دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

همه چیز درباره "كاشت حلزون شنوایی" در ایران
 
صدا؛ تنها آرزوی كودكان ناشنوا و خانواده هایشان است؛ آرزویی كه برای برخی از این كودكان با كاشت حلزون شنوایی قابل تحقق بوده و می تواند دنیای سرشار از سكوت شان را با صدا رنگ بخشد...
همه چیز درباره به گزارش ایسنا، یكی از ره آوردها و امیدهای علم پزشكی برای كودكان ناشنوا، كاشت حلزون شنوایی بوده است كه می تواند آنها را با موهبت شنوایی به سمت یك زندگی عادی سوق دهد. باید توجه كرد كه انجام عمل كاشت حلزون شنوایی از سال 1372 در كشورمان آغاز شد و از همان سال، تاكنون كه حدود 29 سال از آغاز عمل كاشت حلزون در كشور گذشته است، بیش از 16000 هزار مورد كاشت حلزون در سراسر كشور انجام شده است و این یعنی بخشیدن شنوایی به كودكانی كه هیچ صدایی در زندگی شان نبود.

در حال حاضر نیز با اقدامات انجام شده در زمینه توسعه مراكز كاشت حلزون شنوایی در كشور، تعداد مراكز به 15 مركز رسیده و تلاش می شود تا بیماران ناشنوا در سراسر كشور بتوانند به این خدمت دسترسی داشته باشند.

در عین حال اخیرا بحث كاشت حلزون شنوایی مورد توجه دولتی ها قرار گرفت و طرح تحول ملی در كاشت حلزون جهت تسریع و تسهیل در امر رسیدگی به مشكلات بیماران ناشنوای كاندید عمل كاشت حلزون شنوایی از شهریور ماه سال جاری كلید خورد. طرحی كه دو هدف عمده داشت؛ سرعت بخشیدن به اعمال كاشت حلزون شنوایی و كاهش لیست انتظار این اعمال و همچنین صفر شدن هزینه های كاشت حلزون شنوایی برای بیماران. به این ترتیب با آغاز تحولی ملی در كاشت حلزون شنوایی و با اقدام سریع هیات امنای صرفه جویی ارزی در امور معالجه بیماران برای تامین پروتز، لیست انتظار برای عمل كاشت حلزون صفر و در عین حال هزینه های آن نیز برای بیماران رایگان شد.

به گفته مسئولان هیات امنای صرفه جویی ارزی در امور بیماران، در سال 1400، طی یكسال 1430 مورد عمل كاشت حلزون انجام شد، اما در طی شش ماه اول سال 1401 بالغ بر 1209 پروتز به مراكز تحویل داده شده و پیش بینی می شود كه این آمار به 1800 پروتز نیز تا پایان سال برسد.

البته باید توجه كرد كه به گفته وزارت بهداشتی ها، بر اساس آمار كشوری دو در 1000 از تولدهای زنده، ناشنوای مطلق و شدید هستند. حال میزان موالید در كشور ما طی سال های گذشته بین یك میلیون تا یك میلیون و 300 هزار تولد بوده است و بر این اساس حدود 2000 تا 2700 كودك ناشنوا به دنیا می آید. البته این آمار بر حسب شرایط ممكن است بالا و پایین داشته باشد. حال گفته می شود كه بین 40 تا 60 درصد این كودكان شرایط كاشت را دارند. بر همین اساس هم وزارت بهداشتی ها اعلام می كنند كه با اجرای طرح تحول ملی در كاشت حلزون، مدت انتظار كودكان ناشنوا برای كاشت حلزون دیگر طولانی نمی شود و به سرعت، عمل برای بیماران واجد شرایط انجام خواهد شد.

شرایط كاشت حلزون شنوایی برای كودكان ناشنوا بر اساس اعلام هیات امنای صرفه جویی ارزی در امور معالجه بیماران، وقتی كودكی ناشنوا متولد می شود، امكان دارد ناهنجاری دیگری هم داشته باشد كه امكان كاشت حلزون شنوایی را نداشته باشد. از جمله اینكه در كاشت حلزون شنوایی، دستگاهی باید در داخل گوش قرار گیرد، اما در برخی كودكان اصلا گوش تشكیل نشده و به جای آن بافت غیرفعالی وجود دارد كه اصلا اجازه جاگذاری دستگاه را نمی دهد. در عین حال زمانی كه پروتز را در داخل گوش كار می گذارید، باید مسیرهای عصبی سالمی هم وجود داشته باشد. در برخی از كودكان این مسیرهای عصبی دچار مشكل هستند یا عصبی وجود ندارد كه این كودكان هم كاندید كاشت نخواهند بود. از طرفی زمانیكه عمل كاشت حلزون شنوایی را برای كودكی انجام می دهید، این كودك باید در جلسات گفتاردرمانی شركت كند. بنابراین باید حداقلی از ضریب هوشی داشته باشد تا بتواند یادگیری داشته باشد. كودكانی كه دچار عقب ماندگی های شدید ذهنی هستند، از كاشت حلزون شنوایی منفعتی نخواهند برد.

سن طلایی كاشت حلزون در عین حال در بدن از هر عضوی كه استفاده نشود، طی زمان عملكرد خودش را از دست خواهد داد. از جمله مسیرهای عصبی كه وجود دارد، از بدو تولد وقتی در تماس با محرك های محیطی قرار می گیرند، مسیرهای عصبی پرورش پیدا می كنند. زمانیكه از یك مسیر عصبی استفاده نشود، این مسیر به تدریج از بین رفته و دیگر عملكردی نخواهد داشت. بنابراین ترجیح بر این است كه كودكانی كه كاشت حلزون برایشان تجویز می شود، در اسرع وقت آن را انجام دهند. البته باید حداقل هایی هم مانند وزن مناسب و...، هم وجود داشته باشد. همچنین بنابر اعلام وزارت بهداشت، قبلا محدوده سن یكسال را به عنوان حداقل سن كاشت حلزون شنوایی اعلام می كردند، اما اكنون در رفرنس های جدید علمی این سن را مقداری پایین تر هم آوردند. از طرفی تا چهارسالگی پاسخ های خوبی از عمل كاشت حلزون شنوایی گرفته می شود. حتی عمل كاشت حلزون بعد از چهار سالگی هم پاسخ می دهد، اما كار بیشتری می طلبد و احتمال موفقیت كمتر خواهد بود. اما در بالای چهار سال هم موارد موفقی در كشور وجود داشته است. در هر حال گفته می شود كه سن طلایی كاشت حلزون تا سقف چهار سال است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۲۰:۴۴ - ۰۵/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۵