دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

بررسی چالش های ادارات كار شهرستان ها با حضور شریعتمداری
 
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در نشستی با 420 نفر از روسای ادارات و نمایندگی های تعاون، كار و رفاه اجتماعی دیدگاه ها و نقطه نظرات نمایندگان هر شهر درباره موضوعات مرتبط با استان و شهرستان را شنید.
بررسی چالش های ادارات كار شهرستان ها با حضور شریعتمداری
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در نشستی با 420 نفر از روسای ادارات و نمایندگی های تعاون، كار و رفاه اجتماعی دیدگاه ها و نقطه نظرات نمایندگان هر شهر درباره موضوعات مرتبط با استان و شهرستان را شنید.

به گزارش ایلنا به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، در بخش اول این گزارش مشروح سخنان محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی منتشر شد، در این بخش نیز به مهمترین مطالب و مسائلی كه نماینده تعاون، كار و رفاه اجتماعی هر شهرستان مطرح كرد اشاره شده است:

رییس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی شهرستانِ هامون در این نشست با اشاره به محدودیت های اعتباری استان گفت: این محدودیت ها باعث شده كه در تامین تجهیزات مورد نیاز به ویژه برای همكاران تازه استخدام دچار مشكل شویم.

نصرین كیخایی، افزود: این وضعیت كه شامل بسیاری از ادارات و نمایندگی های تازه تاسیس می شود، در كنار مشكلات ساختمان های استیجاری، از تنگناهای اعتباری استان به شمار می رود.

لزوم تسهیلات با نرخ سود پایین تر در مناطق محروم برای كاهش بیكاری

رئیس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی شهرستان خلخال در استان اردبیل خاطر نشان كرد: با توجه به عدم پرداخت یارانه سهم دولت بابت تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی از محل تبصره 18 قانون بودجه ضرورت دارد تعهدات ایجاد شده عملی شود.

علیرضا خلیلی، پیشنهاد داد: تسهیلات با نرخ سود پایین تر در راستای توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در مناطق محروم از برنامه های دولت برای كاهش نرخ بیكاری در نظر گرفته شود.

بهنام بهداروند، رئیس اداره تعاون، كار وفاه اجتماعی شهرستان فردیس و نماینده استان البرز در این نشست بر ضرورت انجام اصلاحات در سامانه های جامع روابط كار و تعاون تاكید كرد.

وی همچنین افزایش اعتبارات مشاغل خانگی، اصلاح رسته های طرح اشتغال روستایی در استان های صنعتی و بازنگری مدیریت برگزاری كارگروه اشتغال را با اهمیت برشمرد و افزود: فرایند نوسازی تجهیزات اداری در البرز در حوزه فناوری آغاز شده است.

توجه ویژه به آیین نامه های تسهیلات حمایتی و بازار كار در استان های مرزی و محروم

غلامرضا گلی، مسئول نمایندگی تعاون كار و رفاه اجتماعی شهرستان فاروج در استان خراسان شمالی پیشنهاد داد: با توجه به تفاوت شرایط اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی استان های كشور، آیین نامه های مربوط به اجرای تسهیلات حمایتی یا سیاست های بازار كار در استان های مرزی و محروم با دست بازتری نوشته شود یا حداقل بند یا تبصره ای ویژه ای با توجه به تفاوت نحوه و شرایط اجرای آن برای این مناطق قائل شد تا امكان شكوفایی بهتر این مناطق مهیا شود. هرچند تأثیرات مثبت این طرح ها در مناطق محروم ملموس تر بوده و چهره ای تازه به توسعه ی منطقه می دهد.

تسهیل شرایط تعاونی ها برای استفاده از تخفیفات مالیاتی

شجاعت رستمی امرایی، رییس اداره تعاون كار و رفاه اجتماعی شهرستان پل دختر در خصوص امكانات ورزشی گفت: با توجه به نقش ورزش در حفظ سلامتی، نشاط و شادابی نیروی كار، ایجاد مجموعه های فرهنگی ورزشی در شهرستان های پلدختر، كوهدشت، رومشكان، سلسله و دلفان ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینكه تأسیس و تسهیل شرایط برای تعاونی ها ضروری است، خاطر نشان كرد: با توجه به ماده 169 قانون بخش تعاون، تعاونی ها باید از تخفیفات مالیاتی استفاده كنند اما متأسفانه این موضوع عملاً توسط ممیزین مالیاتی رعایت نمی شود.

