دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

آموزش نحوه رفتار با معتادان در حین ترك
 
فردی را كه گرفتار اعتیاد شده است تهدید نكنید و به او اولتیماتوم ندهید؛ انتقاد شما می تواند با شكل دادن حس شرمندگی او، به اعتیادش دامن بزند؛ انتظار تغییر فوری را نداشته باشید چرا كه گذشتن از هر مرحله ی زندگی صبوری می طلبد.
فردی را كه گرفتار اعتیاد شده است تهدید نكنید و به او اولتیماتوم ندهید؛ انتقاد شما می تواند با شكل دادن حس شرمندگی او، به اعتیادش دامن بزند؛ انتظار تغییر فوری را نداشته باشید چرا كه گذشتن از هر مرحله ی زندگی صبوری می طلبد.

آموزش نحوه رفتار با معتادان در حین ترك
به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، اگر دوست یا خویشاوندی دارید كه با اعتیاد زندگی می كند، ممكن است از خود بپرسید كه چگونه می توانید به او كمك كنید. چرا كه فرد مورد علاقه شما اغلب شانس بیشتری برای غلبه بر چالش های خود با حمایت شما خواهد داشت.

در این مقاله به نحوه كمك به یك معتاد می پردازیم. این شامل استراتژی هایی است كه می توانید برای كمك به دوست یا عزیزی كه برای مدیریت مصرف مواد خود به كمك نیاز دارد، استفاده كنید. ما همچنین در مورد حمایت از خانواده ها صحبت می كنیم، بنابراین شما می دانید چه كاری برای خود انجام دهید و در عین حال به عزیزان خود كمك و حمایت كنید.

تنها نمانید، برای خود پشتیبان پیدا كنید داشتن رابطه با فردی كه دارای اختلال مصرف مواد است اغلب استرس زا است. مهم این است كه بپذیرید آنچه را كه می گذرانید دشوار است و به دنبال حمایت باشید. منابع زیادی برای این منظور وجود دارد.

به عنوان مثال، پیوستن به یك گروه پشتیبانی را در نظر بگیرید. اداره خدمات سوء مصرف مواد و سلامت روان (SAMHSA) منابع مختلفی را ارائه می دهد كه برای ارائه بینش و حمایت از خانواده های معتادان طراحی شده اند.

همچنین توسعه استراتژی های مدیریت استرس ضروری است. این یك قدم مهم برای كمك به شما عزیزان است. این استراتژی ها به شما كمك می كنند تا با استرس هایی كه احتمالاً هنگام كمك به یك دوست یا یكی از اعضای خانواده برای جستجو و دریافت كمك برای اعتیاد با آن ها مواجه می شوید، كنار بیایید.

به هر نحو ممكن فرد باید خود را از محیطی كه شرایط قبل از ترك را برایش تداعی می كردند فاصله بگیرد؛ از این رو ارائه و برگزاری كلاس های آموزشی رفتار درمانی، شناخت درمانی و ... ضروری است كه فرد با كسب این مهارت ها و تمرین آن در گروه های سالم بتواند به شرایط عادی و قبل از ترك خود بازگشته و شاهد یك ترك موفق و سالم باشد.

روشی را پیدا كنید كه كار كند تعدادی از گزینه های درمانی مختلف وجود دارد كه می تواند موثر باشد، بنابراین مهم است كه گزینه های مختلف را در نظر بگیرید. به این فكر كنید كه كدام رویكرد ممكن است برای شما و نیازها و اهداف عزیزتان مناسب تر باشد.

بسته به ماهیت اعتیاد، درمان ممكن است شامل روان درمانی، دارو درمانی، گروه های حمایتی یا تركیبی از همه اینها باشد. چند گزینه ی درمان عبارتند از:

تقویت جامعه و آموزش خانواده (CRAFT) CRAFT یك روش مبتنی بر شواهد برای كمك به خانواده ها برای كمك به عزیزانشان است. این روش جایگزین مداخلات سنتی، به عنوان روش ارجح، برای كمك به افراد مبتلا به اعتیاد برای دریافت كمك های درمانی شده است.

