دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

درد ساق پا؛ عارضه ای شایع در سنین مختلف
 
ساق پا به دلایل مختلفی دچار درد می شود. گاهی فعالیت شدید و استفاده زیاد از عضلات پا درد ایجاد می كند. در كودكان معمولا علت درد ساق پا درد رشد بوده و در افراد مسن ضعیف شدن عضلات است.
درد ساق پا؛ عارضه ای شایع در سنین مختلف

به گزارش «تابناك»، اگر شما هم جز افرادی هستید كه مدام دچار پادرد می شوید، احتمالا به دنبال علت درد ساق پا هستید. ساق پا یكی از قسمت هایی است كه در تمام طول روز و فعالیت ها از آن استفاده می شود. علت درد در این ناحیه از پا می تواند آسیب حین ورزش و فعالیت بدنی یا مشكل در رگ های خونی، اعصاب، ماهیچه ها، مفاصل، بافت های نرم و استخوان باشد.

درصورتی كه درد ساق پای شما بعد از گذشت چند روز بهبود پیدا نكرده است یا درد آن ناگهانی و شدید شروع شده است، حتما برای بررسی علت آن به دكتر ارتوپد مراجعه كنید. برای ارتباط با بهترین پزشكان می توانید از طریق سایت دكترتو اقدام كنید. در دكترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امكان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

یكی از شایع ترین مشكلاتی كه بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند، درد در ناحیه ساق پا است. معمولا آسیب های جزئی یا فعالیت بیش از حد باعث بروز این مشكل می شود. در این شرایط مراجعه به پزشك نیاز نبوده و با استراحت و درمان های خانگی ساده درد از بین می رود.

اما گاهی درد شدید و ناگهانی شروع شده یا با گذشت چند روز برطرف نمی شود. این حالت ممكن است مربوط به شرایط پزشكی جدی باشد. هر نوع مشكلی در رگ های خونی، استخوان، بافت ساق پا، اعصاب، ماهیچه ها یا مفاصل می تواند دردی مبهم یا درد شدید ایجاد كنند. در ادامه مهم ترین دلایل درد ساق پا را عنوان كرده و هر یك را توضیح می دهیم.

1. گرفتگی عضلات علت درد ساق پا در بسیاری از مواقع می تواند گرفتگی عضلات پا باشد. گاهی خستگی یا كم آبی عضلات باعث بروز این عارضه می شود. گرفتگی عضلات درد ناگهانی و شدید ایجاد می كند. زمانی كه ماهیچه دچار اسپاسم می شود، می توان توده سفتی را زیر پوست احساس كرد. گاهی ممكن است كمی قرمزی و تورم هم در اطراف آن ناحیه مشاهده شود. مصرف برخی داروها نیز باعث بروز چنین مشكلی می شود. داروهایی مانند دیورتیك ها و استاتین ها جز این دسته از داروها هستند.

به نقل از webmd در رابطه با علت گرفتگی عضلات پا:

گرفتگی عضلات با افزایش سن بیشتر اتفاق میفتد. همچنین اگر در هوای گرم بیرون هستید و آب كافی ننوشید، احتمالا دچار این عارضه خواهید شد. گرفتگی عضلات معمولا خودبه خود از بین می رود و نشانه هیچ مشكل خاصی نیست. اما اگر اغلب دچار گرفتگی عضلات می شوید، با پزشك خود صحبت كنید.

2. مشكلات عروقی مشكلات عروقی و باریك شدن شریان ها باعث می شود كه زمان راه رفتن بی حسی یا گرفتگی در پاها احساس كنید. با وجود بیماری شریان محیطی شخص در پاها احساس سرما می كند و ممكن است رنگ پا نیز كمی تغییر كند. معمولا ترك سیگار و تغییر برخی عادات باعث بهبود این وضعیت می شود.

3. شین اسپلینت در بسیاری از مواقع آسیب به پا باعث بروز این مشكل می شود. یكی از عارضه هایی كه بعد از آسیب ممكن است ایجاد شود، شین اسپلینت است. اگر عضلات نزدیك استخوان ساق پا به دلیل استفاده بیش از حد پاره شوند، درد شدیدی در این ناحیه به وجود می آید. درد معمولا در قسمت داخلی استخوان پا یا درشت نی ظاهر می شود.

