دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

مدیر گروه مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی، از متخصصان این حوزه برای همكاری های مشترك دعوت كرد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی دانشگاه علوم بهزیستی؛

مدیر گروه مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی، از متخصصان این حوزه برای همكاری های مشترك دعوت كرد

دكتر غنچه راهب مدیر گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی طی سخنانی در همایش كشوری بزرگداشت « روز مددكار اجتماعی »، با اشاره به تشكیل كمیته های تخصصی در این گروه آموزشی، از اساتید و مددكاران علاقه مند به فعالیت های آموزشی و پژوهشی در حوزه مددكاری اجتماعی، برای همكاری های مشترك دعوت كرد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، در این خصوص افزود: با توجه به پروژه های تحقیقاتی مختلفی كه از سوی اعضای هیات علمی گروه و دانشجویان طی سالهای اخیر انجام شده، نسبت به دسته بندی پایان نامه ها و پروژه های تحقیقاتی براساس موضوع و محتوای آنها، اقدام شد و با قرار گرفتن آنها در سه دسته « حمایت از كودكان در معرض خطر »، « توانمندسازی و توانبخشی اجتماعی » و « مشاوره های روانی و اجتماعی »، سه كمیته تخصصی تحت همین عناوین برای كار بر روی این اطلاعات، جهت طراحی و اجرای وبینارهای علمی در هر حیطه و همچنین، تعریف مداخلات تخصصی و پیگیری آنها برای اجرا، تشكیل شد.

دكتر راهب اظهار داشت: كمیته « حمایت از كودكان در معرض خطر » تاكنون سه جلسه مبتنی بر این موضوع برگزار كرده و از حضور اساتید و اعضای محترم هیات علمی در گروه های رفاه اجتماعی و رشد و پرورش كودكان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی نیز بهره مند شده تا بتواند در این خصوص و مسایل مربوط به آن، وبینارهایی را تدارك ببیند و مداخلات لازم را به سیاستگذاران و مسئولان كشور، پیشنهاد نماید.

وی از مددكاران علاقه مند به فعالیت در این حوزه دعوت كرد تا در صورتی كه تمایل به همكاری با كمیته تخصصی " حمایت از كودكان در معرض خطر " را داشته باشند، به جمع متخصصان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بپیوندند.

دكتر راهب همچنین به تشكیل كمیته « توانمندسازی و توانبخشی اجتماعی » در گروه مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اشاره كرد و افزود: فعالیت این كمیته، مربوط به حیطه های مبتنی بر آسیب های اجتماعی می شود و بخشی از مباحث همایش كشوری بزرگداشت « روز مددكار اجتماعی »، مربوط به همین حیطه بوده كه از سوی اعضای هیات علمی و دانشجویان مددكاری اجتماعی مطرح خواهد شد.

مدیر گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی، به تشكیل كمیته « مشاوره های روانی و اجتماعی » در این گروه نیز پرداخت و گفت: پروژه های تحقیقاتی و روشهای تخصصی در گستره فعالیت های مربوط به سلامت اجتماعی و روانی خانواده ها، و كودكان و نوجوانان این خانواده ها، در كمیته مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد و در این خصوص نیز می توان از همكاری مشترك متخصصان حوزه مددكاری اجتماعی در دانشگاه ها، مراكز علمی و آموزشی كشور و مددكاران در مراكز خدماتی، بهره گرفت.

وی در پایان سخنانش، ضمن عرض تبریك به مناسبت فرارسیدن ولادت امیرالمومنان علی (ع) و روز مددكار به تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و مددكاران شاغل در همه مراكز درمانی، مراكز پیشگیری و سلامت اجتماعی در قوه قضائیه، سازمان بهزیستی كشور، شهرداری ها و دیگر سازمان ها و نهادها، برای توفیق هر بیشتر آنان در انجام وظایف، دعا كرد.

دكتر مصطفی اقلیما عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و از پیشكسوتان و صاحبنظران حوزه مددكاری اجتماعی طی سخنانی در بخش افتتاحیه همایش كشوری بزرگداشت « روز مددكار اجتماعی »، ضمن عرض تبریك این ایام، با طرح این سئوال كه چرا روز ولادت حضرت علی (ع) را به عنوان روز « مددكار » نامگذاری كردند؟، وارد موضوع سخنرانی خود شد.