احمد مقصودی، رییس اداره شهرستان نور در استان مازندران نیز با اشاره به اینكه نمودار سازمانی فعلی با بیش از یك دهه فعالیت به بازنگری و اصلاح نیاز دارد، گفت: در استان مازندران 19 اداره و 3 نمایندگی وجود دارد اما 6 ساختمان آن استیجاری است كه خواهان توجه بیشتر به این موضوع هستیم.

وی خاطرنشان كرد: در حوزه اجتماعی، فرهنگی و ورزشی نیزعدم تخصیص اعتبار برای برگزاری دوره های آموزشی در حوزه آسیب های اجتماعی و برنامه های فرهنگی، كمبود سهمیه بیمه كارگران ساختمانی از مشكلات مهم این حوزه است.

مقصودی با اشاره به اهمیت نگاه فرهنگی، اختصاص پست سازمانی به رسته های شغلی به خصوص در حوزه اجتماعی، فرهنگی در نمایندگی ها را ضروری دانست.

ضرورت رفع مشكلات سامانه های جامع روابط كار و بخش تعاون

علی عباسی، سرپرست سرپرست اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی طارم در خصوص مسائل و مشكلات استان زنجان و شهرستان های تابعه گفت: كمبود تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، فرسوده بودن خودرو های اداره، نواقص سیستم اتوماسیون اداری، مشكلات ساختمان های اداره كل و شهرستان ها، عدم تناسب فضا با مسئولیت ها و حجم وظایف سازمانی، ضرورت تفویض اختیار برای ساماندهی اموال غیر منقول شامل ساختمان های اداری و باشگاه های ورزشی، اصلاح نمودار سازمانی و منطبق نمودن آن با وظایف و مسئولیت های محوله از مسائل اصلی در استان و شهرستان است.

وی افزود: مشكلات سامانه های جامع روابط كار و بخش تعاون، عدم واریز بیمه بیكاری ایام شروع كرونا از تاریخ 9 اسفند 98 تا 31 اردیبهشت 99، لزوم تقویت كاریابی ها، حذف مداخلات موازی در كاریابی، فراهم نمودن بستر لازم برگزاری مجامع شركت های تعاونی و تشكل های كارگری و كارفرمایی به صورت مجازی، ارائه مجوز به كارگیری نیروی خدماتی، نگهبان و راننده، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شركتی، تامین اعتبار لازم برای توسعه زیرساخت های دولت الكترونیك، از جمله چالش های موجود در اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان و شهرستان های زنجان است.

لزوم اختصاص تسهیلات ویژه به مناطق زلزله زده

محمد شریف صوفی، رئیس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی شهرستان جوانرود در استان كرمانشاه نیز در این وبینار تاكید كرد: اختصاص تسهیلات ویژه به مناطق زلزله زده به منظور تكمیل طرح های خسارت دیده، تسریع در اجرای طرح بسته اشتغال در مناطق مرزی، تعیین تكلیف دبیرخانه كارگروه اشتغال و سرمایه گذاری موضوع اختلاف بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت متبوع، پرداخت فوق العاده مناطق كمتر توسعه یافته در احكام كاركنان شاغل در مناطق مرزی، تقویت نمودار ادارات شهرستانی، دسترسی كاربران استانی به سامانه رسیدگی به درخواست های مردمی مرتبط با بسته های معیشتی و یارانه از جمله محوری ترین مواردی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

رضا صبوری، رییس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی شهرستان دیلم از استان بوشهرگفت: در این دولت همه شهرستان های استان، دارای ساختمان ملكی شده اند و شهرستان دیلم با پیگیری سرپرست اداره كل و معاون توسعه مدیریت و برنامه آماده افتتاح است.

وی در خصوص مشكلات استان گفت: با توجه به وجود ظرفیت های نفت و گاز در این استان متاسفانه بوشهر در زمره استان های كم برخوردار است.

ایجاد گمرگ و پایانه صادراتی در شمال خوزستان ضرورتی فوق العاده

سید ناصر حسینی، رییس اداره تعاون كار و رفاه اجتماعی شهرستان اندیمشك گفت: ایجاد گمرگ و پایانه صادراتی در شمال خوزستان ضرورتی فوق العاده است كه خواهان توجه مسئولان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و هیئت دولت در خصوص ایجاد گمرگ و اختصاص تسهیلات كم بهره به منظور ایجاد شركت های تعاونی بسته بندی و سورتینگ هستیم.

