دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

510 هزار نوزاد در سه ماهه نخست سال غربالگری شنوایی شدند
 
معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی كشور، گفت: در سه ماهه نخست امسال 510 هزار نوزاد غربالگری شنوایی شدند كه از این تعداد 1410 نوزاد مشكل شنوایی داشتند و برای بررسی های بیشتر ارجاع شدند.
510 هزار نوزاد در سه ماهه نخست سال غربالگری شنوایی شدند یكشنبه بیست و دوم آبان ماه، طی جلسه ای، افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی كشور بیات كرد: در سال 1400 پوشش غربالگری شنوایی 92 درصد بود؛ به آن معنا كه برای یك میلیون و 500 هزار نوزاد غربالگری انجام شد. 92 درصد موالید زنده را پوشش دادیم و از این تعداد، حدود سه هزار مورد اختلال شنوایی شناسایی شد كه برای اقدامات مداخله ای مانند كاشت حلزون، تهیه سمعك و تربیت شنیداری و موارد دیگر به واحدهای مرتبط ارجاع شدند.

به گزارش ایسنا، وی یادآور شد: برنامه غربالگری شنوایی از سال 1384 اجرا می شود و جزء برنامه های موفق سازمان بهزیستی كشور است. حتی در زمان 2 سال اپیدمی كرونا كه محدودیت برای حضور غربالگر در بیمارستان ها و زایشگاه ها وجود داشت اما 85 درصد موالید را توانستیم پوشش دهیم كه از جمله عملكردهای خیلی خوب است.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی كشور اظهارداشت: ایران جزء كشورهایی است كه از نظر سازمان جهانی بهداشت همكاری خیلی خوبی در برنامه غربالگری شنوایی وجود دارد و پوشش غربال هم خوب است. غرابلگری نوزادان در 6 ماهه نخست سال جاری متناسب با موالید بوده و تقریبا همین تعداد را هم سال گذشته داشتیم و پوشش 92 درصد بوده است. یكی از اقدامات مداخله ای، كاشت حلزون است كه حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی كمك هزینه برای آن پرداخت می كند.

وی، تامین سمعك را از دیگر اقدامات مداخله ای مشكلات شنوایی برشمرد و گفت: در این زمینه نیز كمك هزینه ای از سوی سازمان بهزیستی به خانواده های نیازمند تعلق می گیرد. در سال جاری وزارت بهداشت عزم راسخی دارد كه كسی برای كاشت حلزون پشت نوبت نماند و سریع كار آنها انجام شود.

صفاری فرد تاكید كرد: افراد دارای اختلال شنوایی، بعداز كاشت حلزون یا تجویز سمعك به تربیت شنیداری نیز نیاز دارند كه از خدمات توانبخشی مراكز بهزیستی استفاده می كنند كه یارانه آن را سازمان بهزیستی پرداخت می كند.

وی با بیان اینكه نوزادانی كه مورد غربالگری شنوایی قرار می گیرند برای اقدامات تشخیصی ارجاع می شوند، افزود: از مجموع نوزادانی كه در سه ماهه ابتدایی سال اختلال شنوایی داشتند، پس از ارجاع مشخص شد كه حدود هزار نفر آنها اختلال قطعی دارند.

صفاری فرد یادآور شد: تعداد كشورهایی كه غربالگری شنوایی انجام می دهند، محدود است. میانگین درصد بروز اختلالات شنوایی در ایران بیشتر از كشورهای دیگر نیست.

وی اضافه كرد: اقدام دیگری كه انجام می دهیم این است كه خانواده نوزدانی كه اختلالات شنوایی داشته باشند برای مشاوره ژنتیك ارجاع می دهیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۰:۱۹ - ۲۳/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۶