وی با یادآوری خصوصیات حضرت علی (ع)، گفت: آن بزرگوار به مظلومان و نیازمندان رسیدگی می كرد و به یتیم نوازی شهره بودند، اما هیچ كس نمی دانست كه او چه می كند و با حفظ عزت نفس و حرمت نیازمندان به آنان كمك می كرد، و مددكاران نیز باید با الگو قرار دادن ایشان، به نیازمندان و درماندگان كمك كنند.

دكتر اقلیما با اشاره به جایگاه مددكاران اجتماعی و شرح وظایف درست این متخصصان، افزود: مددكاران اجتماعی افرادی هستند كه با استفاده از تخصص و مهارت خود، علت مشكلات را پیدا كرده و راهكارهای رفع آنها را پیدا می كنند و با ارائه آن به مسئولان و برنامه ریزان، در رفع معضلات و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تلاش می كنند.

وی گفت: جایگاه و شرح وظایف مددكاران اجتماعی طی سالهای اخیر با حمایت وزیر محترم بهداشت و معاونان آموزشی، درمانی و توسعه این وزارت، اصلاح، بازنگری و به استاندارد جهانی نزدیك شده است و در اعتباربخشی مراكز درمانی و بیمارستانها، رعایت استانداردها مدنظر قرار می گیرد و اگر این استانداردها رعایت نشده باشد، اعتباربخشی این مراكز با مشكل روبه رو خواهد شد.

وی تصریح كرد: ردیف شغلی مددكاران اجتماعی در تمام سازمانها اصلاح و درست شده است، اما متاسفانه هنوز بسیاری از مراكز و سازمانها مانند دادگستری ها كه با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی و یا افراد آسیب دیده اجتماعی مرتبط هستند، كمتر از متخصصان مددكاری اجتماعی استفاده می كنند، در صورتی كه بررسی علت جرم و اطلاعات پیرامون جرم و مجرم جهت كمك به قضات در قضاوت، می تواند از طریق مددكاران اجتماعی انجام شود كه امیدواریم دادگستری ها و دادگاه ها از توان حرفه ای و تخصصی مددكاران اجتماعی بیشتر استفاده كنند.

وی همچنین افزود: خوشبختانه نهادها و سازمان ها با كمبود پست مددكاری اجتماعی روبه رو نیستند و اگر در هر استان، سالی فقط دو مددكار استخدام شود، سالی 70 مددكار در كل كشور مشغول بكار می شوند و به مرور مددكار بیكار نخواهیم داشت و جامعه نیز از توان حرفه ای و تخصصی این متخصصان بهره بیشتری می برد.

دكتر اقلیما درعین حال، توسعه رشته مددكاری اجتماعی و چگونگی آموزش و تربیت مددكاران اجتماعی را حائز اهمیت دانست و تاكید كرد: امیدوارم توسعه رشته مددكاری اجتماعی بدرستی صورت بگیرد و مجوز راه اندازی رشته مددكاری اجتماعی به مراكز آموزش عالی كه دارای استانداردهای لازم در این خصوص هستند، اعطا شود.

وی، افزود: وزارت بهداشت در این خصوص بخوبی عمل كرده است و امیدوارم توسعه این رشته، در دانشگاه های علوم پزشكی و زیر نظر وزارت بهداشت كه دارای زیرساخت ها و فیلدهای آموزشی لازم است، صورت بگیرد.

دكتر حاج بابابی از اعضای بازنشسته هیات علمی دانشگاه ها، پیشكسوت و صاحبنظر حوزه مددكاری اجتماعی، در سخنانی ضمن عرض تبریك به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) و روز مددكار، « حفظ جایگاه مددكاری اجتماعی، بازنگری و ارتقای این جایگاه، رفع محدودیت های مددكاران در كار، ایجاد فرصت برای اشتغال مددكاران در كلینیك ها، حفظ حیطه مددكاری اجتماعی در سازمان ها و حفظ دستاوردهای آموزشی و پژوهشی كه مددكاران از بدو تاسیس این رشته بدست آورده اند و شاهد شكوفایی آن هستیم » را مورد تاكید قرار داد.