ضرورت برطرف شدن مشكل سخت و زیان آور بودن شغل ملوانان

زهرا بریحی نژاد، رییس اداره تعاون كار و رفاه اجتماعی شهرستان هندیجان از استان خوزستان گفت: شهرستان بندر هندیجان با 95 كیلومتر مرز آبی و كثرت شغل صید و صیادی در 6بندر مهم و حساس خوزستان در خصوص عدم پذیرش فرم های تایید شده كمیته بدوی و تجدید نظراستانی برای تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور مشخصا شغل ملوانی و صیادی توسط سازمان تامین اجتماعی دچار مشكل است و با توجه به ماهیت شغل ملوانان و شمول سخت و زیان آور بودن باید مشكل این قشر مرتفع شود.

وی درخصوص برخورداری تعاونی ها ازتسهیلات كم بهره گفت: در مشاوره های ترویجی برای تشكیل شركت های تعاونی تولیدی، خدماتی و... عدم داشتن صورت حساب مثبت تسهیلات از سمت ادارات تعاون كار و رفاه اجتماعی موجب انصراف افراد ومتقاضیان ازتشكیل تعاونی شده است و باید در این زمینه تمهیدات لازم به عمل آید و در خصوص تعاونی های تولیدی علاوه بر آورده سرمایه گذار تسهیلات مناسبی برای ترغیب تشكیل تعاونی ها صورت پذیرد.

راسك، فاقد فضای ورزشی ویژه كارگران و درمانگاه تامین اجتماعی

عبدالرحمن اشكانی، رییس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی شهرستان راسك در این نشست با بیان اینكه این شهرستان فاقد فضای ورزشی ویژه كارگران و درمانگاه تامین اجتماعی است تاكید كرد: این موضوع نیازمند مساعدت است و همچنین باید نسبت به تامین مسكن كارگران و راه اندازی ادارات تعاون، كار و رفاه اجتماعی در شهرستان های سرباز، دشتیاری، بمپور و تفتان چاره اندیشی شود.

حسن شعبان پناه قاضی محله سرپرست اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی شهرستان لنگرود گفت: به منظور ارایه و پرداخت خدمات رفاهی ماهیانه و فراهم كردن امكان استفاده از بیمه مكمل درمان برای كاركنان سطح كشور نیازمند توجه هستیم.

غلامحسین كریمی، مسئول نمایندگی تعاون، كار و رفاه اجتماعی شهرستان كیار از استان چهارمحال و بختیاری گفت: مشكلاتی از قبیل عدم تكمیل نمودار سازمانی به رغم تلاش های همكاران كه غالبا در چند پست سازمانی ارائه خدمت می كنند از كیفیت خدمات می كاهد، به همین منظور در صورت داشتن برنامه جذب نیروی انسانی، استان چهارمحال و بختیاری در اولویت قرار گیرد.

جمیل فرجی، رئیس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی شهرستان دیوان دره از استان كردستان اظهار داشت: تعطیلی یا فعالیت كمتر از ظرفیت تعداد زیادی ازتعاونی های تولیدی كردستان به دلیل نوسانات شدید قیمت مواد اولیه ناشی ازتحریم، موازی كاری وزارت جهادكشاورزی وسازمان تعاون روستایی درتشكیل تعاونی های ناموفق تولیدی و مصرفی وعدم مشوق های ویژه اجرایی از مشكلات اساسی حوزه تعاون بوده و از طرفی مشاركت مردم استان باعضویت درتعاونی توسعه وعمران ضرورت رفع اساسی موانع تعاونی های توسعه وعمران را دوچندان كرده است.

مالك لطفی زاده، رئیس اداره تعاون كار و رفاه اجتماعی شهرستان هشترود از استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به وجود ظرفیت های كشاورزی، دامداری و معدنی در این استان پیشنهاد می شود تسهیلات پرداختی به فعالان بخش صعنتی و كشاورزی در این شهرستان و سایر شهرستان های كم برخوردار با نرخ بهره پایین تری نسبت به مراكز استان ها باشد، همچنین مبنای محاسبه مربوط به اخذ مالیات - بیمه و سایر دریافتی های دولت به كمترین میزان ممكن تقلیل یابد تا جاذبه مناسبی برای سرمایه گذاری و حضور فعالان اقتصادی فراهم شود.

كمبود شدید نیروی انسانی در یزد وعدم جذب نیرو

ناصر زارع، سرپرست نمایندگی تعاون، كار و رفاه اجتماعی شهرستان اشكذر از استان یزد گفت: استان یزد با كمبود شدید نیروی انسانی به علت بازنشستگی وعدم جذب نیرو روبروست به طوری كه از مجموع 190 پست سازمانی، 60 پست بدون تصدی است و باید در اولویت جذب نیرو قرار گیرد.

