دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

زنان سرپرست خانوار زیر بار سنگین دغدغه تامین معاش
 
اصفهان- ایرنا - زندگی زنانی كه علاوه بر وظیفه مادری و یا زن بودن باید بار سنگین مسوولیت تامین معاش زندگی چند نفر را به دوش بكشند بسیار سخت و گاهی طاقت فرساست.
زنان سرپرست خانوار زیر بار سنگین دغدغه تامین معاش اصفهان- ایرنا - زندگی زنانی كه علاوه بر وظیفه مادری و یا زن بودن باید بار سنگین مسوولیت تامین معاش زندگی چند نفر را به دوش بكشند بسیار سخت و گاهی طاقت فرساست.

در میان رنگین كمان آسیب های اجتماعی، زنان زیادی در جامعه هستند كه بنا به دلایل مختلف ازجمله فوت همسر یا زندانی شدن سرپرست، طلاق و متاركه باید باقدرت مردانه به زندگی ادامه دهند.

زنان سرپرست خانوار با مشكلات و موانع بسیاری در زندگی روبرو هستند ازجمله تأمین هزینه های بالای زندگی مانند اجاره خانه، خوردوخوراك، تحصیل فرزندان و دیگر مشكلات كه آسیب های جبران ناپذیری را بر آن ها و جامعه وارد می كند.

بر اساس آخرین سرشماری، 196 هزار و 308 خانوار در استان اصفهان توسط زنان اداره می شود.

این اقشار كه در طبقه ضعیف اجتماع قرار می گیرند در وضعیت اقتصادی فعلی، فشارهای بیشتری را متحمل می شوند زیرا اكثر آن ها دارای فرزند محصل و دانشجو هستند كه علاوه بر رفع مشكلات معیشتی نیازمند تأمین هزینه های تحصیلی آن ها هم هستند.

بسیاری از آن ها به مشكلات متعدد خود ازجمله نداشتن مسكن و اجاره های بالا، درآمد پایین و دیگر مشكلات معیشتی اشاره دارند.

صدیقه یمینی بانویی كه حدود 10 سال است در نبود همسری كه در سن 45 سالگی براثر تصادف درگذشته، سرپرستی یك خانوار چهار نقره در اصفهان را عهده دار است، خواستار حمایت بیشتر مسوولان از اقشار همانند خود شد.

وی در گفت وگو با ایرنا بابیان اینكه شرایط زندگی به دنبال تورم لحظه ای و چندباره در طول سال هرلحظه سخت تر می شود افزود: زنان سرپرست خانوار به دلیل اینكه بیشتر از دیگر زنان جامعه بر خود فشار جسمی و روحی وارد می كنند، زودتر ازكارافتاده می شوند.

این زن سرپرست خانوار كه زیرپوشش كمیته امداد امام (ره)قرار دارد و از محل تسهیلات اشتغال زایی و خودكفایی، برای راه اندازی پخت نان خانگی وام دریافت كرده است، گفت: حدود 6 سال است كه این حرفه را برای تأمین معیشت خانواده خود به راه انداختم ولی در 2 سال اخیر مشكلاتی كه مسوولان علت آن را تحریم عنوان می كنند باعث شد كه برای تأمین مواد اولیه پخت نان كه آرد است با مشكل مواجه شوم.

وی آزاد شدن نرخ آرد و كم كردن سهمیه دولتی آن را یكی از چالش های شغل خود عنوان كرد و گفت: از سویی با افزایش قیمت نان و پایین آمدن قدرت خرید مردم،درآمد من هم بسیار كمتر شده است.

این زن سرپرست خانوار از مسوولان درخواست كرد كه دایره حمایت از زنان سرپرست خانوار را در شرایط اقتصادی موجود گسترده تر كنند.

زهرا شریفی زن سرپرست خانوار دیگری از اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر مشكلات و آسیب هایی كه افراد همانند ما در جامعه با آن مواجه هستند ناشی از فشار اقتصادی است.

وی كه حدود پنج سال است كه به حرفه تهیه و توزیع سبزی های مختلف در اصفهان می پردازد، گفت: این زنان اگر بخواهند تا پایان زندگی خودشان به تنهایی یك خانواده را اداره كنند نیازمند حمایت بیشتر از سوی نهادهای مسئول هستند.

وی پرداخت تنها یك وام اشتغال با سود پایین را در این شرایط جوابگو ندانست و گفت: باید برای تأمین مسكن و اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار بیشتر از سایر افراد جامعه توجه صورت گیرد.

شریفی خارج كردن زنان سرپرست خانوار از چرخه حمایتی و پرداخت مستمری سازمان های مردم نهاد به بهانه دریافت وام اشتغال را كار درستی در شرایط حاضر ندانست و گفت: باید در كنار تلاشی كه این زنان برای تأمین معاش زندگی خود و فرزندانشان انجام می دهند موردحمایت مادی و پایدار نهادهای حمایتی دولت قرار بگیرند.

