دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

پایش ژنتیكی 14000 زوج قزوینی در یك سال گذشته
 
مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: باتوجه به اهمیت مشاوره ژنتیك بالغ بر 14000 زوج در قزوین طی یك سال گذشته پایش ژنتیكی شدند كه از این تعداد 1300 نفر مشكوك به ابتلاء انواع اختلالات مربوط به كم توانی هستند.
پایش ژنتیكی 14000 زوج قزوینی در یك سال گذشته علی دهباشی پور در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: به جهت پیشگیری از تولد نوزاد معلول در مواردی مثل ازدواج فامیلی، نقایص مادرزادی، عقب ماندگی ذهنی و نگرانی از خطر بروز مكرر یك بیماری فامیلی مشاوره ژنتیك امری مهم و ضروری است.

وی بابیان اینكه مشاوره ژنتیك برای خانواده های معلول تحت پوشش و حمایت بهزیستی به خصوص معلولیت های غیراكتسابی به دلیل بالابودن ریسك بیماری های ژنتیكی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: بالغ بر 990 نفر از زوج های قزوینی در نیمه نخست سال جاری به مراكز مشاوره ژنتیك استان مراجعه كردند. استان قزوین دارای یك مركز مشاوره دولتی و سه مركز مشاوره خصوصی در حوزه ژنتیك است.

این مسئول بیان كرد: مهم ترین رسالت فعالیت مراكز مشاوره ژنتیك در قزوین، تعیین شیوع و علل انواع اختلال های منجر به انواع كم توانی (معلولیت) و ایجاد سامانه رصد انواع اختلال های منجر به كم توانی است.

دهباشی پور عنوان كرد: در سال گذشته 10 استان در كشور ازجمله استان قزوین، برای رسیدن به یك اطلاعات واحد در این زمینه و همچنین آگاهی خانواده ها از مزایای مشاوره ژنتیك، اقدام به برگزاری طرح تعیین شیوع و علل انواع اختلال های منجر به انواع معلولیت ها داشتند.

این مسئول گفت: هدف اصلی طرح تعیین شیوع انواع معلولیت منجر به كم توانی و شناسایی علل آن بر اساس عوامل جمعیت شناختی و محل سكونت است.

وی بابیان اینكه طرح پایش ژنتیكی، توسط یك مؤسسه در كل استان (شهر و روستا) برای 14000 نفر، صورت گرفته است، افزود: طی انجام این طرح، بالغ بر 1300 نفر مشكوك به انواع كم توانی ها شناسایی شدند كه برای بررسی بیشتر به پزشك ارجاع شدند.

دهباشی پور در پایان بیان كرد: افراد شناسایی شده، پس از مشخص شدن میزان شیوع و نوع اختلال جهت تشكیل پرونده در سازمان بهزیستی به معاونت توانبخشی معرفی می شوند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۲:۱۹ - ۰۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۷