گاهی آسیب به پا باعث پارگی عضلات شده و دردی شدید در ساق پا ایجاد می شود.
4. آسیب عصب سیاتیك فشرده شدن عصب سیاتیك در پایین ستون فقرات می تواند باعث ایجاد درد ساق پا شود. این درد ممكن است شبیه به گرفتگی باشد یا آن ناحیه تیر بكشد. در افرادی كه دچار این آسیب می شوند، نشستن و ایستادن همراه با درد است.

عوامل مختلفی مانند لیز خوردن، فتق دیسك، لغزش مهره ها، اسپاسم عضلات باسن و تنگی ستون فقرات می توانند باعث آسیب عصب سیاتیك شوند. معمولا پزشك برای درمان سیاتیك داروی ضد درد تجویز كرده و چند جلسه فیزیوتراپی را توصیه می كند. اما اگر آسیب شدید باشد، نیاز به جراحی است.

آسیب به عصب سیاتیك باعث دردی شبیه به گرفتگی یا تیر كشیدن در ساق پا می شود. پزشك برای درمان این درد فیزیوتراپی را تجویز می كند.

درد ساق پا؛ عارضه ای شایع در سنین مختلف

5. التهاب تاندون تاندون ها تارهای ضخیمی هستند كه ماهیچه را به استخوان وصل می كنند. التهاب تاندون یا تاندونیت باعث می شود كه حركت دادن مفصل دشوار شده و دردی در این ناحیه ایجاد شود. در بیشتر مواقع تاندون های همسترینگ یا آشیل دچار چنین مشكلی می شوند.

6. سندروم بیش حركتی مفاصل این سندروم یك نوع اختلال ژنتیكی است كه باعث انعطاف پذیری بیش از حد مفاصل می شود. در نتیجه درد شدیدی در مفاصل به وجود می آید. اگر انعطاف پذیری مفاصل در ناحیه پاها باشد، شخص در ساق پا درد زیادی را احساس می كند.

7. تشكیل لخته خون در پا یا ترومبوز وریدی عمقی (DVT ) گاهی ممكن است در ورید لخته خون ایجاد شود. معمولا این عارضه در ران یا ساق پا به وجود می آید. برخی مواقع ترومبوز سیاهرگ عمقی هیچ علائمی نداشته و گاهی باعث درد، تورم پا و قرمزی شود. در صورت بروز چنین علائمی باید سریعا به پزشك مراجعه كنید. زیرا حركت لخته می تواند منجر به آمبولی ریه شود. پزشك برای این دسته از بیماران داروهایی تجویز می كند كه از تشكیل و رشد لخته خون جلوگیری كند.

اگر دچار چنین علائمی هستید و درد شما كاهش پیدا نمی كند، حتما به متخصص داخلی یا دكتر ارتوپدی مراجعه كنید. برای ارتباط با بهترین پزشكان می توانید از طریق سایت دكترتو اقدام كنید. در دكترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امكان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود درد.

8. آترواسكلروز زمانی كه چربی و كلسترول در رگ ها تجمع پیدا كنند، رگ ها سفت و باریك شده و شخص دچار بیماری آترواسكلروز می شود. شریان ها اكسیژن را به قسمت های مختلف بدن می رسانند. اگر انسداد در شریان های پا ایجاد شود، اكسیژن كافی به این قسمت نرسیده و ساق پا درد می گیرد.

9. تنگی كانال نخاعی زمانی كه فضای داخلی ستون فقرات باریك شود، به اعصاب این ناحیه فشار وارد می كند. در نتیجه ممكن است شخص در پاها احساس درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف كند. معمولا با دارو و فیزیوتراپی این مشكل برطرف می شود. اما گاهی برای درمان تنگی كانال نخاعی نیاز به جراحی است.

10. كشیدگی عضلات این عارضه بیشتر در افراد ورزشكار دیده می شود. در ورزشكاران علت درد ساق پا معمولا كشیدگی بیش از حد ماهیچه است. درد بسیار شدید بوده و بلافاصله شروع می شود. با لمس آن ناحیه، درد شدت پیدا می كند. برای درمان این عارضه و كاهش درد از كیسه یخ استفاده می شود. باید برای چند روز هر 20 دقیقه كمپرس یخ را روی پای خود قرار دهید.

یكی از علت های اصلی درد ساق پا در ورزشكاران كشیدگی عضلات است.
11. نوروپاتی محیطی زمانی كه در اعصاب بدن اختلال ایجاد شود، پیام های مغز به سایر قسمت های بدن با مشكل منتقل می شود. بیماری دیابت، مصرف برخی داروها، جراحات و عفونت می توانند باعث بروز این بیماری شوند. اگر اعصاب پاها دچار اختلال شود، شخص در ساق پا احساس گزگز می كند. گاهی هم ممكن است حالت بی حسی یا ضعف در پاها را احساس كند.