حمایت از زنان سرپرست خانواررویكرد دولت سیزدهم

بنا به اعلام معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهور، حمایت از زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی آنان در كنار ارتقای جایگاه بانوان در عرصه های مدیریتی و دیگر حوزه ها از دغدغه های جدی دولت است.

براین اساس در سند تحول، زن یك قشر موردحمایت نیست بلكه یك قشر پیشران است كه باید جایگاه ویژه زن و خانواده باید حفظ شود و زیرساخت های لازم برای شكوفایی آنان محقق شود.

گام مهمی كه معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهور در حوزه زنان سرپرست خانوار برداشته است، نهایی شدن تدوین برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است كه به همین منظور موانع جذب اعتبار برای اشتغال زایی این زنان سرپرست خانوار نیز در حال رفع است.

به همین منظور آسیب شناسی گسترده ای در دولت سیزدهم در مورد زنان سرپرست خانوار انجام شده است؛ با توجه به اینكه در ابتدای برنامه ششم توسعه، سه میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در كشور وجود داشت این معاونت به گونه ای برنامه ریزی كرده است كه تا پایان برنامه هفتم، هیچ زن سرپرست خانواری بدون اشتغال وجود نداشته باشند.

حمایت تسهیلاتی در راستای سیاست خودكفایی بهزیستی از زنان سرپرست خانوار

مدیركل بهزیستی اصفهان یكی از اقدامات بهزیستی را در راستای حمایت از مددجویان به ویژه زنان سرپرست خانوار، حمایت تسهیلاتی خودكفایی این نهاد دانست.

ولی الله نصر اصفهانی بابیان اینكه در زمان حاضر بالغ بر 10 هزار زن سرپرست خانوار زیرپوشش بهزیستی استان اصفهان هستند گفت: یكی از اهداف مهم و اولویت های این نهاد، توانمندسازی مددجویان زیرپوشش این نهاد تا رسیدن به خودكفایی در قالب پرداخت تسهیلات بانكی و مهارت افزایی آنان است.

وی اظهار داشت: در یك سال گذشته حدود سه هزار میلیون ریال تسهیلات در قالب وام اشتغال، بیمه خویش فرمایی و وام كارآفرینی به مددجویان زیرپوشش بهزیستی استان ازجمله زنان سرپرست خانوار پرداخت شده است.
مدیركل بهزیستی اصفهان، اعتبارات اشتغال زایی را به طور عمده شامل پرداخت وام های 100 میلیون تومانی عنوان كرد و گفت: عمده وام های اشتغال مربوط به مشاغل خانگی و كسب وكارهای خُرد تا مشاغل خدماتی، كشاورزی و دامداری در مناطق روستایی و همچنین صنایع دستی است.
وی در خصوص رفع مشكلات اشتغال، مسكن و تأمین نیازهای مددجویان، همكاری و مشاركت خیران را خواستار شد و گفت: منابع بهزیستی پاسخگوی تمامی نیازهای این افراد نیست.

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در اصفهان در كنار كمك های تسهیلاتی

مدیركل كمیته امداد امام خمینی (ره) اصفهان گفت: رسالت این نهاد، علاوه بر كمك به تأمین معاش خانواده های زیرپوشش، توانمندسازی آن ها به ویژه زنان سرپرست خانوار است.

كریم زارع افزود: در زمان حاضر بیش از 44 درصد از جامعه هدف زیرپوشش این نهاد معادل 58 هزار و 580 خانوار در استان، زنان سرپرست خانوار هستند.

وی اظهار داشت: این زنان به طور عمده به دلایلی ازجمله فوت یا زندانی شدن سرپرست، طلاق و متاركه و بنا بر با نیازسنجی خانواده، تحت حمایت كمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.

مدیركل كمیته امداد امام خمینی (ره) اصفهان افزود: برخی از مشكلات جامعه، زنان را به سمت طلاق و یا تحمیل نگهداری از یك یا 2 فرزند بدون سرپرست می كند، برخی از این افراد از سوی خانواده ها طردشده و بسیاری از مشكلات گریبان گیر آن ها می شود.
وی بابیان اینكه كمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)با ارائه خدمات متنوع از زنان زیرپوشش، حمایت می كند افزود: برای توانمندسازی این اقشار علاوه بر پرداخت مستمری، با مشاوره، هدایت شغلی و یا پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای آن ها اشتغال ایجاد می شود.

به گفته وی، همچنین بر اساس احصا مشكلات توسط مددكاران امداد، با پرداخت وام كارگشایی، ودیعه یا كمك هزینه خرید مسكن به آن ها خدمت رسانی می شود.

زارع افزود: خدمات حمایتی برای معیشت، تحصیل و جهیزیه فرزندان این افراد با كمك خیران انجام می شود و همچنین آموزش هایی برای توانمندسازی آنان ارائه می شود.

برچسب ها
- كمیته امداد امام خمینی
- اصفهان
- زن سرپرست خانواده
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۹ - ۲۱/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۹