دارو سازمان غذا و دارو (FDA) تعدادی از داروهایی را تایید كرده است كه می توانند در درمان وابستگی به الكل و سایر اختلالات مصرف مواد موثر باشند. اینها شامل ویویترول (نالتركسون) ، كامپرال (آكامپروسات) و سوباكسون (بوپرنورفین و نالوكسان) هستند.

درمان شناختی رفتاری (CBT) درمان اعتیاد كه از CBT استفاده می كند بر كمك به افراد برای درك اینكه چگونه باورها و احساسات آنها بر رفتارهای آنها تأثیر می گذارد متمركز است. این روش درمانی با كمك به افراد در تغییر الگوهای فكری و رفتاری كه به مصرف مواد كمك می كند، عمل می كند.

درمان آنلاین تحقیقات نشان می دهد كه درمان آنلاین نیز می تواند یك گزینه درمانی موثر برای اختلالات مصرف مواد باشد. چنین برنامه هایی اغلب شامل عناصری از CBT و مصاحبه انگیزشی است كه شامل استفاده از مكالمات ساختاریافته برای كمك به مردم در مورد بهبود زندگی آنها با پایان دادن به اعتیاد است.

درمان یا توانبخشی بستری درمان بستری ممكن است بهترین نتایج را ارائه دهد، به خصوص زمانی كه مصرف مواد شدیدتر باشد یا اگر فرد اختلالات همزمان را تجربه كند. برنامه توانبخشی معمولاً 30، 60 یا 90 روز طول می كشد. موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA) توصیه می كند كه افراد حداقل 90 روز را تحت درمان بگذرانند.

گروه های پشتیبانی گروه های حمایتی دوازده مرحله ای و همتایان نیز می توانند در طول فرآیند بهبودی مفید باشند. هدف این گروه ها ترویج هوشیاری است و ممكن است رویكردهای مختلفی در پیش گیرند. برخی پرهیز كامل را ترویج می كنند، در حالی كه برخی دیگر بر اعتدال(تا پایان مصرف) تمركز می كنند. بسیاری از این جلسات حضوری می باشند، اما گروه های پشتیبانی آنلاین نیز در دسترس هستند.

عوامل مهم دیگری كه می تواند بر بهبودی فرد تأثیر بگذارد شامل مشاركت خانواده و سایر حمایت های اجتماعی است. خانواده درمانی بخش مهمی از یك برنامه موثر ترك اعتیاد است.

انتظار مشكلات دلایل زیادی وجود دارد كه چرا كمك به فردی كه برایتان مهم است و دارای اختلال مصرف مواد است دشوار است. نظیر:

آنها ممكن است موافق نباشند مشكلی دارند آنها ممكن است نخواهند كاری كه انجام می دهند را تغییر دهند آنها ممكن است از عواقب آن بترسد (مثلاً از دست دادن شغل یا رفتن به زندان) آنها ممكن است احساس خجالت كنند و نخواهد در مورد وضعیت خود با شما (یا هر كس دیگری) صحبت كنند. آنها ممكن است در مورد بحث در مورد مسائل شخصی خود با یك متخصص، مانند یك پزشك یا مشاور، احساس ناخوشایندی داشته باشند. آنها ممكن است درگیر اعتیاد خود به عنوان راهی برای جلوگیری از برخورد با مشكل دیگری (مانند بیماری روانی) شوند. هیچ راه سریع و آسانی برای كمك به فرد مبتلا به اعتیاد وجود ندارد. غلبه بر اعتیاد نیاز به تلاش و حمایت زیادی دارد. اگر كسی نمی خواهد رفتار خود را تغییر دهد، تلاش برای متقاعد كردن او برای دریافت كمك بعید است كه كارساز باشد.

كاری كه می توانید انجام دهید این است كه اقداماتی را انجام دهید تا به فرد مورد علاقه خود كمك كنید تا در طولانی مدت تغییراتی ایجاد كند. همچنین مهم است كه حمایت لازم برای مقابله را نیز دریافت كنید.

اعتماد ایجاد كنید اگر فرد مورد علاقه شما قبلاً به اعتماد شما خیانت كرده است، بازیابی و حفظ آن می تواند دشوار باشد. با این حال، ایجاد حس اعتماد اولین قدم مهم در كمك به فرد مبتلا به اعتیاد است كه در مورد تغییر فكر كند.

