دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

تاثیر استرس بر گردن درد
 
استرس شامل واكنش های فیزیكی و روانی نسبت به فشار عصبی یا تهدید و خطر می شود. استرس می تواند انواع تاثیرات را بر سلامتی بگذارد، از جمله افزایش تنش عضلانی كه می تواند منجر به گردن درد شود. گردن درد، یكی از شایع ترین شكایت های بیمارانی است كه به پزشك مراجعه می كنند.
تاثیر استرس بر گردن درد استرس شامل واكنش های فیزیكی و روانی نسبت به فشار عصبی یا تهدید و خطر می شود. استرس می تواند انواع تاثیرات را بر سلامتی بگذارد، از جمله افزایش تنش عضلانی كه می تواند منجر به گردن درد شود. گردن درد، یكی از شایع ترین شكایت های بیمارانی است كه به پزشك مراجعه می كنند.

گردن درد می تواند ناشی از عوامل گوناگونی باشد كه استرس یكی از آن هاست. وقتی استرس دارید معمولا عضلات خود را ناخودآگاه منقبض می كنید كه شامل عضلات گردن نیز می شود. این حالت می تواند درد و گرفتگی در گردن و دیگر نواحی بدن ایجاد كند.
استرس می تواند بر نحوه ی پردازش درد در افراد نیز اثر بگذارد. محققان عقیده دارند استرس می تواند منجر به پدیده ای به نام هایپرآلژزی یا افزایش حساسیت به درد شود.
علت های روانی مانند استرس، از شایع ترین عوامل مرتبط با گردن درد می باشند. دیگر ریسك فاكتورهای شایع نیز شامل اضطراب، نداشتن حمایت اجتماعی خوب و افسردگی می شوند.

دیگر عواملی كه می توانند باعث شوند كسی كه استرس دارد به گردن درد دچار شود:
. وضعیت فیزیكی نادرست حین كاركردن با كامپیوتر یا استفاده از موبایل
. دندان قروچه
. تصادف رانندگی یا دیگر آسیب ها
. دیگر بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید یا اوستئوآرتریت

تقویت عضلات بالاتنه برای پیشگیری از گردن درد بی نهایت موثر است. وقتی عضلات بین كتف ها ضعیف می شوند، عضلات بالای شانه و گردن مجبورند بیش از حد فعالیت كنند. یعنی فشار زیادی تحمل می كنند و خسته و سفت و دردناك می شوند

پیامدهای استرس و گردن درد

استرس می تواند منجر به دیگر مشكلات سلامتی نیز بشود. عوارض مرتبط با استرس می توانند چاقی، دیابت، فشارخون بالا و بیماری های قلبی و عروقی باشند.
ضمنا استرس می تواند تقریبا هر نوع بیماری موجودی را بدتر و فرایند درمان آن را سخت تر كند؛ مثلا استرس می تواند تنش عضلات را شدت داده و در اثرگذاری داروها یا دیگر درمان ها اختلال ایجاد كند.
پیامدهای گردن درد هم می تواند شامل سردردهای تنشی، خستگی و مشكل در خوابیدن باشد. در موارد شدید، گردن درد می تواند باعث ضعف و گزگز دست، تغییراتی در بینایی و مشكلات تعادلی شود.
استرس دارای اثرات زیان آوری بر درمان گردن درد نیز می باشد؛ مثلا اگر كسی در حال دست و پنجه نرم كردن با استرس باشد، به احتمال زیاد تمایل و حوصله كمتری برای عمل كردن به دستورات پزشك معالجش خواهد داشت. همچنین ممكن است به سختی بتواند استراحت كند و درنتیجه به دلیل تنش عضله، درد و ناراحتی بیشتری هم داشته باشد.

