دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

براساس تحقیقات جهانی، آسیب پذیری زنان از منظر سلامت با همه ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی مطرح است
 
در دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19 اعلام شد:

براساس تحقیقات جهانی، آسیب پذیری زنان از منظر سلامت با همه ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی مطرح است

دكتر شیرین احمدنیا دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی امروز (یكشنبه) در دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19 اعلام كرد: تحقیقات جهانی نشان می دهد، آسیب پذیری زنان از منظر سلامت با همه ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی مطرح است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر احمدنیا عضو پنل پیامدهای روانی، اجتماعی، اقتصادی، حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 در سخنرانی خود تحت عنوان " پیامدهای روانی و اجتماعی بحران كرونا با تاكید بر سلامت زنان "، افزود: بروز بحران های بهداشتی بار دیگر به ما یادآور می شود، خیلی از مسایلی كه در حیطه پزشكی و بهداشت و درمان مطرح می شوند، ریشه در مسایل اجتماعی و فرهنگی دارد و تبعات آنها بر زندگی اجتماعی و اقتصادی جوامع قابل مشاهده است.

وی با تاكید براینكه زنان یكی از گروه های آسیب پذیر در پیش از بروز كرونا و بعد از كرونا هستند، تصریح كرد: زنان نیمی از جمعیت كشور را تشكیل می دهند، اما جزو گروه های آسیب پذیر محسوب می شوند، چرا كه گروه های آسیب پذیر، گروه هایی هستند كه دسترسی آنان به منابع بصورت نابرابر با دیگر گروه ها بوده و این عدم دسترسی به فرصت ها را در مورد كودكان، جوانان، سالمندان، بیماران خاص، افراد دارای معلولیت، افراد حاشیه نشین و همه كسانی كه مورد تبعیض های ساختاری قرار می گیرند، می بینیم و در همه این موارد، زنان سهم قابل توجهی را دارند.

دكتر احمدنیا افزود: ریشه آسیب پذیری زنان از منظر سلامت با همه ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی، در این است كه زنان بعنوان یك گروه اجتماعی معمولا از پایگاه پائین تری از لحاظ اجتماعی برخوردارند و همین موضوع، دسترسی آنان را به منابع مالی محدودتر می كند و عدم نظارت و كنترلی كه نسبت به سلامتی خودشان دارند، تشدید می شود.

وی همچنین گفت: در كل، زنان در خانواده های كم درآمد، بصورت مضاعف دچار مشكلاتی بلحاظ برخورداری یا عدم برخورداری می شوند. این زنان از بابت شرایط بهداشتی، شرایط محیطی و فیزیكی آسیب پذیری بالاتری را تجربه می كنند. از بعد جسمانی نیز به همین ترتیب و با توجه به اینكه ابعاد سلامت، رابطه تنگاتنگی با یكدیگر دارند، و آسیب پذیری زنان از بعد اجتماعی، به بعد جسمی آنان نیز تسری پیدا می كند.

این استاد دانشگاه افزود: در واقع، زنان به دلیل فرصت محدودتر برای حضور در بازار رسمی اشتغال، از حمایت اجتماعی كمتری نسبت به مردان برخوردارند. ضمن اینكه توجه داریم، تغییر و تحولات جمعیتی نشان می دهد كه زنان سرپرست خانواده رو به افزایش هستند و اینها معرف گروه هایی هستند كه معمولا از بیمه های درمانی خوبی برخوردار نیستند و یا كلا بیمه درمانی ندارند، بهرحال با هزینه های بهداشتی و درمانی مواجه بوده و به دلیل محدودیتی كه در تامین منابع مالی دارند، مشكلاتی برای رسیدگی به سلامتی خودشان دارند.

دكتر احمدنیا به آسیب پذیری زنان بلحاظ روانشناختی نیز اشاره كرد و گفت: جمعیت زنان به دلیل مشكلات و محدودیت هایی كه بیان شد، با مسایل روانشناختی بیشتری نسبت به مردان روبه رو هستند. افسردگی در میان زنان، شایع تر است و حتی شواهدی گویای این مساله می باشد كه این اختلال روانشناختی در میان زنان، حدود دو برابر مردان است.

