دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

توجه ویژه به سالمندان در برنامه هفتم توسعه /تعریف منابع مالی پایدار و نشاندار برای افراد سالخورده
 
رئیس فراكسیون سلامت سالمندی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت های صورت گرفته از سالمندان،گفت: در قالب برنامه هفتم توسعه هم تلاشمان بر این است تا بتوانیم  منابع مالی پایدار و نشاندار را برای آنها  تعریف كنیم.
محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد رابطه مستقیم سالمند آزاری و شرایط بد اقتصادی آنها گفت: طبق پیش بینی های صورت گرفته ایران در 2دهه آینده وارد دوره سالمندی خواهد شد؛ یعنی از هر 3 نفر یك نفر سالمند می شوند، متاسفانه شتاب سالمندی در كشور بیشتر از حركت مسئولان برای برنامه ریزی این امر مهم است.
نماینده مردم چالوس، نوشهر و كلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: دوران سالمندی برای خود دارای محاسن و معایبی است، نظام سلامت كشور به سمتی پیش می رود كه مردم عمر طولانی تر داشته باشند اما تنها طول عمر نیست كه اهمیت دارد بلكه توجه به كیفیت زندگی افراد نیز مهم است، یعنی كمیت و كیفیت زندگی افراد باید یكجا مورد بررسی قرار بگیرد.


محمدعلی محسنی بندپی
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: گاهی اوقات پدیده سالمندی با خود اختلالاتی نظیر معلولیت ها و بیماری های قلبی و عروقی و عضلانی را به همراه خواهد داشت، همه این عوامل دست به دست هم داده تا افراد در دوران سالمندی، بیشتر از هر زمان دیگر نیازمند دریافت خدمات نظام سلامت باشند، در تمام دنیا از كودكی پایه و اساس زندگی سالمندی برنامه ریزی می شود تا مشكلات حاكم در دروان سالمندی كاهش پیدا كند.
رئیس فراكسیون سالمندی مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: اگر غربالگری های مختلف، مراقبت های ویژه و حتی پزشك خانواده در نظام سلامت به درستی مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد، قطعا افراد با ورود به دوران سالمندی زندگی سالمی را تجربه خواهند كرد و كشور به سمت سالمندی سالم پیش خواهد رفت.
محسنی بندپی در ادامه با اشاره به سالمند آزاری، یادآور شد:عدم تامین نیازهای سالمندان از حوزه سلامت گرفته تا كمبود امكانات رفاهی آنها به نوعی سالمندآزاری محسوب می شود؛ در برخی از مواقع متاسفانه شاهد رها شدگی سالمندان و یا آزار اذیت فیزیكی آنها هستیم.
فقر در میان سالمندان شدت گرفته است
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاكید به عدم توجه به نیازهای سالمندان یادآور شد: بی توجهی به نیاز انسان ها به ویژه سالمندان بزرگترین آزار علیه این گروه از جامعه محسوب می شود تحقیقات انجام شده در حوزه سالمندی این نكته را تایید می كند كه كیفیت زندگی آنان، بیشتر مواقع متوسط رو به پایین یا پایین است. بسیاری از زنان سالمند هیچ گونه منبع درآمدی ندارند. در مورد مسئله رهاشدگی سالمندان نیز هیچ آمار رسمی وجود ندارد، اما ارقام غیر رسمی خبر از سالمند مجهول الهویه می دهد كه در مراكز مختلف نگهداری می شوند.

فقر در دوران سالمندی تقریبا دو برابر سایر گروه های سنی دیگر است و زنان سالمند بیشتر از مردان فقر را تجربه می كنند در نظر داشته باشیم، توسعه یافتگی یك استان در میزان فقر سالمندی تاثیر خواهد داشت نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: فقر در دوران سالمندی تقریبا دو برابر سایر گروه های سنی دیگر است و زنان سالمند بیشتر از مردان فقر را تجربه می كنند. در نظر داشته باشیم، توسعه یافتگی یك استان در میزان فقر سالمندی تاثیر خواهد داشت، بر همین اساس باید دولت راهكاری جدی در مورد این مسئله در قالب مستمری به گروه خاص كه حتی بیمه نبوده و تحت حمایت سازمان و نهاد خاصی نیستند در نظر بگیرد تا این گروه سنی از حداقل های مادی زندگی بهره مند شوند، نمی توانیم سالمند آزاری را در برخوردهای فیزیكی خلاصه كنیم بلكه ناتوانی در تامین نیازهای ابتدایی هم به نوعی سالمند آزاری محسوب می شود.
وی در ادامه اظهار كرد: زندگی سالمندان را باید از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم، اگر نتوانیم به جهت درمان، رفاه، سطح درآمد و پزشك خانواده و... را در جامعه راه اندازی كنیم قطعا هزینه هایی كه دولت در بخش نظام سلامت صرف می كند نه تنها بی فایده خواهد بود، بلكه در آینده نه چندان دور باید هزینه های سنگینی برای ایران سالمند بپردازند .
محسنی بندپی یادآور شد: فراكسیون سالمندی مجلس پیگیری های متعددی برای پای كار آوردن سازمان ها و دستگاه هایی كه وظایفی در خدمات رسانی زندگی سالمندان برعهده دارند، داشته است. در مورد پوشش بیمه ای تا تامین خدمات توانبخشی اقداماتی صورت گرفت است در قالب برنامه هفتم توسعه هم تلاشمان بر این است تا بتوانیم منابع مالی پایدار و نشاندار برای آنها تعریف كنیم، منابع مالی پایدار شامل منابعی می شود كه با تغییر و نوسانات مالی دچار تغییرات نشوند و نشاندار شدن یعنی مدیری اجازه ندارد این منابع را در جای دیگر هزینه كند.
نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در تلاش هستیم به واسطه وزارت بهداشت، وزارت كار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی ، شورای عالی بیمه سلامت، مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها و سازمان ها گام های موثری را برای بهبود زندگی سالمندان برداریم.

بیشتربخوانید

زمان محدودی برای پرداختن به مشكلات حوزه سالمندی داریم/ ضرورت توجه جدی به مشكلات سالمندان در لایحه بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه كمبود جدی متخصص طب سالمندی در كشور/ باید برنامه ها و سیاست های مناسبی برای بهبود كیفیت زندگی سالمندان اتخاذ شود عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان خاطرنشان كرد: در حال حاضر هم شورای ملی سالمندان و هم سند ملی سالمندان را در كشور داریم كه نیازمند چكش كاری بیشتر در ارائه برنامه ها و خدمات رسانی هستند. امیدواریم در برنامه هفتم توسعه رفاه زندگی سالمندان را بیش از هر زمان دیگری ببینیم تا بتوانیم دغدغه زندگی این گروه را تا حدود زیادی كاهش دهیم ضمن اینكه پیگیر الزامات قانونی برای اجرای قوانین مربوط به سالمندان نیز هستیم./

پایان پیام



منبع خبر:
خانه ملت
   تاریخ: ۱۰:۵۰ - ۲۳/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۷