دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

گردشگری سلامت نیازمند مدیریت واحد است
 
شیراز-ایرنا-یك فعال حوزه سلامت با اعتقاد به اینكه "گردشگری سلامت" نیازمند مدیریت واحد و یكدست است، گفت: گردشگری سلامت از زمان سیاستگذاری تا اجرا باید یك مدیریت واحد داشته باشد.
گردشگری سلامت نیازمند مدیریت واحد است شیراز-ایرنا-یك فعال حوزه سلامت با اعتقاد به اینكه ""گردشگری سلامت"" نیازمند مدیریت واحد و یكدست است، گفت: گردشگری سلامت از زمان سیاستگذاری تا اجرا باید یك مدیریت واحد داشته باشد.

دكتر سید وحید حسینی شنبه در گفت وگو با ایرنا در حاشیه نخستین نمایشگاه تخصصی خدمات پزشكی، درمانی، بهداشتی و گردشگری سلامت در شیراز اظهار كرد: امروزه در دنیا به گردشگری به عنوان یك صنعت درآمدزا می نگرند و حتی گردشگری در قرن جدید به عنوان صنعت اول دنیا محسوب می شود.

این پزشك ادامه داد: گردشگری بر مبنای هدف یا فعالیت در مقصد انواع مختلفی از جمله طبیعت گردی، تاریخی، تفریحی، فرهنگی، علمی و ورزشی دارد؛ گردشگری سلامت نیز یكی از انواع گردشگری به شمار می رود كه امروزه به آن تأكید زیادی می شود و بسیار مورد توجه است.

موقعیت مطلوب ایران به عنوان مقصد گردشگری سلامت

فعال حوزه گردشگری سلامت در استان فارس اضافه كرد: منظور از گردشگری سلامت این است كه شخص با هدف اولیه درمان یا پیشگیری از بیماری و یا پرداختن به مسائل سلامت و بهداشت اقدام به سفر می كند.

حسینی بیان داشت: كشور ایران به دلیل اینكه از شرایط مطلوب جغرافیایی و موقعیت خاص اقلیمی، مذهبی و تاریخی در منطقه بهره می برد و همچنین به دلیل اینكه در بخش سلامت نیز از گذشته پیشرو بوده به عنوان مقصد گردشگری سلامت مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است.

مسئول فنی شركت تسهیل گر گردشگری سلامت "پرشیا مدتورز" افزود: در كشور ما و به ویژه استان فارس بیش از 30 سال است كه بخش گردشگری سلامت فعال است اما این بخش در گذشته به صورت سنتی فعالیت داشته است؛ امروزه گردشگری سلامت در استان فارس به صورت كاملا تخصصی و با انجام نظارت های مستمر و قابل توجهی دنبال می شود.

ساماندهی گردشگری سلامت و استانداردسازی آن در كشور

حسینی بیان كرد: در سال 1398 تفاهم نامه ای مبنی بر ساماندهی گردشگری سلامت و استانداردسازی آن بین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی منعقد شد كه بر اساس آن دانشگاه علوم پزشكی شیراز به این موضوع ورود و مجوزهایی را تحت عنوان شركت های تسهیل گر گردشگری سلامت صادر كرد.

وی یادآور شد: تمام این شركت ها از یك پزشك به عنوان مسئول فنی و یك كارشناس و متخصص امر گردشگری بهره می برند و مجوزهای خود را هم از وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی دریافت می كنند.

این فعال حوزه گردشگری سلامت بیان داشت: ما ضمن احترامی كه برای سیستم سنتی و پیشكسوتان این امر قائل هستیم، تمام تلاش خود را به كار گرفته ایم تا گردشگری سلامت را در قالب امروزی و مُدرن دنبال كنیم و از پرداختن به این بخش به صورت سنتی فاصله بگیریم.

روند پذیرش بیمار

وی یادآور شد: استفاده از فضای مجازی برای بازاریابی، تشكیل پرونده های پزشكی و بهره گیری از نیروهای متخصص از جمله اقداماتی است كه توسط شركت های تسهیل گر انجام می شود و روند پذیرش بیمار هم به این صورت است كه بیمار اطلاعات پزشكی خود را برای ما ارسال می كند و این اطلاعات توسط تیم پزشكی بررسی می شود؛ این تیم در نهایت پیشنهاد درمانی خود را مطرح می كند و اگر بیمار پیشنهاد ما را پذیرفت می تواند اقدام به خرید بسته درمانی شركت كند.

حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه استان فارس و ایران چه جایگاهی در گردشگری سلامت دارند، گفت: در حال حاضر در ایران حدود 270 بیمارستان، خدمات گردشگری سلامت را به بیماران بین المللی ارائه می دهند كه تنها 125 بیمارستان از این مجموع تمام مجوزهای رسمی را به صورت كامل دریافت كرده اند.

وی بیان كرد: بر اساس آخرین گزارش اعلام شده از دفتر گردشگری سلامت وزارت بهداشت ایران در گردشگری سلامت از رتبه 41 در دنیا برخوردار است.

كمبود زیرساخت گردشگری

حسینی به بیان راهكارهایی برای ارتقای گردشگری سلامت در ایران و استان فارس پرداخت و گفت: استان فارس سابقه طولانی در صنعت گردشگری سلامت دارد اما متاسفانه با كمبود و نقص زیرساخت های لازم در این زمینه مواجه است و این مسئله موجب شده تا در میدان رقابت با كشورها و استان هایی كه به تازگی پا به این عرصه گذاشته اند عقب بیفتد.

وی با اعتقاد به اینكه استان فارس ظرفیت های بسیار بالایی در بخش پزشكی و گردشگری دارد، گفت: متاسفانه در بحث زیرساخت های گردشگری با كمبود هتل های درجه بالا و تعداد محدود پروازهای فرودگاه به مقصد كشورهایی كه نیاز به گردشگری سلامت دارند مواجه هستیم. همچنین در معرفی توانمندی های استان فارس در زمینه گردشگری و پزشكی اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته است

ذهنیت نادرست گردشگران نسبت به شرایط اجتماعی كشور

وی افزود: ما این را یكی از رسالت های خود می دانیم كه ذهنیت نادرست ساخته شده در اثر تبلیغات سوء را در گردشگران از بین ببریم و در این امر تا حدود زیادی موفق بوده ایم چراكه وقتی گردشگران برای درمان به استان فارس مراجعه می كنند از خدمات رسانی و حتی محیط اجتماعی جامعه ابراز رضایت دارند.

او با اشاره به اینكه دولت و رسانه ها نقش مهمی در معرفی توانمندی ها و پتانسیل های استان فارس در زمینه گردشگری سلامت دارند، گفت: معرفی جاذبه های توریستی و خدمات و امكانات پزشكی جمهوری اسلامی ایران در بازارهای خارجی ضرورت دارد و رسانه می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا كند.

وی نبود مدیریت واحد و یكدست در حوزه گردشگری و سلامت را از مهمترین مشكلات افراد فعال در این عرصه دانست و گفت: گردشگری سلامت از زمان سیاستگذاری تا اجرا باید یك مدیریت واحد داشته باشد.

گردشگری سلامت نیازمند حمایت دولت

این پزشك بیان كرد: گردشگری سلامت به همان اندازه كه گسترده و بزرگ است یه همان اندازه هم آسیب پذیر است و محتاج حمایت دولت است.

مسئول فنی شركت تسهیل گر گردشگری سلامت "پرشیا مدتورز" اظهار كرد: پس از گذراندن دوران كرونا شرایط مناسبی برای فعالیت دوباره شركت ها در عرصه گردشگری سلامت مهیا شد اما برخی رخدادها و مشكلات ارتباطی به بدنه گردشگری سلامت آسیب وارد كرد و نیاز است كه تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود. حمایت دولت با اعطای تسهیلات و اختصاص یافتن شرایط ویژه به پهنای باند اینترنتی می تواند كمك شایانی به فعالان در این عرصه كند.

نخستین نمایشگاه تخصصی خدمات پزشكی، درمانی، بهداشتی و گردشگری سلامت به همراه پانزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشكی، بیمارستانی، آزمایشگاهی، توانبخشی و صنایع دارویی عصر چهارشنبه (2 آذر 1401) در شیراز آغاز بكار كرد و این نمایشگاه تا شنبه پنجم آذرماه ادامه دارد.

برچسب ها
- جاذبه توریستی
- شیراز
- گردشگری سلامت
- فارس
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۵۳ - ۰۵/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۱