وی تاكید كرد كه تعیین كننده های اقتصادی و اجتماعی سلامت در سلامتی افراد جامعه نقش دارند و نمی توان سلامتی جامعه را صرفا مختص به عملكرد متولیان نظام سلامت بدانیم، بلكه زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی، تعیین كننده های سلامتی افراد می باشند. و متولیان سلامت كه نقش خود را بیشتر در درمان نشان می دهند، در واقع بخش كوچكی از مسئولیت سلامتی را به عهده دارند و چون بیماری ها در بستر اجتماعی و فرهنگی، شكل می گیرند، تشدید یا تضعیف می شوند و ویژگی های گروه های انسانی از منظر جنسیت، سواد، مذهب و قومیت آنان در كنار مولفه های روانی و اجتماعی دیگر مثل شیوه ساختار توزیع ثروت، مدیریت منابع انسانی، عملكرد رسانه ها و ... و در مجموع، سیاستگذاری ها تعیین كنندگی بیشتری دارند.

وی با اشاره به شرایط بعد از پاندمی كرونا نیز اظهار داشت: تمام گزارش های بین المللی حاكی از تاثیراتی است كه از منظر اجتماعی حائز اهمیت هستند، بویژه با تمركز بر كشورهای با درآمد متوسط و رو به پائین كه مورد مطالعه قرار گرفتند، افراد كم درآمد، بیشترین تبعات اقتصادی همه گیری را متحمل می شوند و زنان، از میان همه افرادی كه دچار عدم امنیت غذایی یا فقر درآمدی می شوند، بیشترین جمعیت را تشكیل می دهند.

استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تاكید كرد كه در حمایت های جبرانی، زنان در اولویت قرار دارند و تاكید براین است كه نابرابری های موجود در طول پاندمی كرونا، افزایش پیدا كرده و وقتی صحبت از اقشار آسیب پذیر می كنیم، زنان در معرض بیشترین آسیب قرار دارند.

وی همچنین در جمع بندی خود گفت: طبق شواهد علمی، همه گیری كووید 19 در آسیب پذیرترین گروه های جمعیتی زنان، زنان در دوران بارداری و در سال اول پس از زایمان تاثیرات روانی و اجتماعی قابل توجهی از همه گیری كووید داشته اند.

دكتر احمدنیا افزود: آنچه كه توسط محققان بیشتر مورد تاكید قرار گرفته، پیامدهای اجتماعی و روانی و شناختی كرونا است كه مهمترین آنها در عرصه خشونت ها و بروز خشونت های خانگی بوده كه زنان بخاطر جایگاه اقتصادی و اجتماعی شان بیشتر در معرض خشونت ها بودند و این موضوع در گزارش های داخل كشور و هم در سطح بین الملل بیان شده است.

وی ادامه داد: زنان به دلیل ویژگی های فرهنگی اشتغال در ایران، بیشترین نسبت را در میان شاغلان ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی دارند، لذا از این بابت نیز بیشتر در معرض مخاطرات جسمی، روانی و اجتماعی همه گیری كووید 19 قرار گرفتند، بنابراین نیاز است كه ما ملاحظات جنسیتی در هرگونه سیاستگذاری برای مواجهه با پیامدها كه قرار است اتخاذ شود، داشته باشیم.

گفتنی است؛ دومین كنگره رصد اجتماعی كووید 19 از امروز به مدت دو روز، به همت رصدخانه اجتماعی كووید 19 و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شده است و دارای امتیاز بازآموزی برای شركت كنندگان می باشد.

تعداد 142 مقاله به صورت سخنرانی و به شكل پوستر، پیرامون پنج محور « پیامدهای روانی، اجتماعی، اقتصادی حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 »، « سیاست ها، اقدامات، مداخلات و درس آموخته ها در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 »، « درس آموخته های همه گیری كووید 19، فرصتی برای آمادگی در برابر حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك احتمالی در آینده »، « سیاست ها، اقدامات و مداخلات اثربخش در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 » و « نظام ارائه اطلاعات و اطلاع رسانی در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 »، به شركت كنندگان این كنگره ارائه می شود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۲:۳۹ - ۱۶/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