زارع ادامه داد: برای رونق بخشیدن به ورزش كارگری و مجموعه های فرهنگی، ورزشی و رفاهی كارگران شركت های تحت پوشش وزارتخانه در قالب تبصره 2 ماده 38 با این مجموعه ها مشاركت و قرارداد امضاء كنند.

محمد رضا مختاری، رئیس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی شهرستان خمین در استان مركزی گفت: با توجه به حساسیت موضوع ایمنی در واحدهای كارگری و تكلیف قانونی ادارات كار و نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظتی و شرایط كار توسط بازرسان متاسفانه به رغم وجود پست خالی در این اداره كل، به علت عدم امكان جذب بازرس كار جدید امكان نظارت موثر در این زمینه مهیا نیست وهرگونه كم كاری در این بخش علاوه بر افزایش احتمال بروز حوادث ناشی از كار در كارگاه ها حتی ممكن است مشكلات قضایی را تحت عنوان ترك فعل برای مدیران ادارات در برداشته باشد.

اسلام نمازی، مدیر اداره شهرستان كهگیلویه در این نشست گفت: كمبود نیروی انسانی در برخی از پست ها وجود دارد و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری نیازمند ارتقا است. برای پیشبرد كار به تفویض اختیاربه روسای ادارات و مدیران كل در خصوص تخلفات كاركنان نیازمند هستیم. فرسوده بودن ساختمان های اداری نیز یكی دیگر از مشكلات است.

زینت رئیسی، كارشناس حقوقی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: اصلاح و به روزرسانی ساختار و نمودار سازمانی واحد های حقوقی در استان ها و در راستای تحكیم جایگاه كارشناسان حقوقی، توسعه و پشتیبانی امور حقوقی استان ها با تشكیل اداره حقوقی و ارتقاء پست سازماتی كارشناس حقوقی به رئیس اداره، در ادارات كل و شهرستان ها ضروری به نظر می رسد.

بیمه كارگران فصلی و ساختمانی مشكل اساسی جامعه كارگری آذربایجان غربی

محمد رستمی، رئیس اداره تعاون كار و رفاه اجتماعی سلماس از استان آذربایجان غربی تاكید كرد: بیشتر مردم استان آذربایجان غربی، با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی در زمینه كشاورزی و خدمات فعالیت دارند، بنابراین بیمه كارگران فصلی و ساختمانی جزو مشكلات اساسی جامعه كارگری استان است و امیدواریم سهمیه ویژه بیمه ای برای اقشار موصوف در نظر گرفته شود.

وی پیشنهاد داد؛ ردیف بودجه ای جداگانه به بخش تعاون تخصیص داده شود و تصریح كرد: مجموعه های ورزشی كارگران سلماس، نقده و میاندوآب نیمه تمام مانده است، اعتبار برای تكمیل پروژه های مزبور از طریق سازمان برنامه و بودجه كشور تخصیص داده شود و هزینه نگهداری پنج مجموعه ورزشی استان كه به علت شیوع ویروس كرونا تعطیل شده اند، متمركز تامین وتخصیص یابد.

بتول دهقان، رئیس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی شهرستان خاتم در استان یزد گفت: نمودار سازمانی اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان یزد درجه دو تعیین و ابلاغ شده كه برای ارتقاء نمودار سازمانی این اداره كل به درجه یك باید برای ارائه خدمات بهتر اقدام شود.

وی ادامه داد: در اكثر شهرستان های استان یزد، پست كارشناس تعاون حذف و به پست تعاون و اشتغال تبدیل شده است كه این نیروها در حوزه اشتغال مشغول به فعالیت هستند. اگر بخواهیم سهم تعاون در اقتصاد را از 5 به 25 درصد افزایش دهیم باید حداقل كاركنان این حوزه دو برابر شود.

مدیریت تعاون فاقد كرسی دركمیته های فنی حوزه اشتغال

مجتبی شجاعی، مدیر تعاون كار و رفاه اجتماعی استان لرستان گفت: دركمیته های فنی حوزه اشتغال متاسفانه مدیریت تعاون فاقد كرسی برای دفاع از بهره مندی تعاونی ها ازاعتبارات اشتغال روستایی وفراگیر است وعملاسرنوشت تعاونی هادراین مقوله به دستگاه های تخصصی سپرده شده است.

وی افزود: شركای اجتماعی ما نظیر اتاق تعاون، خانه تعاونگران و...درمقابل مراجع نظارتی به خاطر مسائل بخش پاسخگو نبوده بنابراین نیازمند تغییر قانون فعلی بخش تعاون هستیم چون با اختیارات تعبیه شده دراین قانون، توسعه بخش تعاون عقیم خواهد ماند.
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۱۳:۰۸ - ۰۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۲