وی افزود: این اقدامات مستلزم همكاری دو جانبه و ارتباط حرفه ای میان مراكز آموزش عالی با نهادهای غیردولتی مربوطه مانند انجمن های مددكاری اجتماعی و یا تشكل های صنفی این حوزه می باشد.

دكتر حاج بابایی با مروری بر تاریخچه رشته مددكاری اجتماعی در ایران و مشكلاتی كه در هر مقطع زمانی داشته است تا به جایگاه فعلی خودش برسد، ابراز امیدواری كرد: با افزایش ارتباطات حرفه ای علاوه بر حفظ دستاوردهای آن، شاهد ارتقای این حوزه در جامعه باشیم.

وی در پایان سخنانش، از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دیگر اساتید همكار در تهیه و انتشار نشریه مددكاری اجتماعی تشكر و قدردانی كرد.

در ادامه این نشست، دكتر زاهدی اصل پیشكسوت و از اساتید حوزه مددكاری اجتماعی در دانشگاه های كشور، در پیامی به این همایش، گفت: در شرایط امروز جامعه ما، مددكاران اجتماعی نیازمند اجرای قانون نظام مددكاری اجتماعی هستند كه بتواند ضمن دفاع از حقوق صنفی مددكاران اجتماعی كشورمان، مدافع حق و حقوق مخاطبان این حوزه نیز باشد.

وی همچنین توجه به جایگاه مددكاران اجتماعی و توسعه رشته مددكاری اجتماعی را مورد تاكید قرار داد.

در ادامه این همایش، خانم برخورداری سرپرست واحد مددكاری اجتماعی مركز روانپزشكی رازی نیز با عرض تبریك به همكاران خود به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) و آرزوی سلامتی برای همه آنان، به معرفی مركز روانپزشكی رازی پرداخت كه بیمارستان بزرگی با قدمت 100 ساله است و پذیرای بیماران در گروه های مختلف سنی با انواع اختلالات اعصاب و روان می باشد.

وی افزود: طی دو دهه اخیر با حمایت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بصورت حرفه ای در این مركز فعالیت داشتیم و از ورود بیماران به مركز تا زمان ترخیص ، در كنار بیماران هستیم و ارائه خدمت می كنیم و مدتی است كه بعد از ترخیص بیماران نیز، برای حمایت از خانواده بیماران و همراهی آنان جهت نگهداری و حفظ سلامتی روانی و اجتماعی خانواده، ارائه خدمات لازم را با همكاری گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه، آغاز كرده ایم.

همایش كشوری بزرگداشت « روز مددكار اجتماعی » از بعد از ظهر روز گذشته (سه شنبه) به مناسبت میلاد حضرت علی (ع)، و به همت گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با شركت جمع كثیری از اعضای هیات علمی حوزه مددكاری اجتماعی، پیشكسوتان این حوزه، دانشجویان این رشته و مسئولان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بصورت حضوری و مجازی آغاز به كار كرد.

این همایش، امروز (چهارشنبه) در دومین روز از فعالیت علمی و انتشار مقالات، مباحث علمی و تخصصی حوزه مددكاری اجتماعی را به بیش از یك هزار نفر شركت كننده كه از اقصی نقاط كشور بصورت مجازی در این همایش شركت كرده بودند، ارائه داد.

« هویت حرفه ای مددكاری اجتماعی، فرآیند آموزش توانبخشی در مددكاری، مفاهیم و نظریه های توانمندسازی اجتماعی، الگوهای نقاط قوت در كار با سالمندان: توانمندسازی در مقابل مراقبت، توانبخشی اجتماعی در حوادث و بلایا و مداخلات مددكاری اجتماعی در حوزه سرطان كودكان » از جمله مباحث مطرح شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و اساتید و محققان دیگر دانشگاه های كشور در این همایش بود. ضمن آنكه با برگزاری دو كارگاه، " رعایت كدهای اخلاقی در حرفه مددكاری اجتماعی " و " توانبخشی اجتماعی "، به شركت كنندگان آموزش داده شد.

محورهای مورد نظر در این همایش شامل « آموزش توانبخشی در مددكاری اجتماعی، هویت حرفه ای مددكاری اجتماعی، مفاهیم و نظریه های توانمندسازی اجتماعی و توانمندسازی مددكاری اجتماعی در حیطه های روانی - اجتماعی » بود.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۲۱:۰۴ - ۰۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۲