حس اعتماد به راحتی تضعیف می شود، حتی زمانی كه شما می خواهید كمك كنید. هنگام صحبت كردن با عزیزانتان در مورد اعتیاد آنها باید چند نكته را در نظر داشته باشید.

دیدگاه ها متفاوت است: در حالی كه ممكن است فقط بخواهید به عزیزتان كمك كنید، آنها ممكن است فكر كنند كه شما سعی دارید آنها را كنترل كنید. این احساسات می تواند آنها را بیشتر به اعتیاد سوق دهد. استرس می تواند اوضاع را بدتر كند: فرد مورد علاقه شما احتمالاً از رفتار اعتیادآور خود (حداقل تا حدی) به عنوان راهی برای مدیریت استرس استفاده می كند. اگر فضای بین شما دو نفر استرس زا باشد، ممكن است بیشتر به رفتار اعتیادآور خود روی بیاورند . اعتماد دو طرفه است: ایجاد اعتماد یك فرآیند دو طرفه است. وقتی به تحمل رفتار ناخواسته ادامه می دهید، اعتماد ایجاد نمی شود. نقش پیامدها را درك كنید: افراد مبتلا به اعتیاد به ندرت تغییر می كنند تا زمانی كه این رفتار عواقبی داشته باشد. در حالی كه ممكن است بخواهید از عزیزتان محافظت كنید، در مقابل این اصرار مقاومت كنید كه سعی دارید از كسی كه اعتیاد دارد از عواقب اعمال او محافظت كنید. استثناء مجاز به عواقب این است كه فرد مورد علاقه شما در حال انجام كاری است كه می تواند برای خود یا دیگران مضر باشد - به عنوان مثال، مشروبات الكلی و رانندگی.

ارتباط موثر برقرار كنید شما ممكن است بیش از حد آماده باشید تا به عزیزانتان بگویید كه در مورد اعتیاد آنها چه احساسی دارید. داشتن یك مكالمه موثر، شامل یادگیری نحوه برقراری ارتباط با فردی است كه اعتیاد دارد.

در حالی كه ممكن است ناامید كننده باشد، به یاد داشته باشید كه تصمیم برای تغییر، با آنهاست.

اگر شما صادقانه و بدون تهدید ارتباط برقرار كنید، احتمال بیشتری وجود دارد كه فردی كه اعتیاد دارد به فكر تغییر باشد.

تكنیك های ارتباطی كه می توانند به برقراری مكالمه شما كمك كنند عبارتند از:

استفاده از جملات «من» در مقابل جملات «تو»: (گفتن «وقتی مشروب می خوری غمگین می شوم» به جای «تو هرگز در نظر نمی گیری وقتی می خوری با من چه می كنی»)، در نتیجه سرزنش و تقابل را كاهش می دهد. تبدیل جملات منفی به موارد مثبت: (به جای «تو وقتی كه خمار می شوی» با «وقتی هوشیار هستی من واقعاً از شركت تو لذت می برم»)، كه می تواند احتمال تدافعی شدن آنها را كاهش دهد. ارائه همدلی: ("می توانم بگویم كه اعتیاد ناامیدكننده است و گاهی اوقات كنار آمدن با آن دشوار است")، به طوری كه احساس نكنند هیچ كس متوجه نمی شود كه در چه شرایطی قرار دارند یا از كجا آمده اند. به آنها بگویید كه می خواهید بخشی از راه حل باشید: ("خوشحال می شوم تا زمانی كه شما كمك دریافت می كنید از بچه ها مراقبت كنم")، این فرصت را برای آنها فراهم می كند تا بدون نگرانی در مورد چیزهای دیگر به دنبال كمك باشند. همچنین مهم است كه به ارتباطات غیركلامی خود توجه كنید. اگر زبان بدن یا حالات صورت شما منفی است، ممكن است برای عزیزتان دشوارتر باشد كه نگرانی شما را واقعی بداند یا كمك شما را بپذیرد.

اگر می خواهید فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد تغییر كند، احتمالاً شما نیز باید تغییر كنید. اگر نشان دهید كه مایل به تلاش صادقانه هستید، احتمالاً فرد مورد علاقه شما نیز برای كنار گذاشتن اعتیاد تلاش خواهد كرد.