چه زمانی مراجعه به پزشك لازم است؟ اگر گردن درد دارید باید به پزشك مراجعه كنید. این درد ممكن است ناشی از استرس باشد اما این احتمال وجود دارد كه دلیل گردن دردتان مشكلی دیگر در سلامتیتان باشد. پس اگر هر علامت غیرمعمول دیگری مانند تغییرات در بینایی، ضعف و گزگز دست یا مشكل در تعادل دارید حتما به پزشك مراجعه كنید. این علائم ممكن است ناشی از عوارض بعدی گردن درد یا عارضه ای جدی تر باشند.

تشخیص استرس و گردن درد گردن درد با معاینه ی فیزیكی و پرسش هایی درباره سوابق پزشكی بیمار قابل تشخیص است. پزشك در مورد شدت و طول مدت درد و علائم احتمالی دیگر از بیمار سوال می كند.
پزشك ممكن است دستور تست های تصویری مانند سی تی اسكن یا ام آرآی نیز بدهد تا بهتر بتواند علت گردن درد بیمار را مشخص كند. این تست ها كمك می كنند هرگونه مشكل ساختاری یا آسیب های گردن شناسایی شوند.
همچنین اگر برای مدیریت استرستان مشكلاتی دارید باید در مورد آن با پزشكتان حرف بزنید. استرس یك عارضه ی روانی محسوب نمی شود؛ اما گاهی می تواند با دیگر عوارض مانند اضطراب یا افسردگی مرتبط باشد.

خودارزیابی استرس اگر استرس زیادی دارید، چند علامت بارز وجود دارد كه می توانید وضعیت خودتان را بررسی كنید:
. مدام احساس آشفتگی و بی قراری می كنید.
. برای خوابیدن یا در خواب ماندن مشكل دارید و اغلب احساس خستگی می كنید.
. درد در ناحیه سینه دارید، ضربان قلبتان تند است و سرگیجه دارید.
. زود عصبی می شوید یا بیشتر اوقات مضطربید.

درمان استرس و گردن درد خوشبختانه روش های زیاد و متنوعی برای كاهش استرس و كاهش گردن درد ناشی از آن وجود دارد. برخی افراد با كمك تكنیك های موثر ریلكسیشن مانند یوگا یا مدیتیشن می توانند به این هدف برسند. عده ای سراغ تراپی و مشاوره برای كاهش استرس خود می روند. اگر گردن درد شدید باشد، احتمالا دارودرمانی نیز لازم است.

فیزیوتراپی و ماساژدرمانی
ماساژ بافت نرم می تواند به رها شدن تنش و گرفتگی از عضلات خسته، كاهش اسپاسم ها و كمك به بازسازی بافت ها كمك بزرگی بكند. فیزیوتراپی اثر قابل توجهی بر كاهش استرس می گذارد و می تواند كورتیزول بدن را نیز پایین بیاورد. كورتیزول هورمونی است كه وقتی استرس و درد دارید ترشح می شود. ماساژ، سروتونین و دوپامین را نیز افزایش می دهد و از این طریق خلق و خویتان را بهتر می كند و با ریلكسیشنی كه ایجاد می شود، دردتان تسكین خواهد یافت.

استفاده از گرما
گرما می تواند گردش خون بهتری برقرار كند و عضلات را آرام كند. اگر كیسه آب گرم در خانه دارید از آن برای گرم كردن گردن و شانه ها به مدت تقریبا 20 دقیقه پیش از خوابیدن استفاده كنید. دوش آب گرم هم بسیار مفید است و عضلات تنش دار را نرم و آرام می كند.

حركات كششی برای عضلات
كشش های ملایم عضلات گردن می تواند انعطاف پذیری و طیف حركتی عضلات را افزایش دهد. وقتی استرس دارید شاید ناخودآگاه شانه هایتان را منقبض كنید كه باعث ایجاد تنش در عضلات خواهد شد. انجام منظم حركات كششی می تواند جلوی گرفتگی عضلات را بگیرد.

