دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

هزینه یك میلیارد تومانی بیماران روانی مزمن در سرای احسان / بدقولی مسئولان دولتی و شهری
 
مدیر مركز سرای احسان با اشاره به اینكه 500 مددجو زن و مرد این مركز نگهداری می شوندف گفت: هزینه نگهداری این افراد ماهیانه یك میلیار تومان است و 600 میلیون تومان از آن توسط خیرین تأمین می شود.
هزینه یك میلیارد تومانی بیماران روانی مزمن در سرای احسان / بدقولی مسئولان دولتی و شهری
مدیر مركز سرای احسان با اشاره به اینكه 500 مددجو زن و مرد این مركز نگهداری می شوندف گفت: هزینه نگهداری این افراد ماهیانه یك میلیار تومان است و 600 میلیون تومان از آن توسط خیرین تأمین می شود. - اخبار اجتماعی -
علیرضا طاهری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره سابقه فعالیت مؤسسه خیریه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی( سرای احسان) اظهار كرد: در سال 77 زمانی كه قرار بود اجلاس سران در كشور ما برگزار شود از سوی مسئولان وقت تصمیم گرفته شد كه افراد كارتن خواب و متكدی از سطح شهر تهران جمع آوری و به محلی كه هم اكنون به عنوان سرای احسان نامگذاری شده است منتقل داده شد.عدد قابل توجهی از كارتن خوابها و متكدیان در آن مقطع جمع آوری و به این محل انتقال داده شد و بعد از اتمام اجلاس سران تكلیف آن افراد مشخص نبود و تصمیم بر این شد كه معتادان برای فرآیند درمانی به كمپ ها انتقال داده شوند و در نهایت جمعیت قابل توجهی از بیماران روانی مزمن وجود داشت كه بخشی از آنها فاقد هویت و مجهول الهویه بودند و در نهایت این مركز برای ارائه خدمات به این افراد فعالیت خود را با حمایت خیرین آغاز كرد.

وی گفت: این مجموعه تشكلی غیردولتی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی است كه فعالیت خود را در سال 77 با كسب مجوز از سازمان بهزیستی كشور به منظور نگهداری بیماران روانی مزمن آغاز كرد. از عملكرد سالیان گذشته این مركز می توان به ارائه خدمات بشردوستانه، كمك به افراد نیازمند، آسیب دیده و تأسیس مركز نگهداری شبانه روزی و رایگان بیماران روانی مزمن بی سرپرست، بدسرپرست و بی بضاعت اشاره كرد كه در سه حوزه خیریه، درمان و تحقیقات فعال است.در حال حاضر 500 مددجو در مركز سرای احسان نگهداری می شوند كه از این تعداد 350 نفر از آقایان و مابقی بانوان هستند كه از خدمات مختلفی بهره مند می شوند كه بخش عمده ای از این خدمات توسط خیرین به مددجویان ارائه می شود.

طاهری ادامه داد: خدمات مختلفی به این افراد به صورت شبانه روزی به صورت رایگان به مددجویان ارائه می شود و ریالی از سوی آنها دریافت نمی شود و آنچه كه در اختیار ما قرار می گیرد كمكهایی است كه به واسطه سازمان بهزیستی و خیرین است و نقش خیرین از بهزیستی و از سایر سازمان های حكومتی و دولتی پررنگ تر است.

مدیر مركز سرای احسان ادامه داد: حاج احمد طاهباز و حاج حسن احمدنیا دو نفر از بزرگان آن زمان( زمان تأسیس مركز) در بازار تهران و از دوستان آقای روحی بودند كه خدمت رسانی به مددجویان را در این مركز آغاز كردند و پس درگذشت این دو خیر، علی روحی فردپور دیگر فرد نیكوكار بناهای جدیدی را در این محل احداث كرده است و در واقع این بناها بدون وابستگی به كمكهای دولتی احداث شده است و دولت حتی آجری هم در این بناها كمك نكرده است و در واقع دولت به جز زحمت آورده ای ندارد و اگر سازمان بهزیستی را از دولت منفك كنیم كه بعضا كمكهایی را ارائه می دهد بقیه سازمانهای دولتی به جز اذیت و آزار برای موسسات خیریه آورده ای ندارند.

وی تصریح كرد: در اساسنامه موسسات خیریه آمده است كه كسی از منافع خیریه بهره مند نمی شود و در نهایت اگر زمانی قرار باشد موسسه ای انحلال پیدا كند تمام دارایی آنها در اختیار كمیته امداد، بهزیستی و یا جزو اموال حاكمیت قرار خواهد گرفت. با این حال ما اگر بخواهیم در این مجموعه بنای جدیدی را برای رفاه حال بیشتر مددجویان و خدمات مناسب تر به آنها احداث كنیم با سنگ اندازی ها و واكنش های مسئولان دولتی و شهری روبرو می شویم.