اگر در درمان شركت می كنید روند درمان اعتیاد بسته به نوع درمانی كه فرد دریافت می كند متفاوت است. اگر درگیر درمان عزیزتان هستید:

به كار بر روی ایجاد اعتماد ادامه دهید: سعی كنید قبل از رفتن به مشاوره با فرد مورد علاقه خود، حس اعتماد بینتان را قوی تر كنید. در مورد احساسات خود صادق باشید: به عزیزتان بگویید اعتیاد او برای شما چگونه بوده است و در مورد آنچه می خواهید در آینده اتفاق بیفتد صادق باشید. در مشاوره فرد مورد علاقه خود را سرزنش، انتقاد یا تحقیر نكنید: به سادگی بگویید كه اعتیاد او چه كرده است؛ متضاد بودن معمولاً كارساز نیست و می تواند به رابطه شما آسیب برساند. برای سرزنش آماده باشید: تعجب نكنید اگر عزیزتان كارهایی را كه انجام داده اید یا گفته اید كه به اعتیاد او دامن زده است را بیان كند.آرام بمانید و واقعاً به آنچه می گویند گوش دهید و قلب و ذهنی باز داشته باشید. اگر فرد مورد علاقه شما تصمیم می گیرد درمان را به تنهایی دنبال كند:

به حریم خصوصی آنها احترام بگذارید: دوستان، خانواده یا دیگران را بدون رضایت آنها در مورد رفتار با عزیزانتان مطلع نكنید. اگر آنها نمی خواهند در مورد آن صحبت كنند، به آنها فشار نیاورید تا به شما بگویند چه اتفاقی افتاده است. صبر را تمرین كنید: رویكردهای زیادی برای درمان اعتیاد وجود دارد، اما هیچ تغییری یك شبه اتفاق نمی افتد.

رابطه افسردگی و گرفتار شدن در دام اعتیاد دكتر علی فرهودیان، عضو هیات علمی دانشگاه در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: استفاده از یك درمان طولانی بعد از سم زدایی از نشانه های درمان موفق و قابل قبول است و دركنار آن به كارگیری روش های درمانی اثربخش اعم از خانواده درمانی، ارائه آموزش های كسب مهارت های اجتماعی، تغییر حلقه دوستان و ... در یك ترك موفق تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: فرد معتاد به دلایل مختلف اعم از مشكلات روانشناختی مانند افسردگی و در كنار سایر روش های خود درمانی و دارویی به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می كند كه این مساله متاسفانه به غلط در میان مردم رایج است كه مصرف مواد مخدر می تواند در كاهش آلام روحی مؤثر باشد.

وی گفت: در بسیاری از موارد فرد مشكلات جدی ندارد اما پس از استفاده از مواد مخدر دچار مشكلات عدیده ای می شود و این مواد شرایط جسمی و روحی برای اجتماعی، اقتصادی برای فرد به وجود می آورد كه نتیجه ای جز مشكلات دوچندان ندارد.

دكتر فرهودیان حل مشكلات روانی افراد معتاد را از مهمترین راههای درمان و ترك مؤثر دانست و افزود: ترك، اولین گام از سلسله مراحل درمانی است.

وی ادامه داد: در قدم اول یا همان ترك، فرد معتاد شرایطی را پیدا می كند كه در آن بتواند با كسب مهارت های اجتماعی با وسوسه عواملی كه وی را به سمت مواد سوق می دهد مبارزه كند و به گونه ای مهارت نه گفتن به مواد را می آموزد.

فرهودیان با اشاره به اینكه حلقه دوستان فرد معتاد در دوره مصرف به یك سری گروههای خاصی محدود می شده و فرد معتاد فقط با گروه همتایان خود ارتباط داشته است، اظهار داشت: در دوره پس از ترك فرد معتاد باید حلقه دوستان را تغییر داده كه لازمه تحقق این مطلب یادگیری مهارتهای ارتباطی است.

وی افزود: به هر نحو ممكن فرد باید خود را از محیطی كه شرایط قبل از ترك را برایش تداعی می كردند فاصله بگیرد؛ از این رو ارائه و برگزاری كلاس های آموزشی رفتار درمانی، شناخت درمانی و ... ضروری است كه فرد با كسب این مهارت ها و تمرین آن در گروه های سالم بتواند به شرایط عادی و قبل از ترك خود بازگشته و شاهد یك ترك موفق و سالم باشد.