تمرینات قدرتی
تقویت عضلات بالاتنه برای پیشگیری از گردن درد بی نهایت موثر است. وقتی عضلات بین كتف ها ضعیف می شوند، عضلات بالای شانه و گردن مجبورند بیش از حد فعالیت كنند. یعنی فشار زیادی تحمل می كنند و خسته و سفت و دردناك می شوند. با تقویت بالاتنه و كمر، گردنتان حمایت بهتری خواهد داشت. می توانید در خانه با استفاده از دمبل یا كش، تمرینات قدرتی مفیدی برای بالاتنه تان انجام دهید. در مورد این تمرینات از یك فیزیوتراپیست راهنمایی بگیرید.

پیاده روی
گاهی تنها چیزی كه نیاز داریم، پیاده روی در فضای باز است. از میز كارتان جدا شوید و به پیاده روی بروید تا هم ذهن خسته تان آزاد شود و استراحتی بكند و هم بدنتان حركت بكند. ورزش و تحرك بدنی باعث ترشح اندورفین ها در بدن می شود كه هورمون های حال خوب هستند. هر روز زمانی را صرف پیاده روی كنید. شاید دوست داشته باشید حین پیاده روی موسیقی یا پادكست هم گوش دهید و تمركزتان را روی چیزی متفاوت بگذارید.

بخوابید
بدن ما وقتی در خواب هستیم خودش را بازسازی می كند. اگر خواب خوبی نداشته باشید، یكی، تنها یكی از تبعات آن می تواند استرس و در نتیجه گردن درد باشد. سوال های زیر را از خودتان بپرسید:
. آیا عادات خواب درستی دارید؟
. آیا هر شب به اندازه كافی می خوابید؟
. آیا پیش از خواب با موبایل و كامپیوتر مشغول می شوید؟
. آیا غروب نوشیدنی كافئین دار می نوشید؟
اگر توانستید با پاسخ به این پرسش ها دلیل بدخوابی تان را پیدا كنید، حتما به دنبال راهكارهایی جهت اصلاح سبك زندگی و عادت های نادرست خود باشید.

منبع:تبیان

journalistعلی احمدی نیا

لینك كوتاه خبر

اخبار مرتبط مشكلات مربوط به مایع آمنیوتیك
سركه سیب؛ این بار برای سلامت پاها
علائم انسداد مجرای اشكی و درمان آن
شادی عجیب سردار آزمون كه باعث ترس كی روش شد! + فیلم
شوك به كی روش؛ كاپیتان تیم ملی بازی با آمریكا را از دست داد

برچسب ها
- #گردن درد
- #خبرگزاری طبنا

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
captcha
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید

ارسال

آخرین اخبار مشكلات مربوط به مایع آمنیوتیك 1401-09-04 15:59
سركه سیب؛ این بار برای سلامت پاها 1401-09-04 15:52
علائم انسداد مجرای اشكی و درمان آن 1401-09-04 15:49
شادی عجیب سردار آزمون كه باعث ترس كی روش شد! + فیلم 1401-09-04 15:46
شوك به كی روش؛ كاپیتان تیم ملی بازی با آمریكا را از دست داد 1401-09-04 15:44
گل اول ایران به تیم ملی فوتبال ولز +فیلم 1401-09-04 15:41
فریم به فریم با گل روزبه چشمی مقابل ولز(تصاویر) 1401-09-04 15:37
گل اول ایران در برابر ولز + فیلم 1401-09-04 15:32
خطای خطرناك دروازه بان ولز روی مهدی طارمی +فیلم 1401-09-04 15:24
تاثیر استرس بر گردن درد 1401-09-04 15:20
دبل تیرك چقدر بدشانسی تو سردار! (عكس) 1401-09-04 15:10
تعویض اجباری آزمون با انصاری فرد(عكس) 1401-09-04 15:08
كاهش 3.7 درصدی تردد در محورهای برون شهری 1401-09-04 15:05

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل



-
-
-
-
-
-

خبرگزاری سلامت | طبنا رسانه سلامتی

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه

بالا
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۱۶:۲۴ - ۰۴/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۷