دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

آرتروز، شایع ترین نوع "آرتریت" است
 
التهاب مفاصل كه نام دیگر آن "آرتریت" است، عارضه ایست كه در آن مفاصل دچار تورم، درد و محدودیت حركتی می شوند و این التهاب، تاثیر مخربی بر مفاصل، بافت های پیرامون و سایر بافت های همبند می گذارد.
التهاب مفاصل كه نام دیگر آن "آرتریت" است، عارضه ایست كه در آن مفاصل دچار تورم، درد و محدودیت حركتی می شوند و این التهاب، تاثیر مخربی بر مفاصل، بافت های پیرامون و سایر بافت های همبند می گذارد.


آفتاب نیوز : متخصصان با تاكید بر اینكه دو عارضه آرتریت و آرتروز كه بعضا به جای هم به كار می روند، یكی نیستند و آرتروز در واقع زیرمجموعه و شایع ترین نوع آرتریت است، متذكر می شوند: ممكن است در برخی موارد این دو بیماری با هم اشتباه گرفته شوند و این در حالیست كه آموزش و اطلاع رسانی صحیح در مورد هر یك از آن ها امری ضروریست چرا كه به پیشگیری و درمان بهتر و موثرتر عارضه كمك می كند.

آرتریت، التهاب مفاصل است. این عارضه كه گاهی ناشی از اختلال خودایمنی است اغلب با درد، تورم، سفتی و حرارت در مفاصل آسیب دیده همراه است. عوامل موثر در ایجاد آرتریت شامل آسیب مفصلی، متابولیسم غیرطبیعی، عوامل ژنتیكی، بروز عفونت ها و اختلال در عملكرد سیستم ایمنی بدن است.

شایعترین انواع آرتریت شامل اوستئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و نقرس هستند. در واقع هر نوع التهاب مفصلی شكلی از آرتریت محسوب می شود.

آرتریت می تواند مفاصل، ماهیچه ها، تاندون ها و حتی پوست و اعضای داخلی خاصی را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش سایت تخصصی «ای هاو»، تشخیص آرتریت بر اساس تست های خون و رادیولوژی صورت می گیرد و درمان آن ممكن است شامل استفاده از دارو های ضد التهابی، ورزش و فیزیوتراپی باشد. در صورت مشورت با پزشك می توانید ضمن به حداقل رساندن درد خود، روال عادی زندگی تان را داشته باشید.

اما آرتروز اصطلاح دیگری برای عارضه اوستئوآرتریت است و طی آن، غضروف مفاصل به دلیل فشار فیزیكی مداوم تخریب می شود. این بیماری تحلیل برنده در نتیجه آسیب دیدگی، افزایش سن و كشیدگی یا پارگی طولانی مدت غضروف در مفاصل بروز می كند و سبب ایجاد درد و سفتی مفاصل می شود.

هر مفصلی ممكن است دچار آرتروز شود، اما بروز این عارضه بیشتر در مفاصل زانوها، ستون مهره ها و لگن شایع است.

آرتروز عمدتا ناشی از افزایش سن است و اساسا غضروف ها را دچار می سازد. این آسیب غضروفی سبب بروز درد، كاهش توان حركت و كاهش توان ماهیچه ای می شود. اما باید بدانید كه فعالیت و ورزش منظم می تواند غضروف ها را تغذیه كند.

بنابراین، عامل بوجود آورنده آرتریت همواره یك التهاب است، اما آرتروز پیامِد یك مشكل فیزیكی و حاصل آسیب دیدگی عضوی است.
منبع خبر:
آفتاب
   تاریخ: ۱۷:۳۹ - ۲۱/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۸