طارهی با اشاره به اینكه سرای احسان از ابتدا هیچ وابستگی را به نهادها دولتی نداشته است، گفت: با این حال تلاش شده خدمات مناسبی را به جامعه هدف خود ارائه كنیم كه در این مسیر مسئولان شهری و دولتی سنگ اندازی می كنند به طور مثال 22 سال پیش زمانی كه مركز در این منطقه ساخته شد مجموعه ای به نام شهرداری كهریزك وجود نداشت اما حالا دوستان ادعاهای جالبی را دارند اما با همه این شرایط تلاش شده خدمات بدون وقفه به مددجویان ارائه شود. همچنین این مجموعه حدود 11 هزار متر بنا و 23 هزار متر مساحت دارد.

مدیر مركز سرای احسان ادامه داد: مددجویان این مركز از سنین 18 سال به بالا هستند و هم اكنون مددجوی 90 ساله نیز در این مركز نگهداری می شود. از 500 مددجو كه در این مركز نگهداری می شوند 400 مددجو یارانه بگیر سازمان بهزیستی هستند و از هیچ یك از مددجویان رقمی دریافت نمی شود و این در حالی است كه هزینه هر مددجو در این مركز بالغ بر 3 میلیون 300 هزار تومان در ماه است كه سازمان بهزیستی در حال حاضر به 400 نفر از اینها یارانه یك میلیون و 130 هزار تومان در ماه پرداخت می كند. در ماه هزینه بالغ بر یك میلیارد تومان هزینه نگهداری مددجویان در سرای احسان است كه بخش قابل توجهی از این رقم توسط خیرین تأمین می شود و اگر خیرین همكاری نكنند حداقل 500 بیمار روانی وارد جامعه می شوند و هزینه های اجتماعی كه به جامعه تحمیل می شود قابل جبران نیست.

وی افزود: در حال حاضر پذیرشی در سرای احسان صورت نمی پذیرد چرا كه ظرفیت مركز 400 نفر است اما در حال حاضر حدود 500 نفر در این مركز نگهداری می شوند. همچنین 40 نفر هم در خارج از مركز توسط خیرین حمایت می شوند. متاسفانه حقوق شهروندی بیماران روانی نادیده گرفته شده است و این سوال مطرح می شود كه آیا بیماران روان جزو شهروندان هستند یا خیر؟ با توجه به شرایط فعلی كشور در ایام كرونا تقریباً از اوایل اسفندماه به صورت جدی با این موضوع برخورد كردیم و از همان ابتدا درهای مركز بسته و مدیر سرای احسان، پرسنل و سایر دست اندركاران به صورت سه هفته یكبار به منازل خود می رفتند و با همه تلاشها توانستیم از ورود این ویروس به مركز جلوگیری كنیم چرا كه ورود این بیماری می توانست همه زحمات انجام شده طی سالهای گذشته را از بین ببرد.

طاهری اظهار كرد: در تمام دنیا افراد خیر و نیكوكار مورد حمایت دولت ها قرار می گیرند اما در ایران این رویه برعكس است و همین امر مشكلات عدیده ای را برای فعالیت خیرین ایجاد كرده است كه انتظار داریم در این زمینه تجدید نظری از سوی دولتمردان انجام شود.

مدیر مركز سرای احسان تصریح كرد: تا چند سال پیش مددجویان مرد در دوسوله بزرگ نگهداری می شدند كه این شیوه مشكلات بهداشتی و.. را ایجاد كرده بود. بر همین اساس این سوله ها توسط خیرین به چندین اتاق تبدیل شدند و هم اكنون فضای خوبی برای مددجویان فراهم شده است.

وی با انتقاد از بد قولی استاندار تهران گفت: دو سال پیش از سوی خیرین تصمیم گرفته شد تا محل مناسب تری برای مددجویانی كه به سن سالمندی رسیده اند در مجاورت مركز سرای احسان احداث شود تا در شرایط بهتری زندگی خود را ادامه دهند و زمین لازم با حمایت خیرین و مردم خریداری شد، اما دولت و شهرداری در ارتباط با احداث این مجموعه سنگ اندازی می كند و پول زور می خواهندً. به طوری كه در سال 97 انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در مراسم 20 سالگی سرای احسان از آمادگی كامل بخش های مختلف برای احداث این محل تأكید كرد و حتی كلنگ زنی مركز سالمندان با حضور استاندار و روحی عضو هیئت مدیره مجمع خیرین كشور انجام شد اما با گذشت دو سال هنوز اتفاقی نیفتاده است.

طاهری در پایان خاطرنشان كرد: همچنین پروژه ای در فضای مناسب با امكانات قابل قبول توسط روحی فردپور عضو هیئت مدیره مجمع خیرین كشور در حال انجام است و طی یك ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید این پروژه در مساحتی حدود 700 متر شامل كارگاه زنان ومردان، سالن غذاخوری مردان، كافی شاپ، اتاق احیاء و مركز فیزیوتراپی است.

توزیع هوشمند 8 هزار تبلت و سیم كارت بین دانش آموزان تحت پوشش بهزیستی
انجام رایگان عمل های پیچیده سوختگی برای مددجویان بهزیستی در بیمارستان شهید مطهری
پرداخت كمك هزینه تحصیلی تشویقی به دانشجویان دولتی تحت پوشش بهزیستی
جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در كانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (كلیك كنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (كلیك كنید)
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۸:۲۷ - ۰۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