دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

با تببین جامع طرح كشوری contingent-NIPT ، می توان كار فرهنگی در جامعه انجام داد
 
رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت:

با تببین جامع طرح كشوری contingent-NIPT ، می توان كار فرهنگی در جامعه انجام داد

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی امروز صبح (یكشنبه) در گردهمایی تحلیل داده های طرح كشوری contingent-NIPT ، گفت: این طرح كشوری كه جایگاه استفاده از آزمایش غیر تهاجمی NIPT در غربالگری ناهنجاری های كروموزومی در سه ماهه اول بارداری را تعیین می كند، یك كار بزرگ است كه با تببین جامع آن، می توان كار فرهنگی در جامعه انجام داد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی كه قانون سقط درمانی مبنی بر تشخیص قطعی سه پزشك متخصص و تأیید پزشكی قانونی مبنی بر بیماری جنین كه به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر كه با تهدید جانی مادر توأم باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت زن مجاز می باشد و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشك مباشر نخواهد بود، مطرح شد كه در آن مقطع از نظرات 8 نفر از مراجع تقلید كه نظر مقام معظم رهبری نیز در این گروه بود بهره مند شدیم و مجوز گرفتیم .

دكتر شهریاری گفت: قانون سقط جنین زیر 4 ماه با پیوست ها و ملاحظات شرعی و درمانی و قانونی آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شده كه در دنیا بی نظیر است و در هیچ جای دنیا نیست، در كشور ما كه كشور اسلامی است، از نظرات مراجع تقلید و 8 مرجع تخصصی بهره مند شدیم.

وی افزود: كارهای متعددی در بحث حمایت از خانواده و جوانی جمعیت انجام شده، اما متاسفانه برخی مواقع در قانونگذاری دچار افراط و تفریط می شویم، برخی مواقع آرزوها را به قانون تبدیل می كنیم و به چگونگی تحقق آن نمی اندیشیم.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: در ابتدا سخت گیری هایی داشتیم و برخی ها دلایل زیادی نظیر اختلالات پیش آمده قبلی و هزینه های بالایی كه به والدین تحمیل می شد، می آوردند و با صحبت های زیادی كه انجام شد، پذیرفتند كه با نظر متخصص زنان و زایمان و تمایل خود بیمار، غربالگری انجام شود.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ضمن تشكر از دكتر ملك زاده معاون تحقیقات و فناوری سابق وزارت بهداشت كه همواره پیشقدم در مسائل تحقیقاتی هستند و همچنین تشكر از تیم محققان مجری طرح كشوری، گفت: باید تبیین كامل مزایا، نتیجه بخشی، عوارض طرح و همچنین بررسی هزینه های خانواده ها، هزینه های طرح، مقایسه با روش های قبل و غیره انجام شود تا بتوان از آن حمایت و دفاع نمود.

وی در ادامه تصریح كرد: با تببین جامع این طرح می توان كار فرهنگی در جامعه انجام داد، با فرهنگ سازی در جامعه می توان شاهد تاثیرات مثبت بود و در قانون جوانی جمعیت، این اختیار را به مادر دادیم كه خودش می تواند درخواست غربالگری داشته باشد، چرا كه قبلا گفته می شد در خانه بهداشت غربالگری اجباری باشد كه هزینه هایی را برای خانواده ها در پی داشت.

دكتر شهریاری افزود: با تبیین طرح و كار فرهنگی می توان در جامعه مباحثی را پیش برد و می توانیم با تبیین كامل این طرح، شاهد حمایت آن باشیم.

وی در پایان سخنانش ادامه داد: اكنون تدوین قانون برنامه هفتم توسعه در جریان است و طبق گفته رئیس مجلس، ابتدا باید قانون برنامه نوشته شود و بعد قانون بودجه را لحاظ كنیم تا تخصیص داشته باشیم.

گفتنی است، طرح كشوری " تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری های كروموزومی در سه ماهه اول بارداری براساس پروتكل Contingent-NIPT با استفاده از روش Reflexed DNA Testing " به اهتمام مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری محققان و مسئولان موسسه پزشكی نسل امید، دانشگاه های علوم پزشكی شهید بهشتی، تهران و اصفهان ، و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طی سال های 1399 تا 1401 در 8 استان كشور به صورت همزمان اجرا شد.

گردهمایی تحلیل داده های این طرح كشوری امروز با حضور دكتر شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دكتر روح الامین و دكتر محسنی بندپی اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دكتر ملك زاده معاون وقت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، محققان موسسه نسل امید، محققان برجسته دانشگاه های علوم پزشكی، مسئولان سازمان ها و نهادهای ذیربط در وزارت بهداشت و قوه قضائیه (پزشكی قانونی) و رئیس و اعضای هیات علمی مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار، و نتایج ارزشمند آن منتشر شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۲۲:۱۲ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۲