دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

یكصد و سی و دومین نشست مجمع عمومی فرهنگستان علوم برگزار شد
 




روز پنجشنبه 19 آبان 1401، یكصد و سی و دومین نشست مجمع عمومی فرهنگستان علوم با حضور 41 عضو پیوسته از مجموع 55 عضو پیوسته فرهنگستان علوم به ریاست آقای دكتر رضا داوری اردكانی رئیس فرهنگستان برگزار شد.

در ابتدای جلسه و پس از تلاوت آیاتی از كلام وحی توسط آقای دكتر سیدمصطفی محقق داماد عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان، رئیس فرهنگستان ضمن خوشامدگویی به اعضای مجمع، با اشاره به روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، نقش فرهنگستان را در ارتباط با این موضوع مهم دانست. آقای دكتر داوری اردكانی همچنین ضایعه درگذشت والده آقای دكتر جعفر توفیقی عضو پیوسته و رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان را به ایشان تسلیت گفت و برای آن مرحومه رحمت و آمرزش الهی مسئلت كرد.

آقای دكتر مهدی گلشنی عضو پیوسته فرهنگستان علوم نیز به عنوان پیش از دستور، پیشنهادهایی برای برخی فعالیت های علمی و پژوهشی جدیدی كه در فرهنگستان برنامه ریزی شده است به معاونت پژوهشی ارائه كرد و در بخش دیگری از صحبت هایش از آقای دكتر رضا فرجی دانا دبیر فرهنگستان درخواست كرد آیین نامه ای برای نحوه رای گیری در گروه ها و شاخه های فرهنگستان تنظیم و به مجمع ارائه شود تا همه شاخه ها و گروه ها بر اساس آیین نامه ای یكسان و مورد تایید مجمع عمومی فرهنگستان، پیشنهادهایشان را به شورای علمی و مجمع ارائه كنند.

در ادامه جلسه و پس از تصویب صورت جلسه قبلی مجمع عمومی مورخ 24 شهریور 1401، حكم عضویت پیوسته آقای دكتر امین علیزاده توسط آقای دكتر داوری اردكانی رئیس فرهنگستان به ایشان اعطا شد. آقای دكتر علیزاده در نشست یكصد و بیست و نهم مجمع عمومی فرهنگستان در اردیبهشت ماه سال جاری به عضویت پیوسته فرهنگستان برگزیده شده است.

در بخش دیگری از جلسه مجمع عمومی، پیشنهاد عضویت وابسته آقایان دكتر علی فرازمند استاد زیست شناسی دانشگاه تهران و دكتر وحید نیكنام استاد زیست شناسی دانشگاه تهران برای یك دوره چهارساله در فرهنگستان مطرح شد كه پس از معرفی آنان توسط آقای دكتر فرید مر عضو پیوسته و رئیس گروه علوم پایه و بیان فعالیتهایشان در دوران همكاری مدعو در فرهنگستان، تبادل نظر شد و با رای گیری كتبی به تصویب رسید. آقای دكتر فرازمند از سال 1390 و آقای دكتر نیكنام از سال 1395 همكار مدعو گروه علوم پایه هستند.

پیشنهاد تمدید عضویت وابسته آقای دكتر احمد شعبانی استاد شیمی دانشگاه شهید بهشتی برای یك دوره چهار ساله دیگر در فرهنگستان از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود كه پس از توضیحات رئیس گروه علوم پایه از كارهای علمی و تحقیقاتی ایشان و فعالیتهایشان در دوره قبلی عضویت وابسته، تبادل نظر شد و با رای گیری كتبی به تصویب رسید.

در بخش دیگری از جلسه سه سخنرانی توسط سه تن از اعضای پیوسته فرهنگستان علوم ایراد شد. در اولین سخنرانی آقای دكتر امین علیزاده عضو پیوسته گروه علوم كشاورزی فرهنگستان علوم و استاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به فلسفه آب و نقش ان در تاریخ شكل گیری و توسعه جوامع، سخنانی با موضوع "بهره­ وری آب-انرژی در كشاورزی آبی ایران" ایراد كرد.

آقای دكتر سیدمحمدمهدی كیایی عضو پیوسته گروه علوم دامپزشكی فرهنگستان و استاد دانشكده دامپزشكی دانشگاه تهران دیگر سخنرانی نشست یكصد و سی و دوم مجمع عمومی بود كه در سخنان خود به موضوع "ضرورت توجه بیشتر به آلاینده­ های شیمیایی منابع پروتئینی حیوانی در غذا" پرداخت.

آخرین سخنرانی نیز توسط آقای دكتر رضا نیلی پور عضو پیوسته گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم و استاد زبان شناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با موضوع "انقلاب های معرفت شناختی در علوم انسانی در قرن بیستم" ایراد شد.

همچنین قرار شد سخنرانی های ایراد شده به صورت مقاله تدوین و در مجلات فرهنگستان منتشر شود. آقای دكتر محمد سلطانیه عضو پیوسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان نیز پیشنهاد كرد موضوعات سخنرانیهای خوبی كه در این نشست ایراد شد به صورت Policy Paper نیز تنظیم و منتشر و به مسئولان ذیربط منعكس شود.



منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۱۹:۲۰ - ۲۱/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۲