دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

عملكرد استاندارد در سیستم های ارائه دهنده خدمات پزشكی، ضامن ارتقای سطح سلامت جامعه است
 
مسئول كنترل كیفیت طرح كشوری Contingent-NIPT :

عملكرد استاندارد در سیستم های ارائه دهنده خدمات پزشكی، ضامن ارتقای سطح سلامت جامعه است

مسئول كنترل كیفیت موسسه پزشكی نسل امید كه چگونگی اجرای طرح كشوری Contingent-NIPT را مورد بررسی و كنترل كیفیت قرار داده است، امروز (یكشنبه) خلاصه ای از روند اجرا، اطلاعات بدست آمده در چهار روش اجرایی مطالعه، مقایسه آنها با اطلاعات منتشر شده در سطح جهان و نتیجه گیری علمی در این خصوص را به شركت كنندگان در گردهمایی تحلیل داده های این طرح كشوری ارائه داد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، مهندس فرخی در مورد لزوم اجرای این طرح و ضرورت اجرای غربالگری در سه ماهه اول بارداری گفت: ما برای انجام غربالگری، نیاز به پروتكل های استاندارد و پایش مداوم آنها داریم، و با اجرای این طرح تحقیقاتی، اولا این پروتكل برای تعیین جایگاه NIPT معرفی شد، ضمن اینكه با اجرای این طرح، میزان بیماریابی كه بین 80 تا 85 درصد است، تا 95 درصد ارتقاء می یابد و تعداد جنین های از دست رفته، شاید به پنج جنین با ناهنجاری كروموزومی كاهش یابد.

وی افزود: این در حالی است كه در طرح پژوهشی یادشده، با انجام غربالگری سه ماهه اول بارداری، تا این لحظه حتی یك مورد جنین با ناهنجاری كروموزومی را از دست ندادیم. و چون میزان بیماریابی ما خیلی قدرتمند شده است (95 درصد)، میزان تست NIPT باید زیادتر باشد، اما همانطور كه نتایج نشان می دهد، موارد مثبت كاذب حدود 8/7 درصد شده است.

مسئول كنترل كیفیت موسسه نسل امید، همچنین گفت: این تست تجمیعی چهار پروتكل است و در نهایت، میزان بیماریابی به 97 درصد می رسد و شاید فقط سه جنین با ناهنجاری های كروموزومی را از دست بدهیم كه آنهم هنوز اتفاق نیافتاده و حتی یك مورد از اینگونه جنین ها را از دست ندادیم و این نتیجه، فوق العاده ای است كه حاصل، دقت روش اندازه گیری و اقدام تكمیلی است كه همان تست NIPT می باشد.

مهندس فرخی افزود: در واقع، پروتكلی كه ارائه شده است، تمام تكنیك های به روز و مشخص را شامل می شود و اجرای آن در سه ماهه اول بارداری است، یعنی مادر، پزشك، سیستم بهداشتی و درمانی فرصت كافی دارند كه تشخیص بدهند و مرحله بعد، اقدامی است كه براساس اتونومی و نظر والدین انجام خواهد شد. ضمن آنكه از انجام چندباره غربالگری برای مادر باردار جلوگیری كردیم.

وی در پایان سخنانش توصیه كرد كه برای دستیابی به بهترین كاركرد و نتیجه، لازم است كه پروتكل بصورت یكجا انجام شود، و از همه مهمتر، پیاده كردن سیستم كنترل كیفیت روی این اقدام و پایش دقیق و منظم جاهایی كه این كار را انجام می دهند، ضروری است، چرا كه عملكرد استاندارد در سیستم های ارائه دهنده خدمات پزشكی ضامن ارتقای سطح سلامت جامعه می باشد.

وی افزود: برای تحقق این هدف، نیاز است كه مراكز چند تخصصی در هر شهر شناسایی شده، استانداردها به آنها ابلاغ شود و با پایش و ارزیابی منظم و دقیق، میزان بیماریابی و موارد دیگر در همان سطح بالای كیفیت، قرار داشته باشد.

در ادامه، مهندس محمدرضا اردوبادی مسئول بخش فناوری اطلاعات IT موسسه پزشكی نسل امید، درباره نرم افزار طراحی شده خاص طرح كشوری Contingent-NIPT ، گفت: از ویژگی های این نرم افزار، محیط اجرای نرم افزار است كه نیاز به هیچ وسیله ای از خارج كشور ندارد و كاملا بومی و با فناوری داخلی طراحی شده كه با استفاده از شبكه اینترنت داخلی و یا اینترانت، كار می كند و لذا به حفظ و امنیت اطلاعات در این زمینه نیز كمك خواهد كرد.

وی با اشاره به اینكه امكان ضبط و ارزیابی عكس های سونوگرافی و ثبت اطلاعات مربوط به آنها در این نرم افزار وجود دارد، افزود: كاربری سهل و آسان این نرم افزار، امكان استفاده در تمام مناطق كشور را فراهم كرده، ضمن آنكه امكان ایجاد دسترسی برای مراكز و یا مجامعی علمی و اجرایی مانند پزشكی قانونی، مراكز آزمایشگاهی و یا رادیولوژی به اطلاعات ثبت شده در این نرم افزار وجود دارد و می توانیم آنها را در سیستم تعریف كرده و دسترسی ایجاد كنیم.

گفتنی است، طرح كشوری " تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری های كروموزومی در سه ماهه اول بارداری براساس پروتكل Contingent-NIPT با استفاده از روش Reflexed DNA Testing " به اهتمام مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری محققان و متخصصان موسسه پزشكی نسل امید، دانشگاه های علوم پزشكی شهید بهشتی، تهران و اصفهان ، و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طی سال های 1399 تا 1401 در 8 استان كشور به صورت همزمان اجرا شده است.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

   تاریخ: ۰۲:۴۴ - ۲۳/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۰