دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

حمایت اجتماعی دولت و حاكمیت در كرونا و بحران ها، ضروری است
 
در دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19 اعلام شد:

حمایت اجتماعی دولت و حاكمیت در كرونا و بحران ها، ضروری است

رئیس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19، امروز (یكشنبه) در دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19 گفت: حمایت اجتماعی دولت و حاكمیت در كرونا و بحران ها، ضروری است و باید كرامت انسانی را در حمایت های اجتماعی لحاظ كرد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر مهرداد فرخی عضو هیات رئیسه پنل " سلامت اجتماعی در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 " افزود: از سال 1390 تا سال 1398و به جز یكی دو سال، شاهد روند نزولی در بحث تولید ناخالص داخلی بودیم و با توجه به روند كوچكی اقتصاد ناشی از تحریم ها و ... وضعیت اقتصادی خوبی در مقایسه با سال 1390 نداشتیم.

وی در ادامه اظهار داشت: 7 درصد تولید ناخالص ملی برای حمایت از كرونا لحاظ شده اما با این وجود در كرونا بسیاری از افراد روزمزد، شغل خود را از دست دادند، بیكار شدند، برخی بیمار شدند، تعطیلی موقت برخی اصناف، هزینه گران ماسك در روزهای ابتدایی كرونا، هزینه نگهداری از بیمار كرونایی از تغذیه حاوی پروتئین و میوه جات تا هزینه الكل و شوینده ها و سایر ملاحظات، هزینه بردار است .

عضو هیات علمی مركز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا گفت: فردی كه با از دست دادن شغلش در پاندمی كرونا، بیكار شد تا كنون نیز بیكار مانده، پس اثرات پاندمی كرونا ادامه خواهد داشت و محدود به كرونا نبوده است.

وی با اشاره به مطالعات متعدد رصدخانه اجتماعی كووید 19 در حوزه سلامت اجتماعی در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19، افزود: مطالعات نشان داد، نابرابری های اقتصادی در كرونا جلوه گر و پررنگ تر شد، حدود 19 میلیون نفر از مردم كشور با فقر دست و پنجه نرم می كنند در حالیكه آمار بالایی از افراد در رفاه مطلق هستند و این فاصله طبقاتی در كشور عواقب متعددی خواهد داشت .

دكتر فرخی با اشاره به نرخ بیكاری در بین زنان و مردان جامعه اظهار داشت: برای كاهش یا جلوگیری از عوارض اجتماعی كرونا باید دولت و حاكمیت حمایت اجتماعی داشته باشند و در صورت عدم حمایت ها یا نبود ملاحظات خاص، فاصله طبقاتی بیشتر می شود و به نفع سلامت اجتماعی مردم نیست .

سخنران پنل سلامت اجتماعی در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 افزود: در حمایت های اجتماعی كه به سطوح كم برخوردار می رسد، باید كرامت افراد جامعه را درنظر داشت .

انتهای پیام /

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۲۰:۴۹ - ۱۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۲