دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

ارائه خدمات حمایتی به سه هزار دانش آموز كردستانی با نیاز ویژه
 
سنندج- ایرنا- رییس آموزش و پرورش استثنایی كردستان گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از سه هزار دانش آموز با نیاز ویژه در مدارس مستقل و ضمیمه، خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی می گیرند.
ارائه خدمات حمایتی به سه هزار دانش آموز كردستانی با نیاز ویژه سنندج- ایرنا- رییس آموزش و پرورش استثنایی كردستان گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از سه هزار دانش آموز با نیاز ویژه در مدارس مستقل و ضمیمه، خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی می گیرند.

طالب محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 74 مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستایی استثنایی به هزار و 433 دانش آموز با نیاز ویژه دختر و پسر، خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می دهند.

وی با اشاره به فعالیت 531 نفر از عوامل اجرایی در مدارس با نیازهای ویژه استان، گفت: 536 دانش آموز تحت آموزش تلفیقی فراگیر و یك هزار و 400 دانش آموز دارای مشكلات ویژه در مدارس عادی و با بهره مندی از خدمات آموزش وپرورش استثنایی استان تحصیل می كنند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی كردستان با اشاره به اجرای برنامه سلامت سنجش نوآموزان افزود: 100 درصد جامعه هدف استان در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان شركت كردند و سلامت 31 هزار و 105 نفر ارزیابی شد.

فعالیت 27 مركز آموزشی و توانبخشی در كردستان

وی در ادامه با بیان اینكه 27 مركز آموزشی و توانبخشی مشكلات ویژه یادگیری، در تمام شهرستان ها و مناطق تابعه استان فعالیت دارد، گفت: از این تعداد 21 مركز دولتی و 6 مركز غیردولتی است كه فرآیند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز كه بر اساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود را به دانش آموزان جامعه هدف ارائه می دهند.

محمدی افزود: مراكز مشكلات یادگیری در حقیقت نقش اورژانس آموزش و پرورش را ایفا می كنند كه هم مشكلات شناختی، عاطفی و روانی دانش آموزان را تشخیص داده و هم درمان و اقدامات اصلاحی و ترمیمی را انجام می دهند.

وی با بیان اینكه هر ساله تعدادی دانش آموز دوره ابتدایی برای دریافت خمات آموزشی و توانبخشی به مراكز مشكلات ویژه یادگیری مراجعه می كنند، اظهار داشت: این دانش آموزان با وجود داشتن بهره هوشی مناسب در یك یا 2 درس كه اغلب خواندن، نوشتن و یا ریاضی است مشكل دارند كه به منظور جلوگیری از افت تحصیلی به این مراكز مراجعه و از خدمات آموزشی و حمایتی بهره می برند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی كردستان افزود: با تشخیص بهنگام مشكلات ویژه یادگیری و با مداخلات آموزشی و درمانی خاص می توان در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مشكلاتی كه در اثر ناتوانی در تحصیل و ارتباطات این دانش آموزان رخ می دهد به نتایج خوبی دست یافت.

به گفته وی یكی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، وجود مشكلات ویژه یادگیری در آنان است كه منجر به افت تحصیلی و كاهش اعتماد به نفس آنها می شود كه لطمات جبران ناپذیری به لحاظ روانی و اقتصادی به دانش آموز، خانواده و نظام آموزش و پرورش كشور وارد خواهد كرد.

برچسب ها
- كردستان
- مدارس استثنایی
- دانش آموزان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۶:۴۹ - ۱۴/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۳