وی اظهار داشت: زمانی كه یك فرد مصرف خود را قطع می كند و در دوره ترك قرار می گیرد باید مورد پایش و نظارت باشد نه كنترل، با این روش می توان مدت پاك بودن فرد را اندازه گیری و در جریان مشكلات فرد قرار گرفت.

دكتر فرهودیان استفاده از خانواده درمانی در كنار سایر روش های درمانی را مفید دانست و افزود: در دوران ترك و پس از آن باید خانواده فرد معتاد نحوه رفتار با فرد معتاد را یاد بگیرند و با خلقیات و روحیات فرد معتاد و نحوه رفتار با وی در این دوران بیشتر آشنا شوند.

این روانپزشك ادامه داد: فراهم كردن زمینه اشتغال و حفظ استقلال اقتصادی به فرد برای یك ترك خوب و دائم بسیار مفید است چرا كه بیكاری و مشكلات مالی زمینه را برای بازگشت به سمت مواد مخدر فراهم می كند.

وی تصریح كرد: در بسیاری از موارد زمانی كه فرد هنوز در دوره اعتیاد و مصرف مواد قرار دارد به علت فشارهای اقتصادی نمی تواند توجه زیادی به وضعیت تغذیه و بهداشت خود داشته باشد از این رو اغلب معتادان از لحاظ سلامت در وضعیت مناسبی قرار ندارند و به بیماریهای طبی مبتلا هستند.

این پژوهشگر اعتیاد در پایان خاطرنشان كرد: گاهی معتادان مشكلات قانونی در حیطه مواد مخدر مانند حمل مواد، خرید و فروش و ... دارند. از این رو رفع موانع قانونی معتادان پس از ترك و كسب وجاهت اجتماعی برای آنان می تواند زمینه ساز یك ترك خوب باشد.

برچسب ها
- اعتیاد

اخبار مرتبط دعوای رانت
بیشتر زنانِ معتاد مواد مخدر را تفننی مصرف می كنند
اعتیاد تزریقی؛ منبع اصلی هپاتیت C در ایران
قدم به وادی اعتیاد با مصرف الكل حتی به میزان كم
پوشش 90درصدی درمان سرپاییِ معتادان بی بضاعت/مراكز ترك اعتیاد با بیمه ها قرارداد نمی بندند

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 0 + 0 =

ارسال

نظرات زینب موسوی 06:06 - 1398/08/04
1 0

گلم حتما با یه مشاور صحبت كن ویه سری به تی سی شهرتون بزن مطمئنن كمكت میكنن درسته هزینه داره تی سی ولی خیلی می ارزه خیلی عزیزم سعی كن همسرت رو یجوری قانع بكنی كه به تی سی سر بزنه واونجا ترك كنه بهتر از كمپ

پربازدیدترین اخبار عكسهای دردناكی از بیماران سوخته
انواع افكاری كه منجر به خودكشی می شود
تاثیر كپسول گیاهی ممورال برای درمان اضطراب یا افت حافظه
چه راهی برای اخذ مدرك دندانسازی هست؟
چگونه جواب آزمایش خون را بخوانیم؟
روش های درمان سرفه ی كودكان
چرا تماشای فیلم پورن ضرر دارد؟
آموزش نحوه رفتار با معتادان در حین ترك
هوای تهران در وضعیت قرمز قرار گرفت
بهترین میوه هایی كه با سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می كنند
آغاز بارش ها از روز سه شنبه/ تداوم آلودگی هوا در تهران طی روز یكشنبه
آنچه در مورد نعوظ صبحگاهی باید بدانید
با این 3 معجون با چاقی خداحافظی كنید
قبل از اینكه مجلس برخورد كند وزیر بهداشت استعفا دهد
نحوه پیشگیری از آنفلوآنزا / علائم خطر این بیماری
آلودگی پایتخت 6 برابر سقف مجاز؛ گزارش رسمی از «مواجهه بالای شهروندان با ذرات سمی»
5 اشتباهی كه والدین در برخورد با نوجوانان مرتكب می شوند
كاهش وزن با دو قاشق چایخوری از مایعی ترش مزه
6 راه ساده برای بهبود سلامت روده
آغاز ثبت نام وام 7 میلیون تومانی برای بازنشستگان

پیشنهاد سردبیر احتمال ابتلا به دیابت با مصرف خودسرانه این دارو احتمال ابتلا به دیابت با مصرف خودسرانه این دارو سیدعلی فاطمی گفت: مطالعات نشان می دهند كه مصرف بی رویه كورتون ها سبب بروز پوكی استخوان، دیابت، نازكی پوست و چاقی موضعی در افراد می شود.

