دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

اشتغال معلولان مورد توجه سازمان بهزیستی قرار بگیرد
 
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: اشتغال معلولان مورد توجه سازمان بهزیستی قرار بگیرد، نباید اجازه دهیم تسهیلات اشتغال در این حوزه برگشت بخورد، همچنین اختصاص سهیمه سه درصدی جذب معلولان در دستگاه های اجرایی مورد توجه جدی دستگاه ها در آزمون های استخدامی قرار بگیرد.
اشتغال معلولان مورد توجه سازمان بهزیستی قرار بگیرد غلامعلی حیدری 14 آبان ماه در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن معلولان چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود 32 هزار معلول در استان، اظهار كرد: جمعیت معلولان استان قابل توجه است و باید توجه ویژه ای به این قشر صورت بگیرد، امروز مباحث مربوط به توانبخشی و كار درمانی برای معمولان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تلاش كنیم این خدمات به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار بگیرد و نظام سلامت نیز این مسئله را مورد توجه قرار دهد.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: این استان دارای محرومیت است و نمی توان از ظرفیت منابع مالی كارخانجات و واحدهای تولیدی برای ارائه خدمات به معلولان استفاده كرد، بنابراین باید پیگیری اعتبارات از مركز مورد توجه باشد، همچنین امكانات و تجهیزات بیش تری از مركز درخواست شود.

وی با تاكید بر اینكه جلسات كمیته مناسب سازی معابر، ادارات و ... برای تسهیل تردد معلولان و جانبازان به صورت مستمر برگزار شود، گفت: همچنین مصوبات این جلسات باید اجرایی شود.

حیدری با بیان اینكه بسیاری از دستگاه های اجرایی دارای سالن و امكانات ورزشی هستند، عنوان كرد: سازمان بهزیستی می تواند با انعقاد تفاهم نامه با این ادارات، این مكان های ورزشی را در اختیار جامعه معلولان برای استفاده قرار بدهد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینكه معلولان دارای توانمندی های بسیاری هستند، خاطرنشان كرد: این توانمندی ها باید به روش های مختلف مانند فراهم كردن شرایط حضور ورزشكاران معلول در مسابقات ورزشی، برگزاری نمایشگاه برای به نمایش گذاشتن تولیدات و ... به منصه ظهور گذاشته شود.

وی تاكید كرد: اشتغال معلولان مورد توجه سازمان بهزیستی قرار بگیرد، نباید اجازه دهیم تسهیلات اشتغال در این حوزه برگشت بخورد، همچنین اختصاص سهیمه سه درصدی جذب معلولان در دستگاه های اجرایی مورد توجه جدی دستگاه ها در آزمون های استخدامی قرار بگیرد.

حیدری با تاكید بر اینكه نباید نگاه ترحم آمیز به معلولان در جامعه داشته باشیم، بیان كرد: معلولان نیز همانند سایر افراد باید شرایط حضور در جامعه داشته باشند، آموزش این قشر مورد توجه جدی قرار بگیرد، صدا و سیما و رسانه ها نیز می توانند در این حوزه فرهنگ سازی كنند.

32 هزار معلول در استان تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند

در ادامه علی نصیری- مدیركل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینكه 32 هزار معلول در استان تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، اظهار كرد: 13 هزار نفر از معلولان استان را معلولان جسمی و حركتی تشكیل می دهند.

وی بیان كرد: معلولان از نظر شدت معلولیت به چهار دسته خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم می شوند كه حدود 1832 نفر از معلولان استان را معلولیت خیلی شدید تشكیل می دهند.

نصیری با بیان اینكه در مراكز روزانه و شبانه روزی به معلولان استان خدمت ارائه می شود، عنوان كرد: این خدمات شامل ویزیت توسط پزشك، روانپزشك، خدمات مددكاری، توانبخشی، فیزیوتراپی و درمانی است.

مدیركل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در خصوص صدور كارت شناسایی ویژه معلولان در استان، یادآور شد: دستگار صدور كارت در سنوات گذشته در استان دچار مشكل شده بود كه با پیگیری های صورت گرفته این دستگاه خریداری و به سرعت كارت شناسایی معلولان استان صادر می شود.

برای حضور ورزشكاران معلول در مسابقات ورزشی، نیازمند ویلپچر سبك ورزشی هستیم

در ادامه سیاوش نظری- رئیس هیات مدیره انجمن معلولان چهارمحال و بختیاری با بیان اینكه ساختمان تشكل های معلولان در شهركرد بسیار فرسوده است، اظهار كرد: تقاضا داریم اداره كل راه و شهرسازی یك قطعه زمین در اختیار این تشكل ها قرار دهد تا بتوانیم با فروش این ساختمان فرسوده، ساختمان جدید را احداث كنیم.

وی با انتقاد از وضعیت ادارات و معابر سطح شهر، گفت: در بسیاری از ادارات، بانك ها، مراكز درمانی و پارك ها شرایط برای حضور معلولان و تردد آن ها فراهم نیست، باید شاهد بروزرسانی مناسب سازی در این حوزه باشیم.

نظری با اشاره به اینكه قهرمانان بسیاری در حوزه ورزش در بین معلولان چهارمحال و بختیاری وجود دارد، تصریح كرد: ورزش نیازمند امكانات است، بسیاری از دستگاه های اجرایی در اختصاص امكانات به معلولان همكاری لازم را ندارند و نیازمند یك مكان ورزشی ویژه معلولان در استان هستیم.

رئیس هیات مدیره انجمن معلولان چهارمحال و بختیاری بیان كرد: برای حضور ورزشكاران معلول در مسابقات ورزشی، نیازمند ویلپچر سبك ورزشی هستیم، همچنین قهرمان تیراندازی استان در حوزه معلولان برای تمرین نیازمند تپانچه است.

وی در پایان گفت: سهمیه استخدام سه درصدی معلولان در دستگاه های اجرایی چهارمحال و بختیاری عملا اجرا نمی شود و افراد معلول پس از قبولی در آزمون كتبی در مصاحبه به علت معلولیت رد می شوند.

بسیاری از تاكسی های تلفنی و اینترنتی از ارائه خدمت به معلولان امتناع می كنند

در پایان ژیلا حیدری- عضو هیات مدیره انجمن معلولان چهارمحال و بختیاری، گفت: یكی از مشكلات معلولان در استان نداشتن كارت شناسایی است كه باید این كار تسریع شود.

وی بیان كرد: بسیاری از تاكسی های تلفنی و اینترنتی از ارائه خدمت به معلولان امتناع می كنند و یا درخواست كرایه مازاد دارند.

حیدری در پایان عنوان كرد: برای استفاده معلولان از مكان های ورزشی در چهارمحال و بختیاری، مكان هایی مشخص شود تا این مراكز به معلولان برای استفاده معرفی شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۵۵ - ۱۴/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۴