابری اضافه می كند: گروه هدف اورژانس اجتماعی از دختر در معرض آسیب تا كودك و معلول آزاردیده متعدد است. كسی كه افكار خودكشی دارد و اطرافیان می خواهند پیشگیری كنند با شماره 123 تماس بگیرند. مددكاران اورژانس اجتماعی حتما مداخله می كنند. تمام تلفن ها ضبط می شوند و مددكاران ملزم به حضور و مداخله در موضوع هستند.

برچسب ها
- همسر آزاری
- كودك آزاری
- اورژانس اجتماعی
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۰:۰۶ - ۱۲/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۴