توصیه مهم برای لاغر شدن/ چگونه اشتها را سركوب كنیم توصیه مهم برای لاغر شدن/ چگونه اشتها را سركوب كنیم مهار كننده اشتهای غذایی مكمل یا روشی است كه احساس گرسنگی در فرد را متوقف می كند. برخی از روش ها برای سركوب اشتها از سایر روش ها موثرتر هستند.

سرماخوردن در هوای سرد سرماخوردن در هوای سرد ""افسانه"" است؟ وقتی پاییز و زمستان فرا می رسد، بسیاری از ما دچار سرماخوردگی می شویم اما سوال این است كه آیا هوای سرد، دلیل بروز علائم ماست؟

آموزش نحوه رفتار با معتادان در حین ترك آموزش نحوه رفتار با معتادان در حین ترك فردی را كه گرفتار اعتیاد شده است تهدید نكنید و به او اولتیماتوم ندهید؛ انتقاد شما می تواند با شكل دادن حس شرمندگی او، به اعتیادش دامن بزند؛ انتظار تغییر فوری را نداشته باشید چرا كه گذشتن از هر مرحله ی زندگی صبوری می طلبد.

چطور به یك بچه بگوییم مادرت سرطان دارد؟ چطور به یك بچه بگوییم مادرت سرطان دارد؟ مهم است كه با بچه ها در مورد خطرات سلامت خانواده صحبت كنید، اما تأثیر به اشتراك گذاری این نوع اطلاعات نامشخص بوده است.

آنچه در مورد نعوظ صبحگاهی باید بدانید آنچه در مورد نعوظ صبحگاهی باید بدانید سطح تستوسترون شما صبح ها بعد از بیدار شدن به بالاترین حد خود می رسد. بلافاصله پس از بیدار شدن از مرحله خواب با حركت سریع چشم (REM) بیشترین میزان آن است. افزایش این هورمون به تنهایی ممكن است برای ایجاد نعوظ كافی باشد، حتی در غیاب هرگونه تحریك فیزیكی.

ویتامینی كه ایمنی بدنتان را بالا می برد ویتامینی كه ایمنی بدنتان را بالا می برد ویتامینD یكی از مهمترین ویتامین ها برای تامین سلامت بدن است. تقویت استخوان بندی بدن، بالا رفتن سیستم ایمنی و جلوگیری و مقابله با عفونت های مختلف از مزایای وجود ویتامین D در بدن است.

توصیه های تغذیه ای برای كاهش سردردهای میگرنی توصیه های تغذیه ای برای كاهش سردردهای میگرنی از هر 10 فرد بزرگسال، حداقل یك نفر دچار سردردهای میگرنی است. سردردهای میگرنی طولانی مدت تر از سردردهای دیگر هستند ضمن این كه اثرات فیزیكی بیشتری هم دارند اما تحقیقات نشان می دهد كه ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می تواند تجربه سردردهای میگرنی و فركانس این دردها را كاهش دهد.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار تزریق رنگدانه روش جدید درمانی ویتیلیگو
چه راهی برای اخذ مدرك دندانسازی هست؟
آغاز ثبت نام وام 7 میلیون تومانی برای بازنشستگان
درد و تورم استخوان نشانه سرطان است؟
از چه سنی باید كودك را تربیت كنیم؟/نقش مادر در تربیت كودك بیشتر است یا پدر؟
وجود سنگ ، شایع ترین مشكل كیسه صفرا
انتشار آلودگی با جمع آوری غیر استاندارد زباله
دریافت مستمری از كارافتادگی با كمتر از یك ماه بیمه پردازی

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۲۱:۰۰ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