نوروپاتی محیطی به دلیل اختلال در سیستم اعصاب ایجاد می شود. اختلال در اعصاب پا باعث گزگز، بی حسی و ضعف در ساق پا می شود.

12. آرتروز شایع ترین بیماری مربوط به مفاصل بیماری آرتروز است. اگر آرتروز در ناحیه لگن، ساق پا، زانو یا مچ پا ایجاد شود، راه رفتن را مشكل می كند. این بیماری باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شده و روی فعالیت های روزمره تاثیر می گذارد. متاسفانه برای آرتروز درمانی وجود ندارد. برخی تمرینات ورزشی و حفظ وزن مناسب می تواند علائم آن را كاهش دهد.

13. رگ های واریسی گاهی علت درد ساق پا می تواند واریس باشد. این عارضه با برآمدگی رگ ها مشخص می شود.
14. شكستگی تنشی استخوان ساق پا شكستگی تنشی استخوان در واقع یك ترك كوچك روی استخوان ساق پا است. زمانی كه بیش از حد از عضلات اطراف استخوان ساق پا استفاده می شود، خطر این عارضه افزایش پیدا می كند. معمولا با استراحت این شكستگی بهبود پیدا می كند. اما برای 6 تا 8 هفته نباید فعالیت سنگین و ورزش انجام دهید. در غیر این صورت ممكن است آسیب به استخوان بدتر شود.

علت درد جلوی ساق پا چیست؟ درد جلوی ساق پا می تواند علل مختلفی داشته باشد. مشكلاتی مانند ساییدگی، ضربه، استفاده بیش از حد، آسیب به مفاصل، استخوان ها و تاندون ها ممكن است علت درد جلوی ساق پا باشند.

علت درد ماهیچه پشت ساق پا چیست؟ گرفتگی عضلات و آسیب به عصب سیاتیك باعث درد و گرفتگی در پشت ساق پا می شوند. اگر در قسمت ماهیچه پشت ساق پا دچار گرفتگی و اسپاسم شدید، نگرانی نداشته و بعد از مدتی عارضه برطرف می شود. اما اگر به طور مداوم این مشكل تكرار می شود، باید به پزشك مراجعه كنید.

علت درد ساق پا در كودكان چیست؟ گاهی كودكان دچار درد ساق پا می شوند. معمولا این عارضه در كودكان نگران كننده نیست و مربوط به درد رشد است. اما اگر درد شدید و ناگهانی است، باید برای بررسی دقیق به پزشك مراجعه كنید. علت درد ساق پا در كودكان معمولا یكی از موارد زیر است.

- گرفتگی عضلات
- كشیدگی عضلات (استفاده بیش از حد از عضلات)
- درد مربوط به رشد
- پایین بودن سطح كلسیم
- عفونت ویروسی
- شكستگی استخوان علت درد ساق پا در بارداری چیست؟ یكی از عوارض بارداری به خصوص در سه ماهه دوم و سوم درد ساق پا است. انقباضات غیرارادی عضلات در شب در این دوره شایع بوده و ممكن است هر دو پا را درگیر كند. در دوران بارداری به علت تغییرات در گردش خون و فشار روی ماهیچه ها به دلیل وزن اضافی درد ساق پا كاملا طبیعی است.

علت درد ساق پا در سالمندان چیست؟ با افزایش سن احتمال بروز بسیاری از بیماری ها افزایش پیدا می كند. سبك زندگی و نوع فعالیت بدنی در بروز پادرد تاثیر زیادی دارد. گاهی ممكن است افراد مسن ورزش سنگین انجام دهند یا فشاری روی پاهای آنها وارد شود. همچنین نشستن طولانی و نامناسب یكی دیگر از علت های درد ساق پا در سالمندان است. بیماری های مانند آدیسون، كم خونی، واریس و نارسایی كلیه نیز با افزایش سن ایجاد شده و می توانند باعث پا درد شوند. در افراد سالمند مصرف داروهایی مانند داروی فشارخون، داروهای كاهش دهنده كلسترول و داروی آلزایمر ممكن است باعث پادرد شود.

منبع: دكترتو
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۷:۰۱ - ۱۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۷