دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

واكسیناسیون، مهمترین راه پیشگیری از آنفلوآنزا
 
یك متخصص بیماری های عفونی با بیان اینكه بعضی از افراد بیماری آنفلوآنزا را با سرماخوردگی یكی می دانند، در حالی كه این ها با یكدیگر تفاوت های بسیار عمده ای دارند، گفت: آنفلوآنزا با علائم تب، لرز، سرفه و با نشانه های عمومی مثل كوفتگی، درد عضلات و سردرد شروع می شود در حالی كه سرماخوردگی تب ندارد و ...
واكسیناسیون، مهمترین راه پیشگیری از آنفلوآنزا دكتر سید محمد علوی با اشاره به اینكه آنفلوآنزا امسال زودتر از موعد مقرر در كشور و به خصوص در استان خوزستان شروع شد، گفت: آنفلوآنزا بیماری مهمی است كه باید به آن توجه جدی شود.

به گزارش ایسنا به نقل از وب دا خوزستان، وی افزود: در مرحله اول باید بدانیم كه بیماری آنفلوآنزا چه علائمی دارد. متاسفانه خیلی مواقع بعضی از افراد بیماری آنفلوآنزا را با سرماخوردگی یكی می دانند، در حالی كه این ها با یكدیگر تفاوت های بسیار عمده ای دارند. آنفلوآنزا با علائم تب، لرز، سرفه و با نشانه های عمومی مثل كوفتگی، درد عضلات و سردرد شروع می شود؛ در حالی كه سرماخوردگی تب ندارد و ممكن است با علائم آبریزش، ترشحات، سرفه و یا عطسه نمایان شود.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: آنفلوآنزا عوارض دارد و اگر به موقع تشخیص داده نشود به خصوص در افرادی كه بیماری زمینه ای دارند، می تواند باعث تشدید بیماری و منجر به فوت شود. در حالی كه سرماخوردگی یك نوع بیماری است كه دوره آن دو یا سه روز است و ممكن است و خود به خود و بدون درمان بهبود پیدا كند. بنابراین توجه كنیم بیماری آنفلوآنزا كه در فصل پاییز شایع شده و متاسفانه موارد آن هم افزایش پیدا كرده، بیماری مهمی است و نیاز به پیگیری و مراقبت دارد.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز به راه های مهم پیشگیری از آنفلوآنزا اشاره و خاطرنشان كرد: زمانی كه درگیر بیماری كرونا بودیم و دستورالعمل های بهداشتی مخصوصا استفاده از ماسك رعایت می شد، آنفلوآنزا در استان خوزستان مساله ساز نبود، به گونه ای كه در سال 99 آنفلوآنزا نداشتیم و سال بعد از آن نیز كمتر بود. با كمرنگ شدن كرونا، عدم استفاده از ماسك، حساس شدن افراد و تغییرات اقلیمی، امسال بیماری آنفلوآنزا زودتر از موعد مقرر شروع شد.

علوی در ادامه بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی تاكید كرد و گفت: علاوه بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی مخصوصا شستن دست ها با آب و صابون، استفاده از ماسك، رعایت فاصله گذاری و عدم حضور در مكان های شلوغ، مسئله مهم واكسیناسیون است. واكسن بسیار موثر و مفیدی كه در مراكز بهداشت و داروخانه ها وجود دارد، واكسن ایرانی، واكسن هلندی و واكسن فرانسوی است؛ البته همه افراد نیاز به واكسن ندارند، بلكه افراد بالای 65 سال، كودكان زیر 5 سال، زنان باردار و افراد با بیماری زمینه ای گروهی هستند كه آنفلوآنزا می تواند برای آنها خطرناك باشد.

این متخصص بیماری های عفونی افزود: گروه مورد توجه دیگر كسانی هستند كه از افراد دارای بیماری زمینه ای و سالمندان مراقبت می كنند. بنابراین مراقبان افراد با بیماری زمینه ای، شاغلین در آسایشگاه ها، مراكز توانبخشی و مراكز محل نگهداری معلولین و غیره نیز نیاز به تزریق واكسن آنفلوآنزا دارند.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز به بچه های زیر 18 سالی كه به علت بیماری زمینه ای، آسپرین مصرف می كنند، اشاره كرد و گفت: این گروه نیز باید واكسن بزنند، چرا كه اگر به آنفلوآنزا مبتلا شوند و آسپرین مصرف كنند، ممكن است به بیماری های خطرناكی مبتلا و جانشان تهدید شود.

علوی در پایان عنوان كرد: توصیه می شود والدین در صورت مشاهده علائم بیماری در فرزندان خود مخصوصا دانش آموزان، سریعا به مطب پزشك مراجعه كنند و از حضور آن ها در مدارس خودداری شود تا باعث ابتلا و انتشار بیماری در سایر افراد نشوند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۲۰:۲۷ - ۱۱/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